Hej Claus
På VW pumpedyse TDI motorer slår turboen først til ved 2000 omdrejninger som
du mærker tydeligt i din Octavia.
Bilen ligger bedst imellem 2000-3000 omdrejninger, men kan sagtens presses
op til 3500 men så går det væsentligt udover brændstoføkonomien.
Eksempler fra motorvejskørsel over 4000 km i tyskland med 1.9 TDI 100 HK:
110km/t = 5 liter pr. 100 km
130km/t = 6 liter pr. 100 km
150km/t = 8 liter pr 100 km
170km/t = 10 liter pr. 100 km
med normal bagage og uden CV.
Jeg ligger altid i 5 gear....hvis det skal gå økonomisk og roligt ved 2000
omdrejninger og har så rigeligt at give af til overhalinger, 2500 - 3000
hvis det skal gå fremad....og 3200-3500 svarende til 170-190 hvis det ikke
kan gå hurtigt nok....bilens tophastighed er omkring 210 hvilket er nok til
en familiebil
.
Og til spørgsmålet hvornår den sejtrækker så vil jeg sige fra 2000
omdrejninger...afhængig af hvad du mener...og den ligger bedst i området
omkring 2000-3000, jeg har diverse udskrifter fra Autobild med test som kan
være interessante.
Mvh. Kim
"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
news:ceoi9q$7kc$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej Gruppe
>
> Da jeg startede tråden i sin tid, skylder jeg en tak for de mange svar og
en
> uddybning af hvordan det så gik.
>
> Bilen (Octavia Tdi 90) kan sagtens trække under 2000 omd. og under 1600
omd.
> begynder den at lyde noget anstrengt. Jeg føler helt klart at der er mest
> liv i den mellem 2000 og 3500 omd. Normalt kører jeg mellem 90 og 100
(efter
> speedometeret) i 5. gear, men vejen skal ikke stige ret meget før
> kørecomputeren siger max. forbrug og farten stille og roligt falder.
Skifter
> jeg derefter til 4. gear er der til gengæld ingen problemer. Over
> Lillebæltsbroen falder hastigheden således ikke under 95.
>
> Vedr. forbruget lå det gennemsnitligt på 10,5 km/l for hele turen med 11,4
> som bedste delresultat. Mit indtryk er at der ikke er synderligt forskel
på
> forbruget om jeg kører i 4. eller 5. gear, men det er svært at sige helt
> præcist da jeg ikke gennemkørte strækningen 2 gange
> Nu har jeg læst om Octaviaer som kører væsentligt længere med CV på slæb
og
> hvorfor kørte jeg så ikke længere ? Dels er min CV ikke den nyeste og mest
> letløbende (1978), dels er bilen ikke kørt helt til endnu (kørt 2000 km da
> vi kørte hjemmefra, nu 6000) og endelig tror jeg at man p.g.a. dieslens
> store kraftoverskud, forledes til at holde en højere marchhastighed end
man
> vil gøre normalt.
>
> Endelig den helt subjektive: Hvor er det altså fedt at cruise derudaf med
> 2200 omd., 95 km/t, fartpiloten slået til og næsten total stilhed i
kabinen.
> Det eneste man skal gøre er at korrigere retningen i ny og næ og så huske
at
> trække på smilebåndet når man overhaler staklen i benzinbilen som sidder
og
> flår i gearstangen for at fiske lidt moment frem....
>
> Fortsat god sommer !
>
> Vh. Claus
>
>