CD-ROM-problem
Fra : Martin Sorensen

Dato : 02-07-04 19:40

Jeg har et problem med at få cd-rom'en i min fars mac til at virke.

Det drejer sig om en G3/300 (grå) med Zip og cd-rom siddende på samme
ATA-bus. CD-rom'en er sat til master.

Det startede med at cd-drevet ikke ville læse cd'er. Da det tilsyneladende
ikke ville spinne op gik jeg ud fra at det var dødt, og min far gik ud og
købte et nyt, et Lite-On MODEL LTN-527T, installerede det, hvorefter
maskinen nægtede at starte.

Dvs., den loader første extension (Ethernet) og kommer så ikke videre. Vi
prøvede nu med det gamle drev, og det opførte sig ligesådan.

Derefter koblede vi zip-drevet af kæden for at se om det hjalp. Med det
nye drev ville maskinen overhovedet ikke starte, den kom ikke videre end
den grå skærm. Med det gamle drev startede den, System profiler fandt et
drev, men satte man en cd i spurgte maskinen om man ville formattere.

Det skal siges at jeg ikke har set maskinen og dens opførsel; min far bor
2 timer væk og jeg har prøvet at hjælpe ham over telefonen. Cd-drevet
virkede tidligere på året, jeg installerede fra det i april.

Maskinen har iøvrigt 2 harddiske, og der er system på begge. Det gør ingen
forskel hvilken man starter fra, så jeg tror ikke det er korrupte filer.

Nogle forslag?

På forhånd tak,

Martin Sørensen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 05-07-04 12:02

Hej Martin

Martin Sorensen <santana.sorensen@THISget2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Dvs., den loader første extension (Ethernet) og kommer så ikke videre. Vi
> prøvede nu med det gamle drev, og det opførte sig ligesådan.

Vil den starte op uden extensions? Altså med skift holdt nede under
opstart?

Hvilket system kører han?

> [...]
> den grå skærm. Med det gamle drev startede den, System profiler fandt et
> drev, men satte man en cd i spurgte maskinen om man ville formattere.

Vil den starte uden hverken zip eller CD?

> Det skal siges at jeg ikke har set maskinen og dens opførsel; min far bor
> 2 timer væk og jeg har prøvet at hjælpe ham over telefonen. Cd-drevet
> virkede tidligere på året, jeg installerede fra det i april.

Bor han tilfældigvis i Århus? Så kunne jeg måske komme forbi? eller han
kunne komme forbi med maskinen.

> Maskinen har iøvrigt 2 harddiske, og der er system på begge. Det gør ingen
> forskel hvilken man starter fra, så jeg tror ikke det er korrupte filer.
>
> Nogle forslag?

Har prøvet at give lidt bud; men ved ikke meget om IDE. Men kan det
være, at der er kludder i det med Master, single, slave???
> På forhånd tak,

Velbekomme, Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages