Sygesikring i Østrig.
Fra : -USH-

Dato : 02-07-04 16:59

Hej gruppe.

Jeg skal til Østrig i 14 dage sammen med en gruppe på syv andre. Vi skal ned
til et teaterworkshoparrangement. Arrangøren dernede har skrevet til mig og
sagt at vi skal bruge formular E111 til hvis vi bliver syge (you need the
form E111 in case of illness). Er der nogen der ved om det svarer til et
dansk sygesikringskort? Eller skal vi gøre et eller andet for at skaffe den
formular?

Glæder mig til hurtige svar.

-Ulrik Sarp-

Fra : ole holte

Dato : 02-07-04 19:04

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dansk sygesikringskort? Eller skal vi gøre et eller andet for at skaffe den

1. juni 2004 blev E111 og alle de andre E'er erstattet af det grønne
EU-sygesikringsbevis, som du får ved at henvende dig til din kommune.
Det er gratis
http://www.eures.dk/mod_inc/?p=itemModule&id=1581&kind=1&pageId=1

vh oh

Fra : ole holte

Dato : 02-07-04 19:12

Det er blåt undskyld

Fra : Jan

Dato : 02-07-04 19:21

Skal man have sådan et for at rejse til udlandet nu - hvad med det alm.
gule - vi skal til Østrig onsdag morgen og jeg har aldrig hørt om det
andet - skal jeg skynde mig ned og hente sådan et til mig og familien
eller....

Jan

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 02-07-04 19:29

Jan <jan@soerensen.mail.dk> wrote:
[...]

Det ER faktisk ikke så viktig å ha det. Forskjellen mellom å ha det og å
ikke ha det er at hvis du har det så slipper du der og da å betale for
behandlingen du må ha, på lik linje med innbyggerne i landet du besøker.
Når du kommer hjem igjen får du refundert utgiftene av myndighetene.

Har du en vanlig reiseforsikring så fungerer den fint som erstatning for
det kortet. I tillegg dekker vanlig reiseforsikring utgifter til
hjemreise, noe det kortet ikke gjør. Og vanlig reiseforsikring bør man
uansett ha, for sjansen for at materielle ting blir borte eller ødelegges
er langt høyere enn sjansen for at man må oppsøke helsevesenet i landet
man besøker...

Bjørn

Fra : -USH-

Dato : 02-07-04 21:33

> [...]
> uansett ha, for sjansen for at materielle ting blir borte eller ødelegges
> er langt høyere enn sjansen for at man må oppsøke helsevesenet i landet

Kan man så overhovedet bruge det gule sygesikringskort mere. Ud over i DK
naturligvis?
Og er det nok at have en temmelig omfattende rejseforsikring?

-Ulrik-

Fra : Mark Beaumont

Dato : 03-07-04 17:28

-USH- wrote:
> Kan man så overhovedet bruge det gule sygesikringskort mere.

Ja, det "det gule sygesikringsbevis" dækker som altid har gjort.

Vh Mark

Fra : Mark Beaumont

Dato : 03-07-04 17:26

Bj|rn Christian T|rrissen wrote:
> Det ER faktisk ikke så viktig å ha det.

EU-sygesikringsbeviset anvendes først og fremmest ved
-forretningsrejser og ved udstationering i op til 1 år
-arbejdssøgning i udlandet
-ulønnet praktikophold og studieophold i op til 1 år
-au pair ophold i op til 1 år
-ferie- og studierejser over 1 måned.

> [...]
> på lik linje med innbyggerne i landet du besøker.
> Når du kommer hjem igjen får du refundert utgiftene av

Det er ikke rigtigt. Det gule danske sygesikringsbevis dækker
normalt alle udgifter, uden man selv skal lægge pengene ud.
Der er specille regler ved rejse i Norden, Storbritannien, samt i
Grønland

> Har du en vanlig reiseforsikring så fungerer den fint som erstatning
> for det kortet. I tillegg dekker vanlig reiseforsikring utgifter til
> hjemreise, noe det kortet ikke gjør.

Danskere er under rene ferie- eller studierejser uden andre formål i
op til én måned i Europa*, dækket af den offentlige rejsesygesikring -
det gule sygesikringsbevis.
Det gule sygesikringsbevis dækker udgifter til læge- og hospitalsbehandling
ved akut sygdom eller tilskadekomst under rejsen. Det dækker også
lægeordineret hjemtransport i forbindelse med behandling i udlandet.

* = udover Europa dækker det gule sygesikrings bevis også i Estland,
Letland, Litauen, Rusland indtil Ural, Hviderusland, Ukraine, Moldova,
Grønland, Færøerne, de asiatiske og afrikanske lande med kystlinie til
Middelhavet, Jordan, De Kanariske Øer, Madeira og Azorerne.

> Og vanlig reiseforsikring bør man
> uansett ha, for sjansen for at materielle ting blir borte eller
> ødelegges er langt høyere enn sjansen for at man må oppsøke
> helsevesenet i landet man besøker...

Måske dækker ens egen indbo forsikring allerede bortkomne (stjålne) og
materielle skader udlandet.

Vh Mark

Fra : Mark Beaumont

Dato : 03-07-04 17:36

Jan wrote:
> Skal man have sådan et for at rejse til udlandet nu

Nej.

> - hvad med det alm. gule -

Det dækker som det altid har gjort.

> vi skal til Østrig onsdag morgen og jeg har aldrig hørt
> om det andet - skal jeg skynde mig ned og hente sådan et til
> mig og familien eller....

Hvis du bare skal på en alm. ferie, så er EU-sygesikringsbeviset
ikke nødvendigt.

EU-sygesikringsbeviset skal du normalt kun bruge, hvis du er på
forretningsrejser, studieophold eller lignende.

Vh Mark

Fra : LD

Dato : 04-07-04 01:33

> Hvis du bare skal på en alm. ferie, så er EU-sygesikringsbeviset
> ikke nødvendigt.
>
> EU-sygesikringsbeviset skal du normalt kun bruge, hvis du er på
> forretningsrejser, studieophold eller lignende.

Men det kan være meget smart at have med alligevel, simpelthen
fordi de er ved at vende sig til de blå kort, og der så ligesom med
den gamle E-111 ikke er noget at tage fejl af :)