Forskel på at bestille dansk og engelsk Ma~
Fra : Rasmus Bruun

Dato : 30-06-04 15:25

Jeg har tænkt mig at købe en PowerBook, men har ikke tidligere haft en Mac.
Hvad er forskellen på at bestille en PowerBook med dansk og engelsk
operativsystem? Jeg kan forstå, at OS X har indbygget både danske og
engelske menuer m.v., og at man kan skifte mellem dem uden problemer.

Er forskellen blot, hvilke indstillinger systemet har, når man får maskinen
(hvorefter man selv kan ændre indstillingerne)? Eller er der noget af den
medfølgende software, som man kun får på det sprog, man bestiller?

Jeg bruger altid den engelske version af Windows, primært fordi
opdateringer og fejlrettelser kommer hurtigere til den engelske end til den
danske version. Gælder det samme for Mac, eller bruger man de samme
opdateringer, uanset hvilket sprog man bruger?

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-06-04 15:56

Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> [...]
> operativsystem? Jeg kan forstå, at OS X har indbygget både danske og
> engelske menuer m.v., og at man kan skifte mellem dem uden problemer.

Korrekt

> Er forskellen blot, hvilke indstillinger systemet har, når man får maskinen
> (hvorefter man selv kan ændre indstillingerne)?

Ja

>Eller er der noget af den
> medfølgende software, som man kun får på det sprog, man bestiller?

Muligvis

> [...]
> danske version. Gælder det samme for Mac, eller bruger man de samme
> opdateringer, uanset hvilket sprog man bruger?

Samme opdateringer, ingen forsinkelse.
Dog har bugsrettelser til lokaliseringer ofte været længe undervejs.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : No1

Dato : 30-06-04 16:06

> Er forskellen blot, hvilke indstillinger systemet har, når man får maskinen
> (hvorefter man selv kan ændre indstillingerne)? Eller er der noget af den
> medfølgende software, som man kun får på det sprog, man bestiller?

Jeg har købt iBook med dansk softwarepakke. Kører OSX på Engelsk. Det
medfølgende AppleWorks er dog på dansk - det er nok fordi jeg købte med
dansk softwarepakke.

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 30-06-04 21:19

No1 skrev:
> Jeg har købt iBook med dansk softwarepakke. Kører OSX på Engelsk. Det
> medfølgende AppleWorks er dog på dansk - det er nok fordi jeg købte med
> dansk softwarepakke.

Hvad med iLife-programmerne og hjælpe-funktionen?

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Karl Antz

Dato : 30-06-04 21:57

Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> Hvad med iLife-programmerne og hjælpe-funktionen?

De følger det sprog der er valgt i Preferences - dvs at både engelsk og
dansk mfl følger med.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Holm

Dato : 01-07-04 15:00

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> De følger det sprog der er valgt i Preferences - dvs at både engelsk og
> dansk mfl følger med.

men....:) OS 9 er kun i det sprog som du har købt pakken i, der kan du
ikke skifte.
Der følger også nogengange andre programmer (spil el. andet) med ekstra,
alt efter hvilken sprog-pakke du køber.
Så når muligheden er der bestiller jeg altid en mac med dansk og en mac
med international (altså på arbejdet:).

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 01-07-04 16:34

Michael Holm skrev:
> men....:) OS 9 er kun i det sprog som du har købt pakken i, der kan du
> ikke skifte.

Jeg regner ikke med at skulle bruge OS 9, så det er heldigvis ikke noget
problem. Jeg vælger nok den engelske version. De fleste Mac-relaterede
websider og blade jeg læser, er alligevel på engelsk, og i øvrigt irriteres
jeg ofte af dårlige oversættelser af engelske programmet (lidt som at se en
eftersynkroniseret film, hvor jeg føler mig lidt fjern fra handlingen).

Måske det forholder sig anderledes i Mac-verdenen, men jeg mindes en nylig
diskussion om fordanskningen af OS X, som tydede på, at det vist ikke helt
er tilfældet.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-07-04 19:55

> [...]

> diskussion om fordanskningen af OS X, som tydede på, at det vist ikke helt

Jeg tror, det meste er blevet rettet. Jeg kan ikke lige komme i tanker
om nogen oversættelsesfejl i OS X 10.3. Men uanset, hvad du vælger, kan
du bare stille sproget om. Det er en stor fordel ved OS X, at
sprogmoduler er separate. Der har været mindre programmer, der i starten
kun var på engelsk. Senere kom den danske version, og så skulle man bare
hente en mindre sprogpakke og lægge den i programmet. Sådan er alle
programmer lavet, men det er ikke alle programmer, der har alle
sprogmoduler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 02-07-04 08:03

Henrik Münster skrev:

> Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen oversættelsesfejl i OS X 10.3.

Der er en pudsig en i iCal: Ordet "second" er oversat til "sekund", men
skulle - i den aktuelle sammenhæng - være "anden". Man kan se det, hvis
man opretter en begivenhed, der gentages "hver måned på den sekund
fredag".

Nå, det er nu kun en lillebitte fejl i et hjørne af iCal. Ellers er jeg
nu meget tilfreds, og jeg nyder at have en computer, der taler mit eget
sprog.

> Der har været mindre programmer, der i starten kun var på engelsk. Senere
> kom den danske version, og så skulle man bare hente en mindre sprogpakke
> og lægge den i programmet. Sådan er alle programmer lavet,

Nej, det er det nu ikke. Mange er, men ikke alle. O.k., jeg måtte godt
nok lede lidt for at finde programmer, hvor det ikke gælder, men jeg
fandt for eksempel ftp-programmet Fetch.

> men det er ikke alle programmer, der har alle sprogmoduler.

Den mest markante undtagelse er vel Microsoft Office-pakken og Internet
Explorer. Ellers er det imponerende så mange programmer, som har danske
sprogpakker.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 00:33

> [...]

> eftersynkroniseret film, hvor jeg føler mig lidt fjern fra handlingen).

OSX er som nævt andre steder i tråden 100% identisk om du vælger den
danske eller den Engelske version.

> Måske det forholder sig anderledes i Mac-verdenen, men jeg mindes en nylig
> diskussion om fordanskningen af OS X, som tydede på, at det vist ikke helt
> er tilfældet.

Oversættelsen i Panther er ganske god.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 00:31

Rasmus Bruun <usenet@re--rasmusbruun--move.dk> wrote:

> Hvad med iLife-programmerne og hjælpe-funktionen?

de er osse multilinguelle.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 08-07-04 10:40

Hejsa

> de er osse multilinguelle.

Det hedder altså multilinguale ;_)

Eller flersprogede om man vil ;_)

/Seb

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 11:57

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> Det hedder altså multilinguale ;_)

takker

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 00:30

> [...]

> operativsystem? Jeg kan forstå, at OS X har indbygget både danske og
> engelske menuer m.v., og at man kan skifte mellem dem uden problemer.

korrekt.

forskellen er at visse bundlede applikationer (eks AppleWorks hvis det
følger med netop denne model) og Classic miljøet (OS9) er på enten dansk
eller engelsk. OSX er 100% identisk.

> Er forskellen blot, hvilke indstillinger systemet har, når man får maskinen
> (hvorefter man selv kan ændre indstillingerne)? Eller er der noget af den
> medfølgende software, som man kun får på det sprog, man bestiller?

jesp se ovenstående.

> [...]
> danske version. Gælder det samme for Mac, eller bruger man de samme
> opdateringer, uanset hvilket sprog man bruger?

Der bruges de samme opdateringer uanset sprog. dvs ingen fordel ved at
vælge det ene eller det andet sprog.