Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bikort og fradrag...
Fra : CNS

Dato : 29-06-04 20:14

Hej,

Håber jeg har ramt den rette NG...

Mit spørgsmål er som følger... jeg er på SU (hovedkort), men har arbejde ved
siden af i en anden by (som kører på mit bikort), 30 km fra hvor jeg bor,
hvor jeg i løbet af efteråret kommer til at køre til hver dag frem og
tilbage - dette får jeg jo et fradrag for... MEN... hvis jeg nu kommer til
at få et større fradrag end jeg kan gøre brug af på min SU, hvad sker der
så...? Kan jeg så bruge mit fradrag på min bi-indtægt når det hele skal
gøres op for i år, eller er fradraget bare "faldet væk"?

Christian

(Ved henvendelse pr. e-mail, erstat DASH med bindestreg.)

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 29-06-04 20:48

Hovedkort og bikort er bare en praktisk foranstaltning hen over året, når du
a conto afregner din skat.
Når året er gået bliver det alt sammen lagt sammen, ganget og divideret
indtil man når frem til de reelle fradrag og skattebetalinger. Medmindre dit
kørselsfradrag + bundfradrag overstiger dine samlede indtægter vil du få
normalt udbytte uanset det handler om hoved eller biindtægt.

Viggo

---

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-06-04 20:52

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in

> [...]
> af på min SU, hvad sker der så...? Kan jeg så bruge mit fradrag på min
> bi-indtægt når det hele skal gøres op for i år, eller er fradraget

Fradraget falder ikke bort. Du kan højst komme til at indbetale for meget
foreløbig skat (A-skat) i år, men det overskydende beløb bliver betalt
tilbage næste sommer.

Hvis du som følge af jobbet skal have ændret din forskudsregistrering kan
du forelægge skatteforvaltningen dit problem - måske kan bi kortet sendes
til SU og du får hovedkortet til jobbet.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : CNS

Dato : 29-06-04 21:01

Tak for svarene begge to - så har jeg mere ro i sindet..!

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-06-04 08:12

> Tak for svarene begge to - så har jeg mere ro i sindet..!

- det vil jeg nu ikke have hvis jeg var dig. Hvis du får SU kan du nemlig
ikke få kørselsfradrag, så vidt jeg husker. Ring lige til SU-styrelsen eller
dit lokale skattekontor, inden du køber ferie for dit fradrag.

ras

Fra : CNS

Dato : 30-06-04 16:12

Jo, så længe jeg kører for at komme på arbejde, og det er det jeg gør... min
skole ligger i den by jeg bor, men mit arbejde ligger 30 km væk... det har
jeg selv spurgt om nede hos mit lokale skattekontor... jeg kan godt få
fradrag, selvom jeg kun får løn for 1 time om dagen.. og det var der, ifølge
den flinke dame, ikke noget ulovligt ved...

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-06-04 20:03

> [...]
ifølge
> den flinke dame, ikke noget ulovligt ved...

- ja måske har hun ret. Jeg ville nu alligevel lige undersøge en gang til.
Jeg stod i samme situation for år tilbage og undersøgte alt hvad der var at
undersøge - og det kunne ikke lade sig gøre. Så vidt jeg husker var det
noget med hvor man havde sin hovedindtægt ... i al fald kunne det ikke lade
sig gøre. Hvis det kunne ville det jo også være pokkers nemt at flytte
adresse til den anden ende af landet og få kørselsfradrag til sit
studenterjob .... jeg tror ikke den går igennem.

ras

Fra : CNS

Dato : 30-06-04 20:29

under alle omstændigheder har jeg ikke tænkt mig at ændre mit fradrag i år,
så det hele kommer som rest til næste år - så brænder jeg heller ikke
nallerne som du snakker om.. omend jeg tror damen fra T&S har ret

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-06-04 21:02

> [...]
> så det hele kommer som rest til næste år - så brænder jeg heller ikke
> nallerne som du snakker om.. omend jeg tror damen fra T&S har ret

- lyder som en god ide. Så kan du mindst få en positiv overraskelse Ring
eventuelt til et par skattekontorer i nabokommunerne og spørg, om man på SU
kan få kørselsfradrag, hvis man har arbejde ...

ras

Fra : Rasmus

Dato : 16-07-04 17:06

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
SU
> kan få kørselsfradrag, hvis man har arbejde ...

Det er ikke noget problem at få kørselsfradrag til og fra arbejde hvis man
er på SU.

Det du tænker på er at man ikke kan få kørselsfradrag til og fra skole, der
får man noget SU rabat på månedskort til offentlig transport, men intet hvis
man selv vælger at køre i f.eks bil.

mvh
Rasmus

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 30-06-04 19:28

> [...]
eller
> dit lokale skattekontor, inden du køber ferie for dit fradrag.

Der er ikke kørselsfradrag for at komme til og fra
uddannelsesinstitutionen - derimod er der kørselsfradrag til et
indkomstgivende job.

Viggo

---