Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Renter
Fra : Anita

Dato : 29-06-04 18:38

Jeg har et spørgsmål vedr. renter, som der måske er nogle herinde der kan
svare på.

Jeg har en opsparingskonto, hvor jeg opbevarer penge som dels er mine egne
og dels min brors. Jeg vil gerne fordele renterne retfærdigt for os begge.
Men hvordan gør jeg det?

Hvis renteafkastet på et år er 1000 kr. (bare for at tage et rundt tal).
Hvor mange af de 1000 kr. er så overskud? Man trækkes jo i skat på baggrund
af renteindtjeningen, ikke sandt? Hvor høj er beskatningen af disse penge og
hvornår/hvordan trækkes den beskatning?

Pft.
Anita

Fra : Michael Sørensen

Dato : 29-06-04 18:50

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
baggrund
> af renteindtjeningen, ikke sandt? Hvor høj er beskatningen af disse penge

Hej Anita,

måden at gøre det på, er egentlig at give din bror hans andel af renterne
(fx hvis han har halvdelen af indeståendet på kontoen, så kr. 500).

Når selvangivelsen så kmmer, så retter du renteindtægten for dig selv fra
1.000 til kr. 500 og din bror skriver kr. 500 ekstra på sin selvangivelse.

Beskatningen er individuel fra person til person og der kan ikke ske en
retfærdig deling, hvis hele beskatningen foregår ved fx. dig

På denne måde kan din bror eksempelvis sagtens komme til at betale mere
eller mindre i skat af sin andel af renteintægten end dig.

Fra : Anita

Dato : 29-06-04 19:18

"Michael Sørensen" skrev

> [...]
>
> På denne måde kan din bror eksempelvis sagtens komme til at betale mere
> eller mindre i skat af sin andel af renteintægten end dig.

Joh, men den hopper skattevæsnet vel ikke på, gør de? Altså at man ændrer i
indbertningerne fra banken? Desuden er jeg ret sikker på at vi ca. betaler
samme skatte%, så mon ikke det vil være hip som hap i sidste ende?

Men hvis jeg forstår det rigtigt, så trækkes skatten efter renterne
udbetales. Dvs. hvis min skatte% er 50 (igen for nemhedens skyld) så er den
reele renteværdi 500 kr. som så fordeles imellem os.

Tak for dit svar.
Venligst Anita

Fra : Michael Sørensen

Dato : 29-06-04 20:03

Hej igen Anita,

jeg vil sige både - og - til det, du skriver:

> [...]
> indbertningerne fra banken? Desuden er jeg ret sikker på at vi ca. betaler
> samme skatte%, så mon ikke det vil være hip som hap i sidste ende?

Jo, ingen problem i det. I mit hverv som revisor har jeg i de sidste måneder
lavet selvangivelser for en del personer, hvor vi har flyttet renter,
aktieindkomst mv. mellem især ægtefæller, men også mellem "3. personer" hvis
forholdet er sådan. Fx i et interessentskab, hvor en bankkonto måske er
registreret i den enes navn, men renterne skal deles.

Skattevæsnet kan sagtens finde på at spørge til det, men så kan i jo
argumentere ud fra det, og så må de selv regne efter, for i sidste ende
giver det jo det samme.

Mht. skatteberegningen, så er det jo ikke bare så simpelt, at man ganger
skatteprocenten med indkomsttallene og så får man skatten. Rent
skatteteknisk kan der være fordele ved at fordele renter, men også ulemper
afhængig af situationen. Uden at gå ned i skattetekniske beregninger for
forvirringens skyld, så er der steder, hvor der bliver beregnet skat af den
positive nettokapitalindkomst, hvilket vil sige, at man bliver beskattet af
beløbet, hvis renteindtægter - renteudgifter er positivt, men der ikke gives
fradrag, hvis beløbet er negativt.Dette er bl.a. tilfældet ved beregning af
bundskat, mellemskat og topskat.

Et eksempel, hvor vi kun kigger på renterne og holder det simpelt

Du har renteindtægten på kr. 1.000, men ingen renteudgifter
Din bror har ingen renteindtægter, men kr. 500 i renteudgifter

Din bror får i dele af skatteberegningen ikke fradrag for hans
renteudgifter.

Her er det en fordel at fordele kr. 500 til jer hver i renteindtægter.

Herefter har du 500 i renteindtægter og stadig ingen udgifter
Din bror har 500 i renteindtægter og 500 i renteudgifter

Sammenlagt bliver du beskattet af kr. 500 mindre (groft sagt - man kan dog
ikke opgøre det sådan. Bl.a. fordi skatteværdien af kapitalindkomst kun er
ca. 33% og mit ekempel kun bygger på en lille del af en skatteberegning)

> [...]
den
> reele renteværdi 500 kr. som så fordeles imellem os.

Korrekt mht. det første. Skatteberegningen foretages efter indkomstårets
udløb i forbindelse med din årsopgørelse. Dvs. renten der udbetales løbende
er brutto og nettobeløbende af hver enkelt rente kan ikke opgøres som sådan.

Din brors andel er stadig kr. 500 af renterne, men hvis i ikke deler
renterne på selvangivelserne, så kommer du til at betale hele skatten, som
altså ikke bare kan opgøres mht. denne ene rente som enhed, men som hele din
indkomst som helhed.

Håber du kunne bruge det, ellers er du velkommen til at spørge igen.
Indlægget blev måske lidt "rodet"

Fra : Anita

Dato : 29-06-04 21:43

"Michael Sørensen" skrev

> [...]
> altså ikke bare kan opgøres mht. denne ene rente som enhed, men som hele

Ja okay. Så langt er jeg vist med. Jeg vil bare mægtig gerne holde det så
simpelt som muligt. Og det er heller ikke så vigtigt at det stemmer 100% men
sådan nogenlunde. Derfor vil det letteste for begge parter (og skattevæsnet)
være at jeg bare giver ham de rede penge han har krav på.

Så jeg ved ikke om dit indlæg har forvirret mig mere end jeg har fået
opklaret. Så jeg prøver lige at klargøre endnu et par faktorer som det lyder
til at have relevans for en beregning.

Det forholder sig sådan at jeg har negative renter som overstiger de
positive.
Jeg betaler ikke topskat.

Er beskatningen af renteindtægt ikke lig anden indkomstbeskatning?

> Håber du kunne bruge det, ellers er du velkommen til at spørge igen.
> Indlægget blev måske lidt "rodet"

Jeg tror godt nok jeg blev lidt forvirret. Jeg troede egentlig ikke det
regnestykke var så kompliceret. Men det var nok alligevel naivt at tro

Venligst Anita

Fra : Michael Sørensen

Dato : 29-06-04 22:14

Vil gerne prøve at skitsere det kort, men hvis du hellere vil holde hovedet
klart, så springer du bare over resten

Jeg har i øvrigt vedhæftet et skatteberegningsprogram til Excel, hvis du vil
prøve at udregne din egen skat. Det er ikke ment som reklame, men blot som
et gratis venligt tilbud

Skatteberegning i grove træk

Indkomsterne grupperes i

- personlig indkomst (løn, overskud virksomhed mv)

- kapitalindkomst (renter mv)

- ligningsmæssige fradrag (fagforening, befordring mv)

Skattepligtig indkomst = personlig indkomst +/- kapitalindkomst -
ligningsmæssige fradrag

Bundskat, mellemskat og topskat beregnes ved:

personlig indkomst + evt. positiv nattokapitalindkomst x procentsats
(topskat = 15%, mellemskat = 6% og bundskat = 5,5%)

Kommuneskat, amtsskat og kirkeskat beregnes ved:

Skattepligtig indkomst x procentsats for ens kommune / amt

Bemærk at der altså ikke er tale om en fuld skatteberegning herover.

Med venlig hilsen

Michael Sørensen