Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvor mange bankdage til at registrere modt~
Fra : GA

Dato : 29-06-04 18:27

Jeg fik en regning fra et firma der skulle betales d 25. Juni stod der i
brevet og 26. Juni på indbetalingskortet. Jeg sendte indbetalingskortet til
min bank til overførsel.

Idag modtager jeg så brev om at de ikke har modtaget pengene endnu - men
øøøh, der går da normalt også nogle dage før de bliver registreret. Jeg går
ud fra at min bank har betalt i fredags, da d 26. var en lørdag.

Hvor mange dage er det der går normalt? Er det ikke 3-5 bankdage de skal
regne med?

Problemet er ikke større end at jeg tjekker med banken immorgen og evt får
en kvittering, men er lidt nysgerrig over bankdagene og hvad andres erfaring
er.

/GA

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 29-06-04 18:34

Hvis der på indbetalingskortet stod en lørdag betaler banken altså på
førstkommende hverdag - dvs. mandag.
Det kan godt være et problem.

Viggo

---

Fra : Anita

Dato : 29-06-04 18:43

"Viggo Karlsen" <viggo___karl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis der på indbetalingskortet stod en lørdag betaler banken altså på
> førstkommende hverdag - dvs. mandag.
> Det kan godt være et problem.

Det lyder meget mærkeligt, idet banken så med vilje betaler kundens regning
for sent. Det kan man da ikke kalde god (betalings)service.

Venligst Anita

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-06-04 22:58

Anita wrote:

> Det lyder meget mærkeligt, idet banken så med vilje betaler kundens regning
> for sent. Det kan man da ikke kalde god (betalings)service.

Hvis forfaldsdagen ikke er en bankdag, udskydes fristen normalt til
førstkommende hverdag.
Kreditor bestemmer hvordan, han vil have pengene, men når han har
fremsendt et indbetalingskort, er det tids nok, hvis det er betalt på
sidste betalingsdag (eller førstkommende hverdag derefter, hvis det ikke
var en bankdag).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anita

Dato : 29-06-04 23:06

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev
> [...]
> fremsendt et indbetalingskort, er det tids nok, hvis det er betalt på
> sidste betalingsdag (eller førstkommende hverdag derefter, hvis det ikke

Okay, det vidste jeg ikke. Men i spørgerens tilfælde har det vel ikke været
tids nok siden der allerede er kommet et rykkerbrev.

Venligst Anita

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-06-04 22:37

Anita wrote:

> Okay, det vidste jeg ikke. Men i spørgerens tilfælde har det vel ikke været
> tids nok siden der allerede er kommet et rykkerbrev.

Lyder mere som om kreditor ikke helt har haft styr på tingene - eller
været meget utålmodige...

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 14:08

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremsendt et indbetalingskort, er det tids nok, hvis det er betalt på
> sidste betalingsdag (eller førstkommende hverdag derefter, hvis det ikke

At der står en betalingsdato på et girokort, betyder at det er den dato
modtager har krav på at modtage pengene. Man kan ikke sige f.eks. den. 26.
Plus 3 - 5 bankdage. Hvis betalingsdatoen siger den. 26. skal pengene i
princippet være modtager i hænde på den dato.

M.v.h.

Fra : Bertiil Bims

Dato : 15-07-04 15:34

> [...]
> Plus 3 - 5 bankdage. Hvis betalingsdatoen siger den. 26. skal pengene i
> princippet være modtager i hænde på den dato.

Normalen er, at den datoen er 'sidste rettidige betalingsdag', således at
debitor blot skal sørge for at betalingen er sket senest på den angivne
dato. At pengene først når frem til kreditor nogen dage senere tager man
normalt højde for i udsendelsens af rykkere. Normalt udsendes en rykker
tidligst 5-6 dage efter sidste rettidige betalingsdato, således at penge der
er betalt korrekt kan nå at blive bogført.

Man ser enkelte kreditorer skrive at betalingen skal være motager 'i hænde'
på anførte dag - det er straks mere kritisk, da man her gør klogt i at
betale nogen dage før, hvis man bruger bank elle girooverførsel.

BB

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 16:30

"Bertiil Bims" <bbims_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> er betalt korrekt kan nå at blive bogført.

Nu er det sådan at der er forskel på, hvad der er normalt, og så på, hvad
man retteligt kan kræve.

M.v.h.

Fra : Bertiil Bims

Dato : 15-07-04 17:37

> Nu er det sådan at der er forskel på, hvad der er normalt, og så på, hvad
> man retteligt kan kræve.

Hvad er det du forventer at kunne 'kræve' i denne sammenhæng?

BB

Fra : Knud Berggreen

Dato : 17-07-04 10:03

On Thu, 15 Jul 2004 15:07:42 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Plus 3 - 5 bankdage. Hvis betalingsdatoen siger den. 26. skal pengene i
>princippet være modtager i hænde på den dato.

Dette er kun gældende såfremt der er tale om et indbetalingskort. Hvis
man betaler på anden måde - kontant hos sælger, check (via post) eller
overførsel til en bankkonto skal man sende betalingen så betids at den
er hos modtageren eller på dennes bankkonto senest den anførte dato.
Det er kun med indbetalingskort at sælger skal acceptere en vis
forsinkelse.

/Knud

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 29-06-04 22:43

> Hvis der på indbetalingskortet stod en lørdag betaler banken altså på
> førstkommende hverdag - dvs. mandag.

Ikke nødvendigvis... Det er som oftest helt op til den der sidder foran
computeren og taster girokortene ind...

Mht. hvor lang tid der går, så ved en almindelig kontooverførsel går der kun 1
ekstra dag, går ud fra det er det samme med en girokonto, men tag mig ikke på
ordet...

Gabriella: Du skriver du har sendt girokortet til banken. Mener du dermed sendt
med posten? Så er der jo den mulighed at brevet kan være gået tabt...

--
Michael
Find badebolden på http://vindenand.dk og vind

Fra : GA

Dato : 30-06-04 15:28

> Gabriella: Du skriver du har sendt girokortet til banken. Mener du dermed
> sendt
> med posten? Så er der jo den mulighed at brevet kan være gået tabt...

Jeg har sendt indbetalingskortet til banken i en af deres kuverter for nogle
uger siden (mener ca 3 uger). Det var ikke gået tabt - har idag talt med
banken som havde betalt mandag (som der er flere der skriver er tids nok da
der på indbetalingskortet stod 26.6 som jo var i lørdags og dermed ikke en
bankdag).
Kreditor havde ikke registreret pengene mandag og derfor sendt en rykker ud
- lige hurtigt nok vil jeg mene. Selv hvis der er betalt fredag fx så ville
pengene ikke være fremme hos kreditor før tirsdag - altså dagen efter de har
skrevet rykkeren!!!

Mit er på det tørre, så jeg siger tak for svarene.

/GA

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 14:09

"GA" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> skrevet rykkeren!!!
>
> Mit er på det tørre, så jeg siger tak for svarene.

Nej det er ikke. Hvis din betalingsdato siger den 26. så har du pligt til at
pengene er modtageren i hænde på netop den dato.

M.v.h.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-06-04 22:43

Michael Kjærsgård wrote:

> Ikke nødvendigvis... Det er som oftest helt op til den der sidder foran
> computeren og taster girokortene ind...

Mon ikke det oftest bliver scannet og OCR-læst?

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 01-07-04 22:27

> Mon ikke det oftest bliver scannet og OCR-læst?

Selve ID-nummeret (eller hvad den stribe tal nederst nu hedder...) gør, men
betalingsdato, kontonummer pengene skal hæves på samt evt. besked til
modtager skal tastes ind manuelt.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-07-04 23:06

Michael Kjærsgård wrote:

> Selve ID-nummeret (eller hvad den stribe tal nederst nu hedder...)

Fra postgiro-tid "læselinien".

> gør, men
> betalingsdato, kontonummer pengene skal hæves på samt evt. besked til
> modtager skal tastes ind manuelt.

Designet blev for nogle år siden lavet om, så indbetalers
kontonummer, beløbet, checkcifre og betalingsdato (eller felt til
"betales nu") skrives i felter med ét ciffer i hvert felt - eller
fortrykkes på faste positioner.
Samtidig kom der "styre-hakker" i øverste venstre hjørne og yderst
til højre lige over linjen med beløb, dato o.s.v.
Således kan disse oplysninger OCR-læses, men det er da muligt, at
nogle (mindre) banker ikke benytter dette.
Modtageren får normalt kun de elektronisk aflæste data - eller en
scannet kopi af hele kortet.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-07-04 09:43

> Designet blev for nogle år siden lavet om, så indbetalers
> kontonummer, beløbet, checkcifre og betalingsdato (eller felt til
> "betales nu") skrives i felter med ét ciffer i hvert felt

Ja der er felter på kortet, men hvor mange skriver lige præcis i de felter?
Ikke ret mange jeg har set i hvert fald...:)

> Således kan disse oplysninger OCR-læses, men det er da muligt, at
> nogle (mindre) banker ikke benytter dette.

Ved i hvert fald min lokale sparekasse ikke gør...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-07-04 11:36

Michael Kjærsgård wrote:

> Ja der er felter på kortet, men hvor mange skriver lige præcis i de felter?
> Ikke ret mange jeg har set i hvert fald...:)

Beløb og betalingsdag (som vi jo kom fra) er ofte fortrykt. Moderne
OCR-software kan også læse cifrene selv om de skulle stå skævt i forhold
til felterne. Det vigtigste er, at der kommer lidt mellemrum mellem de
enkelte cifre.

> Ved i hvert fald min lokale sparekasse ikke gør...

Nede ved kassen eller hvis du sender kortet ind til en central funktion?

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 04-07-04 23:07

> [...]
> OCR-software kan også læse cifrene selv om de skulle stå skævt i forhold
> til felterne. Det vigtigste er, at der kommer lidt mellemrum mellem de

Ja ok, men så kontonummer og posteringstekst... her har bankkunden typisk selv
skriblet med en halvklattende kuglepen, og det er altså ikke altid lige nemt at
læse

> Nede ved kassen eller hvis du sender kortet ind til en central funktion?

Har været i praktik der for et par år siden hvor jeg bl.a. sad og tastede
girokort ind... Ellers har de en ungarbejder til det (kender tilfældigvis en de
har nu, ved derfor at det stadig foregår på den måde)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-07-04 11:28

Michael Kjærsgård wrote:

> Ja ok, men så kontonummer og posteringstekst...

Kontonummer skal være skrevet meget sjusket for ikke at kunne
OCR-læses. Meddelelser til modtageren bliver scannet og printet som
bilag til kontoudtog (i gamle dage fik modtageren selve kortet).

> Har været i praktik der for et par år siden hvor jeg bl.a. sad og tastede
> girokort ind... Ellers har de en ungarbejder til det (kender tilfældigvis en de
> har nu, ved derfor at det stadig foregår på den måde)

Jeg troede egentlig, at alle de små banker købte sig ind på et
EDB-center, der håndterede den slags, men i dag er der måske så få
papir-baserede betalinger, at det ikke kan svare sig...

Fra : Devilicious

Dato : 29-06-04 23:24

> [...]
> ud fra at min bank har betalt i fredags, da d 26. var en lørdag.
>
> Hvor mange dage er det der går normalt? Er det ikke 3-5 bankdage de skal

Du skriver ikke hvornår du sendte indbetalingskortet - men regn typisk med 3
dage hvis du sender kortet til banken. Derefter går der et antal dage fra
kortet kan ses som betalt på din konto, til modtager modtager betalingen.
Denne clearingstid afhænger af korttypen (01, 04, 14,15, 71, 73, 75 og hvad
der måtte være af andre underlige typer). 01 og specielt 15 og .. mener det
er 75 er meget "manuelle" hvor selve girokortene skal sendes til BG-banks
giroservice - derfor tager det lang tid for modtager at få pengene. Dette er
dog dig uvedkommende, da din bank er indbetalingssted, og en rettidig
debitering på din konto, vil gælde som rettidig indbetaling.

Løsningen er derfor enkel - se i din netbank hvornår pengene er debiteret
din konto. Hvis pengene rettidigt er debiteret din konto, kan du evt. bede
din bank fremsende kvitteringer for betalingen, således at du kan
dokumentere dit krav over for beløbsmodtager. Banken vil ofte beregne sig et
gebyr for denne service.

God fornøjelse