Tærtedej.
Fra : Rikke Nielsen

Dato : 29-06-04 17:10

Hej NG....

Jeg savner en god opskrift på mad tærte dej
Den SKAL være fedtfattig. Ligge du ind med sådan en dej opskrift, må du
meget gerne skrive....
Mvh. Rikke.

Fra : Peter Westh

Dato : 29-06-04 19:10

Det kan ikke lade sig gøre.

Hvis du vil have noget fedtfattigt, der smager i retning af en madtærte, kan
du enten lave en tærte uden bund - altså bare grøntsager eller hvad for et
fyld du nu bruger, og en æggemasse med ost etc, men uden fløde - eller også
må du bruge noget i retning af en pizzadej. En tærte lavet af pizzadej i en
sprinform, fyldt med f.eks. porrer sorteret i olie, og hældt over med en
blaning af pisket æg og revetn ost, kan smage glimrende - men du får ikke en
sprød bund.

MVH

Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-06-04 20:26

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> writes:

> [...]
> blaning af pisket æg og revetn ost, kan smage glimrende - men du får ikke en

Du kan også vælge at lave en almindelig tærtedej og så droppe
æggemassen og bare komme godt med f.eks. tomater i. Og i stedet for
osten kan du spise hytteost til.

50 g grahamsmel
100 g mel
75 g margarine
1/4 dl vand/mælk
salt

Det giver i hvert fald en dejlig sprød bund.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Ralph

Dato : 29-06-04 21:42

> 75 g margarine

> Det giver i hvert fald en dejlig sprød bund.

Men dog ikke fedtfattig - mørdej og fedtfattig KAN simpelthen ikke findes i
samme sætning, så enten droppes dejen eller man laver en gærdej/snobrødsdej,
denne bliver dog ikke en tærtedej uden smør/margarine.

--
venligst
Ralph

Fra : Nette

Dato : 29-06-04 22:52

"Rikke Nielsen" skrev

> Jeg savner en god opskrift på mad tærte dej
> Den SKAL være fedtfattig. Ligge du ind med sådan en dej opskrift, må du
> meget gerne skrive....

Hejsa

Fedtfattig...så plejer jeg at droppe tærtedejen og istedet lægge kogte
pastaskruer i bunden.

Nette

Fra : Leo

Dato : 30-06-04 07:29

Jeg har hørt, at mayonnaise og mel - halvt af hver vægtmæssigt - skulle
kunne bruges som tærtedej.
Det vil i hvert fald være fedtfattigere end ved at anvende rent smør.
Herregud - det koster jo ikke alverden at prøve.

Fra : Thïngmand

Dato : 30-06-04 08:26

Det er en udemærket erstatning - det vigtige er at spare på melen...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Peter Westh

Dato : 30-06-04 08:43

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> Det er en udemærket erstatning - det vigtige er at spare på melen...

- hvis man da er på DDV-kur.

Men fedtfattigt er det - igen - ikke.

MVH

Peter

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 30-06-04 11:07

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> "Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
>
> - hvis man da er på DDV-kur.
>
> Men fedtfattigt er det - igen - ikke.
>
> MVH
>
> Peter
>
> Tak For alle besvarelser. Jeg holdt mig nu til opskriften med mel og mayo.
Den er blevet rigtig fin......alletiders. Tak for det.
Mvh.Rikke.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-04 11:15

Rikke Nielsen wrote:

> Den er blevet rigtig fin......alletiders. Tak for det.

Hvorfor lave en tærtebund med mayo, hvis det er fedtfattighed du går efter?

/David

Fra : Thïngmand

Dato : 01-07-04 08:35

> - hvis man da er på DDV-kur.

Jeps

> Men fedtfattigt er det - igen - ikke.

Nope - det skal jo holdes op imod hvad du spiser resten af dagen....

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 01-07-04 08:57

> Jeps

> Nope - det skal jo holdes op imod hvad du spiser resten af dagen....
>

> --
> Thïngmand
>
> .·´¯`·.¸¸.·><((((º>

> Nej helt fedtfattigt er det jo ikke....men godt på vej. Jeg bruger en
5%mayo..... så.....

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-07-04 09:52

> 5%mayo..... så.....

Hvad er en 5% mayo? Mayonaise består typisk af 95% olie, lidt æggeblomme,
estragoneddike samt lidt salt og sukker.

--
-Jens B.

Fra : David Rasmussen

Dato : 01-07-04 10:46

Rikke Nielsen wrote:

> 5%mayo..... så.....

Tror du at du bliver slank af det?

/David

Fra : Peter Westh

Dato : 01-07-04 11:41

"Rikke Nielsen" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> 5%mayo..... så.....

Nåda, blev bunden virkelig god og sprød med 5% mayo?

Så ER det jo fedtfattigt. "Normalt" bruges letmayonnaise med omkr 40%, og
der svarer fedtindholdet i en blanding af lige dele mayo og mel jo
fuldstændig til en normal mørdej (af smør og mel 1:2)

MVH

Peter

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 01-07-04 19:06

> [...]
>
> MVH
>
> Peter
>

> Ja ja mange gode ideer.... men nu ligger det sådan at 5 % mayo kun
indholder 5 % fedt. Og ikke 40 %..... Bunden blev ikke sprød og dejlig, men
den kan spises.
5 % mayo indeholder kun 3 %planteolie,vand, pasta, 6 % æggeblommer, eddike,
sukker og salt. + det er tilsat nogele stivelser.
Så tro hvad du vil, men det er mere fedtfattiget som hvis du have brugt ren
smør eller købt en færdigpak, hvor der er 20 % fedt indhold i..... så sådan
er det!!!!!
Rikke.

Fra : Peter Westh

Dato : 02-07-04 09:38

> [...]
ren
> smør eller købt en færdigpak, hvor der er 20 % fedt indhold i..... så

Selvfølgelig - var det ikke også det, jeg skrev?

Jeg ville bare gerne høre, om bunden rent faktisk blev GOD med 5% mayo - og
der var dit svar vist nærmest: "Nej - men god NOK!"
Og det er jo helt i sin orden.

/Peter

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 02-07-04 11:35

> [...]
>
> /Peter
>
> Oki...så er det vist på plads.... jeg har nok bare opfattet dit svar mere
provokerende end det var...sorry...
Rikke....