H: Indskud i lejet hus
Fra : Preben og Anette

Dato : 27-06-04 23:59

Hej

Vi, min kone og jeg, har lejet et hus på landet. Vi betalte 3 mdr. indskud
og kvitterineg blev lavet fra ejers butik, nu vil ejer sælge butikken, (som
ligger et andet sted end det vi har lejet), hvad så med den kvittering vi
fik, skal vi ikke lave den om så det er udlejer der skriver den, for at vi
kan få noget sikkerhed for at få indskuddet tilbage hvis vi evt. fraflytter
det lejede en dag??

Ligeledes har vi skriftligt gjort ejer opmærksom på nogle mangler som ikke
er blevet lavet blandt andet ingen varme i soveværelse ( der opvarmes med
el) ingen varmt vand i køkkenet og emfang er ikke tilsluttet, kan vi så bare
tilbage holde huslejen indtil de ting er iorden eller hvad gør man??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Gerner

Dato : 28-06-04 10:38

On Mon, 28 Jun 2004 00:59:23 +0200, "Preben og Anette" <prebec1@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>kan få noget sikkerhed for at få indskuddet tilbage hvis vi evt. fraflytter

Der står vel på kviteringen at xxx har lejet lejlighed "beliggende der og der"
af yyy ?
Desuden skal beløb til depositum og forudbetalt leje indskrives i kontraktens §
4 (på en autoriseret blanket).

> [...]
>el) ingen varmt vand i køkkenet og emfang er ikke tilsluttet, kan vi så bare
>tilbage holde huslejen indtil de ting er iorden eller hvad gør man??

Lejeloven:
§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og
afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv
afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med
lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig
adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel
forringer det lejedes værdi for lejeren.

§ 12. Er det lejede mangelfuldt som nævnt i § 11, og afhjælper udlejeren ikke
straks mangelen, eller kan den ikke afhjælpes inden for rimelig tid, kan lejeren
hæve lejeaftalen, hvis mangelen må anses for væsentlig eller udlejeren har
handlet svigagtigt.

Stk. 2. Er mangelen afhjulpet, inden lejeren har hævet lejeaftalen, kan lejeren
ikke senere påberåbe sig mangelen som grund for ophævelse.

§ 13. Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens indgåelse
savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller udlejeren har handlet
svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede senere lider skade som følge af
udlejerens forsømmelse, eller der i øvrigt opstår hindringer eller ulemper for
lejerens brugsret som følge af forhold, som udlejeren er ansvarlig for.

§ 14. Er det lejede mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse, skal lejeren for
ikke at miste retten til at påberåbe sig mangelen senest 2 uger efter
lejeforholdets begyndelse meddele udlejeren, at han vil gøre den gældende. Dette
gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig
agtpågivenhed, eller udlejeren har handlet svigagtigt.

--
Gerner
1409WU/6667hrs