Oprydning i iPhoto
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-04 16:05

Hejsa,

Når man ændrer på et billede via iPhoto, enten i iPhoto selv eller
f.eks. Photoshop, så opretter programmet automatisk en backup af den
originale fil. Det er jo meget fikst, men er der ikke en måde hvorpå
man kan fjerne disse backup-filer?

Jeg ville gerne have en "oprydningsfunktion", hvor man bad iPhoto om
at fjerne alle unødvendige filer, får man har et 5 Mpixel kamera, så
er det trods alt rimeligt mange data der ligger og flyder, hvis
billederne ligger der flere gange.

Nogen der har en god fidus?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 27-06-04 16:55

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> at fjerne alle unødvendige filer, får man har et 5 Mpixel kamera, så
> er det trods alt rimeligt mange data der ligger og flyder, hvis

En ny funktion i GraphicConverter 5.2 lader dig søge, finde og gennemse
dine diske for dubletter.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-06-04 17:35

Mogens Thyregod wrote:

> En ny funktion i GraphicConverter 5.2 lader dig søge, finde og gennemse
> dine diske for dubletter.

det hjælper jo netop ikke, fordi det ikke er en dublet, der
gemmes kun når der ændres i billedet.

De originale billeder ligger her
/Users/jonbendtsen/Pictures/iPhoto Library/2004/01/02/Originals/
Hvis der ikke er nogle ændringer findes biblioteket Originals ikke
Du skal altså starte finder
klikke på pictures
klikke på iPhoto Library
klikke på et årstal
klikke på en måned
klikke på en dag

og så ligger der måske en mappe kaldet originals.

JonB

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-04 19:58

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]
> klikke på en måned
> klikke på en dag
>
> og så ligger der måske en mappe kaldet originals.

Hmm... det ligner en opgave for et Applescript. Jeg bliver noedt til
at faa laest den Applescript-bog..

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-06-04 22:42

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hmm... det ligner en opgave for et Applescript. Jeg bliver noedt til
> at faa laest den Applescript-bog..

Ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken.
"iPhoto Diet" er et AppleScript Studio program som har den efterlyste
funktion. <http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~fuhrer/personal/freestuff/>

Jeg har ikke selv prøvet programmet!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-06-04 00:51

> Ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken.
> "iPhoto Diet" er et AppleScript Studio program som har den efterlyste
> [...]

Fantastisk... sparede lige 410 MB ud af 1,9 GB... Det lader til, at
bare man åbner et billede i f.eks. Photoshop, så laver iPhoto en kopi
af billedet, selvom man ikke laver nogen ændringer... Det er da noget
tåbeligt.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-06-04 10:51

> [...]

> bare man åbner et billede i f.eks. Photoshop, så laver iPhoto en kopi
> af billedet, selvom man ikke laver nogen ændringer... Det er da noget

Du har ikke overvejet at skifte til iView MediaPro!
Håndterer kopier etc. mere professionelt.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-06-04 02:02

> Du har ikke overvejet at skifte til iView MediaPro!
> Håndterer kopier etc. mere professionelt.

Egentlig ikke, for mit behov for at håndtere digitale fotos er ret
begrænset. iPhoto er et fint lille program til mit behov, og så ser
det jo godt ud

Det er selvfølgelig irriterende med de særheder og bugs, som det har,
men man lærer vel efterhånden at kommme udenom dem.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-06-04 21:03

> [...]

> klikke på en måned
> klikke på en dag
>
> og så ligger der måske en mappe kaldet originals.

Ja, det er total GAB med alle de mapper i iphoto!!!

Men kom til at tænke på itunes, hvor man vist med æble.-R, kommer
direkte til kilden,mon ikke der er den samme funktion i iphoto? :-/
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge