Tilstoppet kloak i badeværelse
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-06-04 16:05

Vores kloak har nu gennem de seneste 2 år været tilstoppet jævnligt og
hvergang har jeg med møje og besvær fået hul igennem, men nu er den gal
igen.

Jeg har renset den med kausisk soda, Matas kloakrens og med en svupper
samt med bruseslangen uden brusehoved på fuld kraft.

Det hjælper en uge, så er det forfra.

Hvem skal betale for en ordentlig rensning ? Det er en leje lejlighed og
indvendig vedligeholdelse varetages af lejer.

Men tilstopningen er jo ikke i lejligheden men derimod et sted i røret
under os.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-06-04 18:27

jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev:

> Hvem skal betale for en ordentlig rensning ? Det er en leje
> lejlighed og indvendig vedligeholdelse varetages af lejer.

Det er sandsynligvis udlejer, der skal stå for det. Indvendig
vedligeholdelse omfatter normalt kun behandling af vægge og gulve, men
kig i din lejekontrakt.

Har du i øvrigt ikke haft kontakt med udlejer i forbindelse med det
stoppede afløb? I de to lejeboliger jeg har boet har viceværten
foretrukket, at lejerne holdte fingrene fra rensning af afløbet og lod
ejendommen om det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-06-04 20:36

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> stoppede afløb? I de to lejeboliger jeg har boet har viceværten
> foretrukket, at lejerne holdte fingrene fra rensning af afløbet og lod

Nej. Jeg synes det er fjollet at kontakte udlejer på grund af noget man
godt lige selv kan fixe.

Jeg ringer heller ikke hvis der er luft i en radiator - det synes jeg
ikke man behøver ulejlige dem med.

Men hobby måden at rense kloakken på duer åbenbart ikke, så derfor vil
de blive tilkaldt nu, såfremt jeg ikke skal betale.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Nicolai

Dato : 28-06-04 12:10

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote in message

> [...]

"Vores kloak har nu gennem de seneste 2 år været tilstoppet jævnligt og
hvergang har jeg med møje og besvær fået hul igennem"

Det viser da med tydelighed, at du ikke selv kan fixe det. Havde du med det
samme kontaktet udlejer, havde du ikke haft disse problemer i 2 år. Så måske
du skulle overveje at ligge dine GDS metoder på hylden og sørge for tingene
bliver lavet korrekt. Tænk på miljøet, med alt det lort du har smidt i
kloakken en gang om ugen. Endnu værre, hvis dine over-/underboer har gjort
det samme. Det er sgu da for tåbeligt, i stedet for der kommer en VVS mand
ud med noget værktøj, som fjerner problemet for de næste mange år.

Samtidig, som Morten skriver, så kan du faktisk nemt risikere at gøre
problemet værre end det måske havde været fra starten af.

Nicolai

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-06-04 13:47

Nicolai <news2004@FJERNmailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Samtidig, som Morten skriver, så kan du faktisk nemt risikere at gøre
> problemet værre end det måske havde været fra starten af.

Hvis du nu ellers kunne finde ud af at læse en hel tråd, så ville kunne
have konstateret at jeg allerede for 24 timer siden fik løst problemet
med et fornuftigt forslag fra Martin Petersen.

Jeg har på 2 år brugt kausisk soda een gang og Matas kloakrens et par
gange eller har den stået på svupperen.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-06-04 09:21

> Nej. Jeg synes det er fjollet at kontakte udlejer på grund af
> noget man godt lige selv kan fixe.

Problemet er, at du meget let kan gøre tilstopningen værre, hvis du gør
noget forkert, og så ender man selv med at betale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-06-04 15:01

> Hvis du nu ellers kunne finde ud af at læse en hel tråd, så ville
> kunne have konstateret at jeg allerede for 24 timer siden fik løst
> problemet med et fornuftigt forslag fra Martin Petersen.

Ja men hvor længe holder din løsning? Det var det, der var essensen i
Nicolais indlæg som du åbenbart ikke har læst selvom du beskylder
Nicolai for det samme, hvad angår tråden.

Problemet hos dig kunne eksempelvis være faldstammen, hvor det godt kan
være, at du her og nu kan få hul igennem, men lige pludselig så er der
for alvor stoppet og overboerne hælder uvidende vand igennem deres
afløb mens underboernes lejligheder oversvømmes.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-06-04 15:22

> [...]

> Nicolais indlæg som du åbenbart ikke har læst selvom du beskylder
> Nicolai for det samme, hvad angår tråden.

Løsningen holder præcist lige så længe, som hvis en VVS mand var kommet
og skruet risten af alløbet, fjernet røret til håndvasken, stukken
hånden ned i hullet og trukket indsatsen op via bøjlen, som Martin
anbefalede, renset den for hår, snotklatter, og gamle sæberester og sat
den i igen.

Eneste forskel er en regning på en times VVS arbejde - som tog mig under
5 minutter.

> [...]
> for alvor stoppet og overboerne hælder uvidende vand igennem deres
> afløb mens underboernes lejligheder oversvømmes.

Ja ja.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-06-04 17:53

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> den i igen.
>
> Eneste forskel er en regning på en times VVS arbejde - som tog mig under

Det svarer til at du har hovedpine, tager nogle håndkøbstabletter og
konstaterer at nu er din hovedpine væk. Det gør du så i oftere og oftere
uden at vide, at også dit forbrug af tabletter også kan producere endnu mere
hovedpine.
Eller også kan du gå til lægen og få konstateret at det måske kan være en
mere alvorlig sygdom du har fx en tumor i hjernen for nu at være dramatisk.

Du vil næppe mene at du kan doktorere dig selv altid, så fordi du løser et
problem tilsyneladende billigt og smertefrit, betyder det jo ikke at du er
læge eller bør gøre det, hvis symptomerne fortsætter.

På samme måde er det med dit kloakproblem. Brug en fagmand, hvis tingene
fortsætter - det er det sikreste.

--
ahw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-06-04 19:10

"Arne H. Wilstrup" wrote

> På samme måde er det med dit kloakproblem. Brug en fagmand, hvis
tingene
> fortsætter - det er det sikreste.

Hvorfor skal man altid male fanden på væggen
Jeg har boet i en lejlighed hvor afløbet var konstrueret lidt tåbeligt
hvorved sæberester uafværgeligt hobede sig op omkring vandlåsen
Eneste kur var at smøge ærmerne og grabberne ned i skidtet
Jeg har endnu tilgode at se varmemesteren gøre det samme

At hidkalde slamsugere, højtryksspulere, VVS'ere og deslige kan imho
sammenlignes med at skyde gråspurve med kanoner

- Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-06-04 21:30

Peter Lykkegaard <polonline@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> At hidkalde slamsugere, højtryksspulere, VVS'ere og deslige kan imho
> sammenlignes med at skyde gråspurve med kanoner

Tak.

Jeg synes også at det efterhånden var ved at gå over gevind.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-06-04 21:32

> Tak.
>
> Jeg synes også at det efterhånden var ved at gå over gevind.

Ja, det MÅ du da nok sige.
Væsken i mit indre øre skvulper stadig.

Hilsen Inger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-06-04 17:20

> [...]

> stukken hånden ned i hullet og trukket indsatsen op via bøjlen,
> som Martin anbefalede, renset den for hår, snotklatter, og gamle

VVS-manden kan vurdere om yderligere tiltag er nødvendige. Du vidste
end ikke, hvordan man fik adgang til afløbet og bør derfor slet ikke gå
i gang med sådanne gør det selv arbejder.

> Eneste forskel er en regning på en times VVS arbejde - som tog mig
> under 5 minutter.

Du kan ikke vurdere om dit arbejde er godt nok det kan VVS-manden. VVS-
manden har ydermere også en forsikring.

> Ja ja.

Det siger du kun lige indtil det øjeblik du får en regning og dit
lejemål bliver opsagt. Begge dele er der juridisk mulighed for.

Jeg ser i øvrigt, at du har krydspostet mellem dk.forbruger og
dk.videnskab.jura hele vejen igennem. Det har jeg desværre ikke lagt
mærke til og jeg beklager overfor brugerne af dk.videnskab.jura, at de
har måttet trækkes med denne off-topic tråd.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 27-06-04 07:29

> [...]
> Jeg har renset den med kausisk soda, Matas kloakrens og med en svupper
> samt med bruseslangen uden brusehoved på fuld kraft.

Du har vel ikke et af de der afløb hvor man kan tage indsatsen ud/op (efter
at havde fjernet risten), så plejer man at kunne fiske møget op.
mvh tp

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-06-04 08:23

Tonny Poulsen <topo@adslhome.aadk> wrote:

> [...]
>
> Du har vel ikke et af de der afløb hvor man kan tage indsatsen ud/op (efter
> at havde fjernet risten), så plejer man at kunne fiske møget op.

Øh det ved jeg ikke.

Hvordan finder jeg ud af det - jeg vil nødigt ødelægge noget, men jeg
ønsker heller ikke at fremstå som en klovn, hvis det bare er så simpelt.

Har du eventuelt link til billede af sådan kloak ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-06-04 09:57

Jesper Haaber Gylling (jesper@XXXXXXXXXgylling.net) skrev følgende:

> [...]
> simpelt.
>
> Har du eventuelt link til billede af sådan kloak ?

Når du kigger ned er der enten 2 skruer eller en stålbøjle der kan vippes
op. Skruer: Skru dem op. Løft indsatsen op, og du kan se dig til resten.
Bøjle: Den vipper du bare op, og trækker indsatsen op.

- Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-06-04 13:27

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

> Når du kigger ned er der enten 2 skruer eller en stålbøjle der kan vippes
> op. Skruer: Skru dem op. Løft indsatsen op, og du kan se dig til resten.
> Bøjle: Den vipper du bare op, og trækker indsatsen op.

Tusind tak - det var bøjle modellen. Der var godt med
lækkerier.............

Alt spiller nu. Tak.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-06-04 16:38

Jesper Haaber Gylling (jesper@XXXXXXXXXgylling.net) skrev følgende:

> Tusind tak - det var bøjle modellen. Der var godt med
> lækkerier.............
>
> Alt spiller nu. Tak.

Velbekomme :)

- Martin

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-06-04 19:42

> [...]
>
> Jeg har renset den med kausisk soda, Matas kloakrens og med en svupper
> samt med bruseslangen uden brusehoved på fuld kraft.

Det er ikke en god idé -en spuling af en kloak er ikke nødvendig, da den er
selvrensende. Kun hvis der er tale om tilstopning af fremmedlegemer, bør man
spule, og hvis det kommer igen, skal man tilkalde en autoriseret
kloakmester - man må ikke spule selv! Gør du det, kan du pådrage dig et
erstatningsansvar, fordi der kan være andre grunde til at kloakken er
tilstoppet.

Læs om det her: http://www.dankloak.dk/ hvorfra jeg citerer:

"En højtryksspuling fjerner den hinde i rørene, der er dannet gennem årene,
og som udligner små ujævnheder og holder samlingerne tætte. Samtidig kan
trykket fjerne samlingsmaterialet mellem rørene, hvor efter der løber vand
ud af ledningen. Dermed opblødes jorden, hvorved der opstår sætninger, som
resulterer i brud med opgravning og reparation til følge. Oplever en
husejer, at kloakken jævnligt stopper til, er det et sikkert tegn på, at der
er noget galt. Formentlig vil der være tale om et brud eller en større
sætning, der skal repareres.
En spuling vil blot udsætte problemet. Er der behov for reparation, kræver
loven, at reparationen skal foretages af en autoriseret kloak-mester."

> Det hjælper en uge, så er det forfra.

Der må være noget galt - jf. ovenover. Der kan fx være et brud på en
kloakledning.

> Hvem skal betale for en ordentlig rensning ? Det er en leje lejlighed og
> indvendig vedligeholdelse varetages af lejer.

Det er ejeren af ejendommen, der har pligten til at vedligeholde
ejendommen - dermed også sikre at kloakken fungerer - du må ikke og bør ikke
foretage nogen form for spuling af kloakken. Tro mig - det koster i omegnen
af 10.000 kr. plus moms at udskifte et simpelt rør - så hold dig endelig
væk, ´hvis du ikke vil risikere at bløde med et erstatningsansvar.

> Men tilstopningen er jo ikke i lejligheden men derimod et sted i røret
> under os.

Det meste kloakarbejde skal foretages af en autoriseret kloakmester, så du
må ikke selv spule eller på anden måde gøre noget, der kan beskadige rørene.
jf. den pågældende hjemmeside.

--
ahw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-06-04 20:49

"Arne H. Wilstrup" wrote

> man må ikke spule selv! Gør du det, kan du pådrage dig et
> erstatningsansvar, fordi der kan være andre grunde til at kloakken er
> tilstoppet.

At spule med det tryk der er i en alm vandslange vil imho ikke kunne
anrette nogen skade på kloakrør
Og jeg tvivler endnu mere på at en alm bruseslangen vil kunne føres
igennem afløbet og ned i kloakrørene (noget med længden af en
bruseslange)

Artiklen du henviser til nævner højtryksspuling af kloakrør det er noget
helt andet og foregår fra samlebrønden og ind mod huset hvorved evt
skidt bliver ført tilbage mod samlebrønden af bagudrettede vandstråler i
spulehovedet
Det er de færreste beboere i en etageejendom der har udstyr til

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-06-04 10:23

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spulehovedet
> Det er de færreste beboere i en etageejendom der har udstyr til

ja, det er korrekt, at der nævnes højtryksspuling, men sigtet var blot
at forebygge en evt. videre behandling fra vedkommendes side, der kunne
indbefatte højtryksspuling. Der er jo stadig muligheder i handelen for
at få højtryksspulingsremedier - der også kan benyttes til andet end
kloakker - og det endda til en billig penge.

--
ahw

Fra : Karina

Dato : 28-06-04 15:22

Hej

Man kan få en slamsuger ud.
Det gør mine forældre når deres afløb er stoppet og det plejer at hjælpe og
koster ikke en formue.

MVH

Karina