Straf for benyttelse af falsk identitetsko~
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 24-06-04 14:29

Hej gruppe

Er der nogen der kan svare på følgende, som jeg har diskuteret med nogle
venner, men ved ikke lige hvor jeg kan finde hjælp til at få afklaret:

En person på 17 år benytter falsk identitet for at få serveret alkohol på et
diskotek.
Hvis det bliver opdaget, straffes vedkommende så? Hvad ville straffen være?
Bliver "forbrydelsen" noteret på straffeattesten? (det er vel dokumentfalsk)
Kan restauratøren drages til ansvar for handlingen?

På forhånd tak for hjælpen

Svend (som er 3x17 år)

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-06-04 14:53

Hej Svend Åge Sørensen

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dokumentfalsk)
> Kan restauratøren drages til ansvar for handlingen?

Den som udlåner f.eks. et sygesikringsbevis til den 17-årige er meddelagtig
i dokumentfalsk. Restauratøren *kan* i situationer hvor man fra
anklagemyndigheden kan sandsynliggøre, at det er bevidst at restauratøren og
de ansatte undlader at kræve egentlig billedlegitimation, gøre krav gældende
om at der ved døren og/eller ved servering fremvises billedlegitimation.
Når dette påbud er udstedt kan f.eks. en razzia hvor man opdager at dette
krav ikke bliver håndhævet medføre at spiritusbevillingen kan blive
inddraget....

Henrik, Slagelse

Fra : Per

Dato : 24-06-04 17:04

--

Nu skriver Svend Åge "falsk identitet" - jeg går ud fra at han låner et
sygesikringsbevis af en eller anden.

for så er ihvertfald ikke tale om dokumentfalsk jf. Straffelovens § 171 -
idet dokumentet ikke er falsk - det hidrører fra den angivne udsteder!

Der vil nok nærmere være tale om overtrædelse af Straffelovens:

§ 174. Den, som i retsforhold gør brug af et ægte dokument som vedrørende en
anden person end den, hvem det virkelig angår, eller på anden mod
dokumentets bestemmelse stridende måde, straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder.

Der bliver dog næppe sat en straffelovssag igang i forhold til den 17 årige,
men nærmere en overtrædelse af restaurationsloven i forhold til
udskænkeren!! Det er restaurationsejerens pligt at sørger for, at der ikke
bliver udskænket til mindreårige.

Hvis den 17 årige alligevel bliver sigtet og dømt for
straffelovsovertrædelsen så vil det stå på straffeattesten.

Er der deriomod tale om et hjemmelavet sygesikringsbevis, pas eller lign. ja
så er dokumentet falsk = ikke ren straffeattest = straf.

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : ole holte

Dato : 24-06-04 17:10

> Nu skriver Svend Åge "falsk identitet" - jeg går ud fra at han låner et
> sygesikringsbevis af en eller anden.

Jeg har min gamle afdøde bedstemors født i 1910 - til salg for højeste bud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-06-04 20:00

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Er der deriomod tale om et hjemmelavet sygesikringsbevis, pas eller lign.
ja
> så er dokumentet falsk = ikke ren straffeattest = straf.

Hvad hvis der er tale om et et hjemmelavet dokument der indeholder urigtige
informationer, men ikke er en efterligning af noget officielt dokument (eks.
ID for bygængerforeningen af 2001)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-04 20:09

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Hvad hvis der er tale om et et hjemmelavet dokument der indeholder urigtige
>informationer, men ikke er en efterligning af noget officielt dokument (eks.
>ID for bygængerforeningen af 2001)

§ 171

Stk. 3.   Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den
   angivne udsteder, eller der er givet det et indhold, som
   ikke hidrører fra denne.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-06-04 21:48

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> Stk. 3. Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den
> angivne udsteder, eller der er givet det et indhold, som
> ikke hidrører fra denne.

I mit eksempel er udstederen jo så opfundet til lejligheden...
Det er vel nærmere et spørgsmål om det er forbudt at udstede identitetskort
med bevidst forkerte oplysninger?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-06-04 09:30

Martin Højriis Kristensen skrev:

> I mit eksempel er udstederen jo så opfundet til lejligheden...

Og udstedelsen må så være OK, det er så op til den man vil ligimitere sig
overfor at bedømme om man vil godtage ligimitationen.

> Det er vel nærmere et spørgsmål om det er forbudt at udstede
> identitetskort med bevidst forkerte oplysninger?

Ja, det bør være ulovligt/starafbart, men er det det?

Any one,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 24-06-04 18:12

> [...]
dokumentfalsk)
> Kan restauratøren drages til ansvar for handlingen?

Jeg antager at du mener, at den 17. årige f.eks. har lånt et
sygesikringsbevis af en ældre ven. I dette tilfælde vil den 17-årige
sandsynligvis få en bøde på 500 kr. Denne bøde noteres på straffeattesten.
Se evt. jyllandsposten d. 12. marts 2004, 1. sektion side 2. Byretten i
Ålborg har idømt to teenagere en bøde på kr. 500 i en sådan sag. Politiet
havde yderligere ca. 10 sager klar i skuffen.

I artiklen står der ikke, om teenagerne anvendte falsk eller blot lånt
legitimation.

Restauratøren kan ikke drages til ansvar, hvis denne har handlet i god tro.

/ Mogens