Gældsbevis fra firma til privat person
Fra : Pilgaard

Dato : 23-06-04 21:22

Jeg skal låne en ven nogle penge, deres har jeg erfareret at nogle gange
kommer disse penge ikke ind igen.

Derfor søger jeg et gældsbrev som jeg kan udfylde gerne et der ligger et
sted på nettet og er jurist iorden, som min ven kan underskrive så jeg er
"sikker" på at få dem igen.

Nogen der kan hjælpe med et link?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-04 21:31

Pilgaard skrev:

>Derfor søger jeg et gældsbrev som jeg kan udfylde gerne et der ligger et
>sted på nettet og er jurist iorden, som min ven kan underskrive så jeg er
>"sikker" på at få dem igen.

Du bliver næppe mere sikker på at få dem af den grund. Er du
parat til at anlægge en retssag hvis han ikke betaler?

Mit ujuridiske råd er at du skal lade banken om at låne penge ud.

--
Bertel

Fra : Pilgaard

Dato : 23-06-04 21:40

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> Du bliver næppe mere sikker på at få dem af den grund. Er du
> parat til at anlægge en retssag hvis han ikke betaler?
>
> Mit ujuridiske råd er at du skal lade banken om at låne penge ud.

Nej, det er mit firma der skal låne disse penge ud og for at være mere
sikker og for at de også tager betalingen tilbage seriøst til tiden, så
tænkte jeg at det var bedre.

Det er kun nogle få dage og der kan banken ikke nå det, men for at være mere
sikker tænkte jeg at et lille brev ville gøre det nemmere og bedre at låne
dem til ham.

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-06-04 21:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
[klip]
> Du bliver næppe mere sikker på at få dem af den grund. Er du
> parat til at anlægge en retssag hvis han ikke betaler?

Man bør altid udforme et gældsbrev således, at det kan bruges som fundament
direkte i fogedretten uden forudgående anlæggelse af retssag.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-04 21:53

Karina og Christian skrev:

>Man bør altid udforme et gældsbrev således, at det kan bruges som fundament
>direkte i fogedretten uden forudgående anlæggelse af retssag.

Det vidste jeg ikke var muligt. Kan du skitsere hvordan det skal
udformes? - bare i princippet.

--
Bertel

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-06-04 22:18

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
[klip]
> Det vidste jeg ikke var muligt. Kan du skitsere hvordan det skal
> udformes? - bare i princippet.

Det udformes som et almindeligt gældsbrev. Dog således at man gør en
tilføjelse om, at gældsbrevet kan tjene som grundlag for fyldestgørelse i
medfør af retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 5.

Kigger du i bestemmelsen, vil du se, at tvangsfuldbyrdelse vil kunne ske
umiddelbart på grundlag et gældsbrev, hvori den nævnte passage er medtaget.

(Næsten) alle professionelle - her tænker jeg på banker mv. - benytter sig
af den udformning af gældsbreve.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 23-06-04 22:03

"Pilgaard" <k-pilgaard@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sted på nettet og er jurist iorden, som min ven kan underskrive så jeg er

http://www.ret-raad.dk/download.php?id=20030610114024898000001268552881

/Jens