Pizza
Fra : HL

Dato : 23-06-04 17:01

Hvem har en god pizza opskrift ???

Nu er jeg træt af at betale 55 kr for en kold pizza, så jeg vil nu prøve at
lave dem selv. Jeg mangler desværre bare en opskrift.

Hvem kan hjælpe ??

Fra : Karina & Søren

Dato : 23-06-04 17:56

"HL" <HL@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
prøve at
> lave dem selv. Jeg mangler desværre bare en opskrift.

Min opskrift er nok ikke den mest inspirerende du får, men den er let,
hurtig og god.

Jeg køber en pose pizzamel i Aldi hvor man kun tilsætter gær. Der står på
posen hvordan man gør. Så varmer jeg lidt sovs i en gryde, en dåse hakkede
tomater og lidt koncentreret tomatpure tilsæt evt. oregano og hvidløg og
blend evt. lidt med stavblender. Smør det på bunden og drys med
skinkestrimler, løg, ost eller hvad du nu foretrækker.

Vi får en hel brædepande fuld som er mere end rigeligt til os(2 voksne og
2 børn)+ der er nok til at vi også laver 6 store boller til madpakken

Det mætter langt mere end en købepizza så du skal nok hverken regne med en
hel eller en halv per person.

Karina

Fra : martin

Dato : 23-06-04 21:17

"Karina & Søren" <karina.s@mail.dk> wrote in message
> "HL" <HL@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg køber en pose pizzamel i Aldi hvor man kun tilsætter gær. Der står

> posen hvordan man gør.
> Karina

Det må blive en noget tør dej?
Martin

---

Fra : Signe Skov Andersen

Dato : 23-06-04 18:45

> [...]
at
> lave dem selv. Jeg mangler desværre bare en opskrift.

Jeg blev også godt og grundig træt at de "lunkne" pizzaer og har
eksperimenteret i et stykke tid for at finde en god måde at lave pizza på,
så her er mine erfaringer.

Jeg bruger Amo pizzamel og laver en portion dej efter opskriften på pakken.
Jo længere den hæver jo bedre (min 1-1½ time). Så er mit trick at varme en
plade op i ovnen på 250-280 grader mens jeg deler dejen i tre og ruller den
så tynd som overhovedet muligt på et stykke bagepapir. Så smører jeg med
pizzasovs (glasset til 6,- i Fakta er ganske fortræffeligt. Pastasove
færdigkøbt kan også bruges). Herefter ligger jeg tynde skiver af frisk
mozerella på bundene, lidt rød peber, tynde skiver tomater, tynde skiver løg
og evt oliven. Det gode er at begrænse mængden af fyld, så pizzaen forbliver
tynd og sprød. Bagepapiret ligges derefter på den varme plade og pizzaen
bages ved 250-280 grader i ca 15 min, så er den rigtig sprød, men hold øje
med den!!! Jeg plejer gerne at putte frisk salat, agurk, tomat eller
lignende, så er der ellers bare serveret. Hvis du vil have kød på. kan det
være et tyndt lag inden den kommer i ovnen ellers prøv at putte tyndt skåret
italiensk skinke på lige når den kommer ud af ovnen - det er virkelig
lækkert.

Håber du kan bruge mine erfaringer.

Hilsen Signe.

Fra : bb

Dato : 23-06-04 20:25

>Jeg blev også godt og grundig træt at de "lunkne" pizzaer og har
>eksperimenteret i et stykke tid for at finde en god måde at lave pizza på,
>så her er mine erfaringer.

er der nogen der har prøvet de "bagesten" man kan købe til at lægge
pizzaen på i ovnen?

Fra : Jesper

Dato : 23-06-04 22:12

jep jeg har investeret i en sådan bagesten og jeg syntes virkelig det gør en
forskel, men det skal siges jeg ikke har forsøgt mig med at varme en plade
op og bruge den som "bagesten" det er jo i principet det samme det sker, men
jeg kunne forestille mig at stenen holder bedere på varmen

Jesper

Fra : Ralph

Dato : 23-06-04 22:13

"bb" <vakseviggoFJERN@DETTEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen der har prøvet de "bagesten" man kan købe til at lægge
> pizzaen på i ovnen?

Tja, i ovn med undervarme er de ligegyldige, i Weber er de perfekte,
problemet her i familien er dog at vi normalt laver 4 pizzaer, så der skal
byttes rundt mange gange for at udnytte "stenvarmen", personligt bruger jeg
undervarme + varmluft 275 grader, og der er den nederste færdig først, sæt
de andre forneden et par minutter. Fidusen er at plader/sten allerede ER
varme når pizza kommer i ovn, bunden SKAL være NÆSTEN sort, så er pizza
klar.

Med andre ord: så varmt som muligt, plader/sten varme FØR pizza kommer i
ovn, hvis lille familie, få pizzaer, så WEBER.

--
venligst
Ralph

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-04 10:23

Ralph wrote:

> [...]
>
> Med andre ord: så varmt som muligt, plader/sten varme FØR pizza kommer i
> ovn, hvis lille familie, få pizzaer, så WEBER.

Okay. Og hvordan får du så pizzaen over fra whatever til pladen i ovnen?
I pizzariaet bruger de en spatel og kan iøvrigt lave bunden ved at
svinge dejen rundt med hånden. Det kan jeg ikke. Pizzabunden hænger
næsten altid fast i hvad den nu rulles ud på, så derfor ruller jeg den
ud på en kold plade som så puttes ind. Har du nogle gode ideer?

Og hvorfor snakker alle om "pizzamel"? Man kan få glimrende
durumhvedemel som er billigere end f.eks. Amos såkaldte "pizzamel". Man
kan få økologisk durum til samme pris som Amo...

/David

Fra : Splinten

Dato : 24-06-04 10:51

> Og hvorfor snakker alle om "pizzamel"? Man kan få glimrende
> durumhvedemel som er billigere end f.eks. Amos såkaldte "pizzamel". Man >
kan få økologisk durum til samme pris som Amo...

Du kan ikke bruge 100 % durumhvede til pizza, det bliver en hård tør satan

Man kan forbedre dejsmagen ved at tilsætte ca. 1 trediedel durum, max. 50 %.
Pizza kræver masser af god gluten fra hvedemel for at blive ordentlig.

Splinten

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-04 11:02

Splinten wrote:

> [...]
> Pizza kræver masser af god gluten fra hvedemel for at blive ordentlig.

Jeg har nu lavet glimrende pizzabunde med ren durumhvedemel. Men normalt
bruger jeg cirka halvt af hver. Du kan stadig købe god durum og en god
økologisk hvedemel for de penge som Amos såkaldte pizzamel koster.

/David

Fra : Ralph

Dato : 24-06-04 22:03

> [...]
> næsten altid fast i hvad den nu rulles ud på, så derfor ruller jeg den
> ud på en kold plade som så puttes ind. Har du nogle gode ideer?

Næh, JEG bruger en spatel, fulgte med da jeg fik en bagesten i julegave, men
de KAN købes for billige penge, mindes en tråd her i gruppen, eller måske
dk.forbuger.

> Og hvorfor snakker alle om "pizzamel"? Man kan få glimrende
> durumhvedemel som er billigere end f.eks. Amos såkaldte "pizzamel". Man
> kan få økologisk durum til samme pris som Amo...
'
Jada, bruger ALDRIG pizzamel, men ca 1/3 del durum + hvedemel, iøvrigt er
min eneste måleenhed 4-5 dl vand til 4 pizzaer, resten er på slump.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 22:09

"HL" <HL@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem har en god pizza opskrift ???

Vi plejer og lave følgende :

Bunden er enten hjemmelavet eller en færdigblandning, alt efter hvor god tid
vi har.

Jeg plejer at bruge koncentreret tomatpure på bunden, i stedet for den
normale sovs. Det smager bedre imo og så brænder man heller ikke ganen.

Fyldet her er oksekød med diverse krydderier, stegt bacon i tern, majs, ost
og evt. tomatskiver.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Malene Nyberg

Dato : 24-06-04 09:50

> [...]
at
> lave dem selv. Jeg mangler desværre bare en opskrift.

Min bedste opskift ser sådan ud

50 g gær

1½ dl. lunkent vand

1 stor spsk. god olie

1 tsk. salt (groft)

250 g mel

Gæren røres ud i vand og salt olien tilsættes, og derefter melet - til en
let og luftig dej.

Hæves ca. 30 min

derefter rulles den ud og kommes op en bageplade - og bages (inden fyldet
kommer på ) 3-5 min ved 275 grader.

Derefter kommes fyldet på, hakket tomater i bunden så frisk Mozzarellaost i
skiver, også alt hvad min kan lide på toppen, så beges den i ca. 12-15 min -
lige inden den er helt færdig kommes der revet ost oven på, så den lige nå
at smelte uden at blive brændt.

Ummmm - velbekomme!!!

Mvh.

Malene

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-04 10:25

Apropos pizza:

Hvem kender nogle gode oste at putte på? Jeg synes som regel at sådan en
pose revet såkaldt mozarella er ret kedelig. Er frisk bøffelmozarella i
skiver en idé? Andre idéer?

/David

Fra : Malene Nyberg

Dato : 24-06-04 10:44

> [...]
>
> Hvem kender nogle gode oste at putte på? Jeg synes som regel at sådan en
> pose revet såkaldt mozarella er ret kedelig. Er frisk bøffelmozarella i

Jeg bruger altid frisk Mozzarellaost alt efter hvad den lokale ostemand
har!!

Malene

Fra : Hans Christian Vang

Dato : 24-06-04 11:36

1 pose durum mel á 1kg.

2 poser tørgær

ca 500ml fingervarmt vand.

1tsk salt
1 tsk sukker

evt. en smule kommensfrø (til at ælte ind i dejen - det gir en dejlig
andeledes pizzabund).

ud med posen's indhold på bordet, og lav et hul i den med hånden. ihæld gær,
vand, sukker, og salt.

bring det sammen med en gaffel indtil du kan ælte med hænderne. ælt dejen
til en blød dej.

Rul til en pølse, og lav 10 boller.. smid de 9 i film og i køleskab\fryser,
og rul den ene ud til den tykkelse pizzabund du vil ha'.

læg dejen på et stk. sølvpapir med en smule olie på, så det ikke brænder
fast i ovnen.

så skal der fyld på..

fyld:

tomatsauce:
1ds. tomatpasta
1tsk basilikum
1tsk oregano
1fed revet hvidløg
1tsk salt

ud med tomatpastaen i en skål\kop, whatever.. bland de øvrige ingredienser
i, og hæld noget kogende vand over blandingen.. rør rundt.. bliv ved med at
tilføje vand indtil du har den tykkelse sauce du vil ha'.. men lad være med
at bruge den for tyk - så smager din pizza aaallltt for meget af tomat.

andet fyld:

køb noget pepperoni, skinke, whatever du vil ha' på, eller lav selv kødfyld
og stil i køleskabet.. kyllinge strimler med fajita krydderi er altid godt,
f.eks.

oliven
skårne peberfrugter

mozarella ost - frisk eller fra pose.

IND i ovnen med det, på øverste rille, og lad det stå der i fem minutter på
HØJESTE varme.. ikke grill men højeste varme.

hold øje med den.. ganske kort tid efter du smider den ind er den færdig.

VUPTI...

smid på hvad du vil.. bare sørg for at få væden sigtet fra evt. tomater,
ananas, etc, hvis der kommer for mange 'våde' ting på, på én gang.. ellers
får du en blødbundet pizza, og det gider vi jo ikke..

HC

Fra : casper

Dato : 24-06-04 14:02

"HL" <HL@mail.tdcadsl.dk> wrote in message news:<40d9a92e$0$460$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Hvem har en god pizza opskrift ???
>
> Nu er jeg træt af at betale 55 kr for en kold pizza, så jeg vil nu prøve at
> lave dem selv. Jeg mangler desværre bare en opskrift.
>
> Hvem kan hjælpe ??

Hej
Her har du virkelig taget hul på en af klassikerne, og du finder næppe
to, der kan enes om en god opskrift. Man skal først gøre sig klart, om
man kan leve med den traditionelle rædsel, der består af en
gærduftende tyk franskbrødsdej der fylder en hel bradepande og er
belagt med majs, kødsovs, peperoni, skinke og diverse affaldsprodukter
fra køleskabets gemmer for til sidst at få lagt Arlas såkaldte
pizzaost over sig. Den slags serveres med (uforståelig) stor glæde
over det ganske land. Vil du derimod have en pizza, der kan konkurrere
med de bedste pizzeriaers, så se her:
Man skal have en bagesten. Der er nogle, der mener dette er
overflødigt, men de tager fejl/gør et eller andet forkert. Bagestenen
er med til at bevare en høj ovnvarme (så høj som mulig, min. 275
grader) og absorberer også fugt, hvilket sikrer en sprød og god bund.
Pizzadejen skal være uden for megen gær og melet af typen "grano
tenero 00" - ofte blot kaldet pizzamel. Durummel er til pasta, ikke
pizza (man kan dog sagtens tilsætte ca. 1/4 durummel). Alm. hvedemel
kan selvfølgelig benyttes, men ikke med samme resultat.
Undgå overdreven brug af gær - 10 gram er RIGELIGT til et helt kilo
mel. Ja, så tager det en anelse længere at hæve, min. tre timer. Brug
fx. 5 gram gær, 3 dl. vand, 1 tsk salt, mel, lidt olie. Ælt grundigt.
Sættes til hævning. Dejen slå ned efter et par timer. Deles i tre og
hæver igen i et par timer. Rulles tyndt ud og bages i en ekstremt varm
ovn - det kan nemt tage op til en time at få ovnen rigtigt varm. Det
tager 5-6 minutter at bage pizzaen. Dejen kan laves dagen i forvejen
og kan sagten holde sig et par dage i køleskabet med film over sig.
Lav en tomatsovs (hvidløg, flåede tomater, løg, tomatkoncentrat, salt,
oregano, timian - blendes og varmes op. Tisæt sukker efter behov). Lav
rigeligt - frys ned.
Put få, men gode råvarer på pizzaen.
Brug frisk mozzarella, fx Galbani og ikke det frygtelige produkt fra
Høng og Arla.

Casper