lakse-forret
Fra : Kitti Egevang

Dato : 23-06-04 15:35

Hejsa.

Jeg søger en lækker lakse-forret eller frokost-ret (laks).
Er der mon nogen her som skulle ligge ende med en opskrift som de vil dele??

Hilsen Kitti.

Fra : Dorthe

Dato : 23-06-04 16:12

> Jeg søger en lækker lakse-forret eller frokost-ret (laks).
> Er der mon nogen her som skulle ligge ende med en opskrift som de vil
dele??

Hej
Jeg har en helt enkel og lækker "opskrift"
Lav en tærtedej og bag den (se en hvilken som helst kogebog)
Læg spinat i bunden. Man kan blande spinaten med fløde inden.
Læg laksestykker/-skiver ovenpå
Læg evt. tærtedejstrimler til pynt ovenpå.

Jeg har også prøvet at lave tærtedejen med butterdej, det er lige så godt.
Hvis man har lidt bedre tid kan man lave butterdejsmedaljoner, altså små
pakker med laks og spinat indeni.

Man kan servere en hvilken som helst sauce eller dressing til. Jeg bruger
ofte varm hollandaisesauce.

Mvh Dorthe

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-06-04 17:59

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg søger en lækker lakse-forret eller frokost-ret (laks).
> Er der mon nogen her som skulle ligge ende med en opskrift som de vil
dele??

Jeg har haft stor succes med følgende meget enkle lakseterrine som både
forret og frokostret. Den er også meget nem at gange op til store portioner
(har selv lavet den til 80 personer).

250 rå, frisk laksefilet (ørred kan også bruges)
2 æg
1/4 l piskefløde
en anelse cayennepeber, fint salt, hvidt stødt peber

Alt kommes i foodprocessor eller blender og blendes helt fint. Kommes i en
smurt form (eller m. bagepapir). Bages i vandbad i 45 min. ved 190 grader.

Dette er basisopskriften, som kan varieres efter smag og fantasi. Jeg har
f.eks. prøvet at tilsætte soltørrede tomater i små tern eller kapers, som er
min personlige favorit. Man kan også lægge et lag af f.eks. rødtungefileter,
rejer eller hvidvinsblancherede muslinger midt i terrinen.
Terrinen kan sagtens laves dagen i forvejen, men den kan også fryses. Og den
kan serveres både lun og kold. En rest smager godt på et stykke lyst brød
dagen efter.

MVH Mette