Problem med SQL-sortering
Fra : rymfaxe

Dato : 23-06-04 13:40

Hejsa
Jeg har et grumt besvær med SQL-sortering.
I databasen har jeg en tabel med fire kolonner, så brugeren ved
klik på _submit_ henter en specefik række og udskriver indholdet
fra alle kolonne-felter. Men det gider MySQL bare ikke.

[start kode]
<?php
if ($_GET["send"]) {
aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
$sql = "SELECT * FROM tabel WHERE navn=$value";
$data = mysql_query($sql);
while($hent = mysql_fetch_array($data)) {
extract($hent);
echo "<br />$navn";
echo "<br />$adresse";
echo "<br />$telefon";
echo "<br /><a href='$email";'>http://mailto:$email'>$email";
}
luk_forbindelse();
}
?>
<form action="<?php echo $PHP_SELF; ?>" method="get">
<input type="submit" name="send" value="navn1"><br />
<input type="submit" name="send" value="navn2"><br />
<input type="submit" name="send" value="navn3"><br />
</form>
[slut kode]

Pudsigt nok fungerer det fint med denne forespørgsel:

[start kode]
$sql = "SELECT * FROM tabel WHERE navn='navn1'";
[slut kode]

Men jeg har brug for at forespørge variabelt. Og da alle
name-attributter jo har
samme værdi (="send"), kan jeg ikke benytte name-værdien som
parameter i
WHERE-sætningen.
Jeg har higet og søgt i snart sagt al SQL-dokumentation på
nettet, men finder intet svar
på muligheder/begrænsninger for WHERE.

Any suggestions?

/rymfaxe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Andersen

Dato : 23-06-04 13:56

> $sql = "SELECT * FROM tabel WHERE navn=$value";
>
> Pudsigt nok fungerer det fint med denne forespørgsel:
>
> $sql = "SELECT * FROM tabel WHERE navn='navn1'";

Hvis "navn" er en tekst type, skal man i sin WHERE sætning have ' omkring
sin værdi.

Eks.

SELECT * FROM tabel WHERE name='Peter'

eller SELECT * FROM tabel WHERE name LIKE 'Peter' - Hvis man er lige glad
med store og små bogstaver.

/Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-04 15:56