Nordkapp i egen bil
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 23-06-04 12:39

Hej til Gruppen

Jeg har planer om
( to uger ) i sommerferien
at køre fra Kbh og til Nordkapp
i bil på en uge
og hjem igen gennem Sverige langs østkysten i den næste uge

er der nogen der har ideer til hvad jeg skal se undervejs
jeg er natur-fugle interesseret

hilsen
Ingrid

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 23-06-04 20:13

"Hans Mikkelsen" <softgen@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>og hjem igen gennem Sverige langs østkysten i den næste uge
>
>er der nogen der har ideer til hvad jeg skal se undervejs

Jeg var på Nordkapp sidste sommer - for anden gang så jeg faktisk midnatssolen
fra Nordkapp klippen.

Efter min mening er to uger for lidt, jeg brugte fire uger denne gang, og ville
gerne have haft lidt mere tid.

Men hvis du vælger at gøre det på den korte tid, så tag nogle lange dagsetaper
på vej nordpå. For der kan være meget tåget på Magerøya, og hvis man ikke har et
ekstra døgn deroppe ved Nordkapp kan man være mellem de vist nok 83% besøgende
der ikke får midnatssolen med.

Fuglemæssigt kan jeg lige nu kun komme i tanke om en sejltur fra Gjersvær på
Magerøya, ud til fuglefjeldene Bukstappen og Stortappen.

Naturmæssigt er det nok noget som Alta Canyon jeg vil fremhæve. Enten ind i
dalen fra nordsiden eller udsigts tur fra syd. Men det er meget svært at finde
nogen hjælp til at komme der ud - noget med samerne og dæmningen ved Altadammen.
Men der er dog nogle guidede ture vistnok fra sydsiden.

Jeg har en svaghed for at tage på tur i Norge og Sverige uden noget som helst
plalagt andet en hvornår jeg skal hjem igen. Endnu har jeg kun en enkelt af mine
ture på nettet, Norge 2001: http://hiker.dk/dagbog/norge2001/default.htm

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 24-06-04 01:27

Hej Ove Kjeldgaard

tak for tippet
meget hyggelig dagbog med mange fine billeder
god ide
meget af det du nævner er hvad jeg havde tænkt mig
så som så lidt faste tidspunkter som muligt
men dog med en overordnet plan
og jeg havde også regnet med et par dage ved Nordkapp
for som du nævner at være sikker på midnatssol .

To uger giver jeg dig ret i er lidt lidt ..måske
men når det nu ikke kan blive til meget mere ...

Tak for informationen
andre forslag er fortsat velkomne !!!

hilsen Ingrid

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 11:19

"Hans Mikkelsen" <softgen@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]

> og hjem igen gennem Sverige langs østkysten i den næste uge
> er der nogen der har ideer til hvad jeg skal se undervejs

Hej!

Jeg har selv tænkt på at gøre turen - bare på mc. Så jeg har forsket lidt -
jeg ville køre ad rv17, som starter lidt nord for Trondhjem og slutter ved
Bodø. Denne vej løber langs med kysten, og undervejs skal man med 7 færger.
Turen er ca. 800 km og skulle være fantastisk smuk. Tager selvfølgelig noget
længere tid - men måske kunne du kompensere ved f.eks. at tage motorvejen
direkte til Trondhjem?

Læs mere om rv17: www.rv17.no

I stedet for at køre hjem langs østkysten kunne man også overveje vej 45
(Indlandsvägen), der går ned gennem midten af Sverige fra nord til syd.

God tur!
Torben

Fra : ole holte

Dato : 24-06-04 11:46

"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere tid - men måske kunne du kompensere ved f.eks. at tage motorvejen

Var på linket, men fandt ikke "En billet der dækkede alle 7 færger"
dvs der skal købes 7 stk's billetter 8=(

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 27-06-04 00:05

Tak til alle
for hyggelige input .

God rejse !!

Hilsen
Ingrid

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-07-04 21:41

Hej Ingrid !

Jeg har først nu set dit svar.

Jeg har lidt om turen til Nordkapp på denne side:
www.rejse.michulla.dk/page9.html

God tur

Hilen fra
Ulla og Michael