Tvungen opsigelse - kan man det?
Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 11:23

Kære gruppe

Jeg har fra tid til anden fulgt nogle tråde i denne gruppe og oplevet en
meget høj mængde kvalificerede indlæg. erfor spørger jeg nu til råds
herinde om en aktuel sag.

En medarbejder (funktionær) i et firma bliver meddelt at han fremover
skal arbejde kl. 12.00-20.00 hver dag ca. 1 uge pr. måned fra d. 1/8.
Hans normale arbejdstid er 09.00-17.00 og hans hverdag med
fritidsaktiviteter osv er tilrettelagt herefter.

Medarbejderen melder at han ikke ønsker at arbejde i det tidsrum og
bliver så af sin chef stillet overfor et valg mellem at makke ret eller
selv opsige pr. 31/7.
Meldingen bliver ledsaget af sætningen: "således er dette en udmelding
om de fremtidige forhold i det der hedder "rimelig tid" i forvejen."
, der skulle retfærdiggøre at de ændrer arbejdstiden markant.

Kan en arbejdsgiver gøre virkelig kræve at man siger op? Skal de istedet
ikke selv varsle en opsigelse til funktionæren med hvad der dertil hører
af opsigelsesperiode?

Alle svar vil modtages med stor taknemmelighed herfra.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 11:51

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> wrote in

<http://www.krifa.dk/fagforening/ansaettelsesforhold/loenmodtagers_ret_o
g_pligt.jsp> siger:

"Ændring af arbejdssted og tid:

Din arbejdsgiver kan ikke uden varsel ændre dit arbejdssted og
arbejdstid. Det skal normalt varsles med den enkelte lønmodtageres
individuelle opsigelsesvarsel, hvis der er væsentlige ændringer. Det er
vigtigt konkret at vurdere, om der er tale om en væsentlig ændring af
stillingen."

Nogen der kan vurdere om en 37.5% forskydelse af arbejstiden er en
væsentlig ændring?

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-06-04 11:54

Simon Haugaard Pedersen wrote:
> Nogen der kan vurdere om en 37.5% forskydelse af arbejstiden er en
> væsentlig ændring?

En ændring fra 9-17 til 12-20 vil jeg kalde en meget væsentlig ændring.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mr V.

Dato : 22-06-04 12:07

> [...]
> individuelle opsigelsesvarsel, hvis der er væsentlige ændringer. Det er
> vigtigt konkret at vurdere, om der er tale om en væsentlig ændring af

Jamen lige for at se det på en anden måde. Er det ikke varslet?

/Max

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 12:43

"Mr V." <maxsesNOT@hotmail.com> wrote in news:40d8169b$0$260
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Jamen lige for at se det på en anden måde. Er det ikke varslet?

Jo, men kun 1 mdr. 9 dage. Opsigelsesperioden for en funktionær er mindst 3
måneder ved mere end 6 måneders ansættelse.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Mr V.

Dato : 22-06-04 13:13

> Jo, men kun 1 mdr. 9 dage. Opsigelsesperioden for en funktionær er mindst
3
> måneder ved mere end 6 måneders ansættelse.

Ja det har du jo ret i...men det er vel lige meget...opsagt pr. 31/7 har han
vel stadig de 6 mdr. der ud over...?

/MAx

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 13:21

> Ja det har du jo ret i...men det er vel lige meget...opsagt pr. 31/7
> har han vel stadig de 6 mdr. der ud over...?

Hvis ændringen i arbejdstiden er varslet dags dato, så påbegyndes
opsigelsesperioden (der i dette tilfælde er 4 måneder) også idag så vidt
jeg har forstået.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : martin

Dato : 22-06-04 12:29

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> wrote in message
> [...]
> af opsigelsesperiode?
>
> Alle svar vil modtages med stor taknemmelighed herfra.

NEJ han kan ikke tvinge ham til at sige op

hvis arbejds giver vil ændre stillingen væsentligt skal der en ny kontrakt
til.
(med opsigesels varsel )
hvis lønmodtager ikke ønsker at underskrive den nye kontrakt er den gamle
stadivæk gældene.
hvis arbejds giver ikke er til freds med den gældende kontrakt er det op
til
arbejdsgiver, at terminere kontrakten ( fyre ham )...

Martin

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 12:57

"martin" <martin@hotmail.com> wrote in

> NEJ han kan ikke tvinge ham til at sige op
>
> hvis arbejds giver vil ændre stillingen væsentligt skal der en ny
> kontrakt til.
> (med opsigesels varsel )

Er det at ændre stillingen væsentligt hvis arbejdsgiveren flytter
arbejdstiden som nævnt i trådstart?

> [...]
> op til
> arbejdsgiver, at terminere kontrakten ( fyre ham )...

Meget interessant. Kan du evt. henvise til en offentlig side hvor
ovenstående står beskrevet?

Mange tak for svar.

Andre der har input?

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 13:06

"martin" <martin@hotmail.com> wrote in

> hvis arbejds giver ikke er til freds med den gældende kontrakt er det
> op til
> arbejdsgiver, at terminere kontrakten ( fyre ham )...

Forresten, med hvilken begrundelse kan arbejdsgiveren så fyre medarbejderen
(jeg er sikker på at der er en, jeg er bare nysgerrig efter hvilken)?

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-04 13:38

> Forresten, med hvilken begrundelse kan arbejdsgiveren så fyre
> medarbejderen (jeg er sikker på at der er en, jeg er bare
> nysgerrig efter hvilken)?

Omlægning af arbejdsforhold hvilket betyder at den gamle stilling
forsvinder og en ny bliver oprettet.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Kitty

Dato : 22-06-04 13:33

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse
> En medarbejder (funktionær) i et firma bliver meddelt at han fremover
> skal arbejde kl. 12.00-20.00 hver dag ca. 1 uge pr. måned fra d. 1/8.

Ved sådan en udmelding bør medarbejderen straks henvende sig til sin
tillidsmand eller fagforening!

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 15:02

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> wrote in news:Xns95107DF45A847ifup@
212.242.40.196:

[SNIP]

Nå, det ser ud til at medarbejderen har skrevet under på en HK-overenskomst
der bl.a siger: "arbejdstiden kan lægges mellem 06:00 - 22:00 på hverdage."

Hvilket rent faktisk betyder at medarbejderen er magtesløs mht. placering
af arbejdstiden, eller?

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-04 16:26

Simon Haugaard Pedersen skrev:

> [...]

>Hvilket rent faktisk betyder at medarbejderen er magtesløs mht. placering

Det kunne se sådan ud, men det kommer an på om der er omtalt
varsler for større ændringer alligevel.

Men i stedet for at vi skal gætte på hvad der mon står i
kontrakten, er det nok bedre at gå til fagforeningen der har
ekspertisen og måske endda kender kontrakten i detaljer.

--
Bertel

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-06-04 16:56

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> Det kunne se sådan ud, men det kommer an på om der er omtalt
> varsler for større ændringer alligevel.

Det er helt sikkert værd at eftersøge.

> Men i stedet for at vi skal gætte på hvad der mon står i
> kontrakten, er det nok bedre at gå til fagforeningen der har
> ekspertisen og måske endda kender kontrakten i detaljer.

Medarbejderen er desværre ikke i fagforening.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Ole Andersen

Dato : 22-06-04 19:08

Simon Haugaard Pedersen wrote:
> Medarbejderen er desværre ikke i fagforening.

Det kan han jo evt. gøre noget ved.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #14: Corporations do not speak in the same voice as these new

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-06-04 21:34

In <Xns9510B666FF0A6ifup@212.242.40.196> Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> writes:

>Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

>Det er helt sikkert værd at eftersøge.

>Medarbejderen er desværre ikke i fagforening.

Han/hun kan stadigvaek naa at melde sig ind.

/Martin

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 23-06-04 12:16

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote in

> Han/hun kan stadigvaek naa at melde sig ind.

Helt sikkert, men det ville vel ikke ændre noget når han har sat
underskrift på en overenskomst der siger at arbejdsgiveren kan placere
arbejdstiden mellem 6-22 på hverdage.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-04 13:34

>Helt sikkert, men det ville vel ikke ændre noget når han har sat
>underskrift på en overenskomst der siger at arbejdsgiveren kan placere
>arbejdstiden mellem 6-22 på hverdage.

Hvis der ikke er noget at gøre, er der ikke noget at gøre.

Hvis der *er* noget at gøre, så ved de alt om det i
fagforeningen.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 22-06-04 17:16

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> af opsigelsesperiode?
>
> Alle svar vil modtages med stor taknemmelighed herfra.

Er han leder skal skal han kigge i lederaftalen ellers er der vel
funktionærloven.
http://www.lederne.dk/Publikationer/Funktionaerloven.html#kapitel%201