"angreb" fra trådløs netværk ?
Fra : Peter Jensen

Dato : 22-06-04 07:15

Ét tænkt eksempel:

Jeg opholder mig et sted hvor der er adgang til Internettet via et trådløst
netværk (eks. Café). Via min bærbar kobler jeg op, og hacker (forvolder
skade) et firma. Jeg må naturligvis have fået en IP adresse fra det sted
hvor jeg opholder mig. Firmaet som er blevet hacket har log som viser en IP
adresse som peger hen hvor jeg opholdte mig.

Hvad siger juraen ? Jeg er jo over alle bjerge når det bliver opdaget. Kan
det sted som stiller det trådløst netværk tilrådighed blive rets forfulgt ?
Hvordan vil man nogenside få fat i mig ?

Fra : Repzak

Dato : 22-06-04 09:15

> [...]
?
> Hvordan vil man nogenside få fat i mig ?

hvis bu det sted der stiller servicen tilrådig var lidt smart, så lavede de
et mac filter, så man skulle identificere sig inden man logger på og kæder
dit kørekort nummer sammen med mac adressen, så har de vel det på det
tørrer....

Kasper

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-06-04 21:30

In <40d7ea51$0$23869$14726298@news.sunsite.dk> "Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> writes:

> [...]

>et mac filter, så man skulle identificere sig inden man logger på og kæder
>dit kørekort nummer sammen med mac adressen, så har de vel det på det

Nope, du kan sniffe mac-numrene og aendre dit eget.

/Martin

Fra : Søren

Dato : 22-06-04 09:16

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> wrote in message
> [...]
IP
> adresse som peger hen hvor jeg opholdte mig.

At du har gjort dig skyldig i hacking.

> Jeg er jo over alle bjerge når det bliver opdaget.

Derfor har du stadigvæk gjort dig skyldig i hacking.

> Kan
> det sted som stiller det trådløst netværk tilrådighed blive rets forfulgt
?

Næppe...Man sagsøger heller ikke Teledanmark fordi en af deres ADSL kunder
har udført hacking. Der er ikke anderledes med trådløst nætværk. De har
forhåbentlig en proxyserver stående, så de kan dokumenterer at hackingen
blev udført af en gæst, og kan give gæstens computeroplysninger som MAC
adresse ol. til politiet. Det er så også et godt bevis for politiet at have
hvis de fanger dig.

> Hvordan vil man nogenside få fat i mig ?

Hvis du ikke har opgivet noget legimitation da du købte din tid på det
trådløse netværk (jeg går ud fra at det er sådan at man køber sig til x
antal timer/minutter, ved at rekvirerer et adgangslogin ved kassen), kan der
være et problem med at finde der...Der er selvfølgelig altid muligheden på
at finde dig på det eller de kameraer der ofte er på cafeer og lign. steder,
og derigennem prøve at identificerer dig.

Slutteligt og intet med jura at gøre ville den rigtige opsætning af et
hotspot også inkluderer lukning af porte undtaget 21, 80, 110 og andre
relevante porte for VPN osv...Det umuliggører ikke hacking som sådan, men
gør det den smule sværere at udføre, så man kan holde wannabee hackerne væk.

--
Søren

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 22-06-04 10:12

On Tue, 22 Jun 2004 10:15:51 +0200, "Søren" <soren@ingenmail.dk>
wrote:

> [...]
>adresse ol. til politiet. Det er så også et godt bevis for politiet at have

MAC adresse kan man så skifte efter forgodt-befindende.
--
Beowulf

Fra : Søren

Dato : 22-06-04 10:35

"Beowulf Schaeffer" <no@email.exists> wrote in message
> On Tue, 22 Jun 2004 10:15:51 +0200, "Søren" <soren@ingenmail.dk>
> wrote:

> MAC adresse kan man så skifte efter forgodt-befindende.

Ja...Derfor skrev jeg også ol. sammen med...Der findes ikke det såkaldte
unikke nummer ikke en computer man ikke kan skifte, men det er ikke særligt
juridisk (som jeg også skrev), så den snak hører ikke til herinde.

--
Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-04 10:33

Beowulf Schaeffer skrev:

>MAC adresse kan man så skifte efter forgodt-befindende.

Jeg var nu egentlig mest spændt på at se hvordan man aflæser
folks bilnummer når man havde aflæst deres mac-adresse.

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 22-06-04 10:46

> Jeg var nu egentlig mest spændt på at se hvordan man aflæser
> folks bilnummer når man havde aflæst deres mac-adresse.

Han må have gået ud fra, at man skulle forevise kørekort eller anden
lignende ID, og at relevante oplysninger ville blive noteret.

Padre

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 22-06-04 11:18

On Tue, 22 Jun 2004 11:33:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg var nu egentlig mest spændt på at se hvordan man aflæser
>folks bilnummer når man havde aflæst deres mac-adresse.

Hehe. Ja det er ikke sådan til at svare på!
--
Beowulf