2 trødløse mus ved samme bord
Fra : Peter Holm

Dato : 22-06-04 06:02

Hejsa
Jeg skal have fundet en trådløs mus til min kærestes nye Acer bærbare. Den
skal anvendes ved samme skrivebord som min Logitech Cordless Optical Mouse.
Min kammerat har samme setup, en Logitech Cordless Optical Mouse til den
stationære og han anvender en Logitech Cordless Optical Mouse for Notebooks
til den bærebare, men dette gir store problemer, da de to mus går i/stjæler
hinandens signal, og man kan stort set kun bruge een mus af gangen. Selv med
2-3 meter mellem de to mus er der problemer.

Jeg ville selv helst have samme Logitech Cordless Optical Mouse for
Notebooks til den bærbare, men ønsker at undgå disse problemer. Er det
muligt at indstille musene, så de ikke påvirker hinanden (forskelige kanaler
eller noget i den retning)?

Vil jeg opleve samme problemer, selvom jeg vælger en mus af et helt andet
mærke, feks. denne Typhoon Felix Wireless Mouse
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11067 ?

What to do ?

Mvh
Peter

Fra : Morten Trab

Dato : 22-06-04 06:14

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Notebooks til den bærbare, men ønsker at undgå disse problemer. Er det
> muligt at indstille musene, så de ikke påvirker hinanden (forskelige

Da jeg endnu brugte min Lifetec Cordless Optical mus havde både kæresten og
jeg samme model og mærke, købt ganske få minutter efter hinanden, og vi har
ALDRIG oplevet sådanne problemer til trods for at der kun var ca. 1 meter
imellem modtagerne...
Under bunden af modtageren sad en kanal vælger, og det samme under
batterierne i musen...Hun brugte kanal 1 og jeg brugte kanal 2...Vi har
ALDRIG oplevet inteferrens imellem dem, ej heller når vi har haft dem med
ude ved kammerater der også kørte med optiske trådløse...

Jeg ved dog ikke om Logitech har det samme med kanaler, men hvorfor ikke?!
Logitech er trodsalt bedre end Lifetec ;)

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Peter Holm

Dato : 22-06-04 06:21

> Jeg ved dog ikke om Logitech har det samme med kanaler, men hvorfor
> ikke?! Logitech er trodsalt bedre end Lifetec ;)

Jeg kan slet ikke finde nogen lifetec på edbpriser.

Man kan se, at min mus kører på channel 1, når jeg kigger properties, men
jeg kan ikke se der er mulighed for at skifte.
Jeg må lige se om det kan indstilles hos min kammerat - for du har ret -
Logitech burde ikke skabe sådanne problemer, da det jo ER den fedeste mus :)

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 22-06-04 06:33

> Man kan se, at min mus kører på channel 1, når jeg kigger properties,
> men jeg kan ikke se der er mulighed for at skifte.

AHHH, har fundet ud af det nu - man disconnecter musen og connecter igen, så
vælger den selv en anden kanal - jeg bestiller en Logitech til den bærebare

Mvh
Peter

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-06-04 11:35

"Morten Trab" skrev:
> Jeg ved dog ikke om Logitech har det samme
> med kanaler, men hvorfor ikke?!
> Logitech er trodsalt bedre end Lifetec ;)

Logitech har flere kanaler, men det betyder blot at de ikke overtager
hinandens betjening.

Men radiobølgerne kan i sig selv forstyrre hinanden hvis enhederne er for
tæt på hinanden. Den type forstyrrelser kaldes jamming.

Logitech anbefaler min. 2 meters afstand imellem trådløse enheder, altså
ikke mus+keyboard på samme computer men imellem f.eks. 2 trådløse mus som
sender til hver sin computer.

Det der sker ved jamming, er at f.eks. kun én mus kan benyttes ad gangen.
Den som først er sat i bevægelse. Når den mus så stopper, så kan den anden
mus benyttes igen.

Jamming kan afhjælpes, dels ved at holde 2 meters afstand imellem, og dels
ved at flytte den trådløse modtager tættere på den enheder som benytter den.

--
Mvh, Lars

Nu med et endnu bedre forum: www.recordere.dk/forum

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-06-04 11:47

"Lars Ladingkaer" skrev:
> Logitech har flere kanaler, men det betyder blot
> at de ikke overtager hinandens betjening.

Korrektion. Nogle Logitech modeller kan faktisk skifte imellem to helt
forskellige frekvenssæt, som i sig selv nedsætter risikoen for jamming og
interferens.

Logitech Cordless Desktop Optical har bl.a. den mulighed:
http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/inputdevices/0,39023905,10000315,00.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-06-04 07:14

Peter Holm skrev:

> What to do ?

Godt spørgsmål. Til sidste LAN-party var der 4 trådløse Logitech mus og
et trådløst Logitech tastatur samlet omkring 2 skriveborde der stod ryg
mod ryg. Ingen problemer i det overhovedet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-06-04 12:25

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> problemer, da de to mus går i/stjæler hinandens signal, og man kan
> stort set kun bruge een mus af gangen. Selv med 2-3 meter mellem de to

Svaret fra logitech selv. Placér modtagerne under bordet og min. med 2
meters afstand fra hinanden, og self. tættest på den mus de skal arbejde
med.

--
Bjarke Andersen