Hjælp til oksefilet
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-06-04 15:30

Vi skal have gæster og har købt en oksefilet på 1400 g og vil gerne lave den
hel.

Jeg har været inde på food4u, sol og karoline, men intet inspirerede.

Hvad er Jeres bedste opskrift??

Hilsen
mia

Fra : Bo

Dato : 22-06-04 07:40

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Vi skal have gæster og har købt en oksefilet på 1400 g og vil gerne lave
den
> hel.

Hej

Stik nogle lommer i kødet og put halve fed hvidløg i, og godt med salt og
peber på toppen.

Råstegte kartofler, kartofler skåret ud i små tern og stegt på pande til der
sprøde/møre og lækre .

Sovs, Brun en bakke champignoner til væden er trukket ud (men ikke
fordampet) put en lille klat margarine ved og si mel over mens der røres,
når mel er tilsat og rørt ud piskes PISKEfløden (og kun piskefløde ikke
alverdens helsesmarte fløde arter) i.smages til med salt/peber, og der
tilsættes en (1) dråbe kulør så sovsen ikke er helt bleg.

og en gang tilpas kogt brocolli << forsøg på at stave til grøn gevækst.
Eller hvad man nu spiser af grønt.

Hygge Bo

Fra : -V-

Dato : 22-06-04 10:36

Bo wrote:
> Stik nogle lommer i kødet og put halve fed hvidløg i, og godt med
> salt og peber på toppen.

Lyder fornuftigt.

> Råstegte kartofler, kartofler skåret ud i små tern og stegt på pande
> til der sprøde/møre og lækre .

Lyder endnu mere fornuftigt.

> [...]
> piskefløde ikke alverdens helsesmarte fløde arter) i.smages til med
> salt/peber, og der tilsættes en (1) dråbe kulør så sovsen ikke er

Lyder helt forrygende åndssvagt.

Why, oh why skal der nu puttes en klat *margarine* i, når du ellers
specifikt sondrer mellem piskefløde og 'alverdens helsesmarte fløde arter'?

Hvis du endelig skal lave en solid brun sovs, så lav en mellembrun roux og
brug den som base, istedet for margarine og kulør og alt det pak.

Men igen, det er bare min mening.

-V-

Fra : Bo

Dato : 22-06-04 12:30

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Why, oh why skal der nu puttes en klat *margarine* i, når du ellers
> specifikt sondrer mellem piskefløde og 'alverdens helsesmarte fløde
arter'?

Den ekstra margarine er som bare til at binde melet og lave en "dej" inden
man tilføjer fløden, men for min skyld kan du bruge smør, fløde eller hvad
du vil, men hvis frank nu ikke har lavet det før er det en udemærket måde at
undgå klumper på.

> Hvis du endelig skal lave en solid brun sovs, så lav en mellembrun roux og
> brug den som base, istedet for margarine og kulør og alt det pak.

Jeg mener så ikke jeg snakker om en Brun sovs men om en flødesovs med
champignoner i. Og så må jeg erkende at jeg nok ikke er så højtuddannet at
jeg laver baser til min sovs (læses ikke sauce men sovs).

Hygge Bo

Fra : -V-

Dato : 23-06-04 01:24

Bo wrote:
> [...]
> inden man tilføjer fløden, men for min skyld kan du bruge smør, fløde
> eller hvad du vil, men hvis frank nu ikke har lavet det før er det en

Hvis nu Frank ikke har lavet det før, ville det være i hans bedste
interesse, at han fik smag for nogle ordentlige råvarer, og ikke vænne ham
til at bruge sekundavarer i sin madlavning.

> [...]
> champignoner i. Og så må jeg erkende at jeg nok ikke er så
> højtuddannet at jeg laver baser til min sovs (læses ikke sauce men

Du skulle prøve det en dag.
Det er både tiden og det lille ekstra besvær værd.

Jeg er klar over, at du nu betragter mig som en højtravende madsnob. So be
it.
Jeg er bare fortvivlet over den mangel på madkultur og -evner, som
størstedelen af dette lands befolkning lægger for dagen.
Hvis man frekventerer dette forum, formoder jeg at man har en vis interesse
for mad og drikke, og det får mit blod i kog, når begyndere ud i
madlavningens ædle kunst gang på gang får anbefalet at bruge margarine,
Thousand Island-dressing, og andre inferiøre fødevarer, når man med en lille
indsats selv kan lave noget, som er sundere, mere velsmagende og langt mere
tilfredsstillende.

Sådan, nu har jeg raset ud.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-06-04 08:10

-V- wrote:

> [...]
> indsats selv kan lave noget, som er sundere, mere velsmagende og langt mere

Hørt!

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-06-04 14:59

> Hørt!

Ditto. Og i øvrigt mener jeg, at magarine bør forbydes ved lov! Skidtet har
_ingen_ eksistensberetigelse overhovedet!

--
-Jens B.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-06-04 22:09

[Jens Bruun | Sat, 26 Jun 2004 15:59:14 +0200]

>Ditto. Og i øvrigt mener jeg, at magarine bør forbydes ved lov! Skidtet har
>_ingen_ eksistensberetigelse overhovedet!

Jojo; jeg har faktisk engang hørt fra en håndværker at det er bedre end smør
når man skal have disse små glasuldssplintre ud af huden :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Bo

Dato : 23-06-04 11:41

> Hvis nu Frank ikke har lavet det før, ville det være i hans bedste
> interesse, at han fik smag for nogle ordentlige råvarer, og ikke vænne ham
> til at bruge sekundavarer i sin madlavning.

Ok sorry, jeg viste ikke at kokke ikke bruger margarin.

> Du skulle prøve det en dag.
> Det er både tiden og det lille ekstra besvær værd.

ja klart.

> Jeg er klar over, at du nu betragter mig som en højtravende madsnob. So be
> it.

Nej da

> [...]
> madlavningens ædle kunst gang på gang får anbefalet at bruge margarine,
> Thousand Island-dressing, og andre inferiøre fødevarer, når man med en

Ups sorry jeg havde ikke luret at der var krav til ens madkundskaber for at
lave indlæg i denne gruppe, jeg må hellere læse reglerne igen..
Men ellers tak den fantastisk konstruktive kritik af mit foreslag til Frank.

Hygge Bo

PS. Frank du bør under ingen omstændigheder lave den sovs jeg har foreslået,
da den klart ikke dur når der er margarine i !!.
Du bør nok koge en base og xxx "<- indsæt selv fint ord for at piske" en
sauce.

Fra : -V-

Dato : 23-06-04 15:02

Bo wrote:
> [...]
> for at lave indlæg i denne gruppe, jeg må hellere læse reglerne igen..
> Men ellers tak den fantastisk konstruktive kritik af mit foreslag til

Beklager at du føler dig ramt.

At du ikke synes at min kritik er konstruktiv, må bero på din misforståelse
af begrebet.
Rakker jeg dit forslag ned, uden at komme med alternativer? Nej.

> [...]
> foreslået, da den klart ikke dur når der er margarine i !!.
> Du bør nok koge en base og xxx "<- indsæt selv fint ord for at piske"

Din sovs duer skam fint, og jeg har selv lavet noget tilsvarende, da jeg var
(lidt) yngre og ikke så erfaren ud i madlavning. Nu er jeg blevet klogere,
og derfor prøver jeg at videregive den erfaring.
Nu har Frank en chance for at vælge mellem to forskellige metoder.

Om han vil følge mit råd og blive et lykkeligere menneske, eller om han vil
følge The Dark Path og leve resten af sit liv i evig fortabelse, det er op
til ham selv.

-V-

PS: De sidste to linier var skrevet med en anelse humor. Hvis du nu altså
ikke skulle kunne genkende det.

Fra : Emil

Dato : 23-06-04 12:52

-V- skrev:

>Hvis du endelig skal lave en solid brun sovs, så lav en mellembrun roux og
>brug den som base, istedet for margarine og kulør og alt det pak.

Det værste er næsten, at den er billig, velsmagende og nem at
lave:
http://www.kj-gastronomi.dk/opskrift/fond_sauce/brun_roux.html

Det er nok de færreste som udnytter de gode råvarer helt. Meget
af det som kasseres, kunne fint bruges i en fond el. lign.:
http://www.gladmad.dk/index.php?madprincipper

m.v.h. Emil

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-06-04 16:02