Finde det største tal
Fra : Brian Emilius

Dato : 21-06-04 14:13

Hej NG

Jeg har en mysql-tabel med en masse tal. Jeg vil gerne finde det højeste tal
i tabellen og udskrive det - hvordan gør jeg det? Tallene er uden komma og
punktum.

--
Venlig hilsen | <http://emilius.dk>
Brian Emilius | Emilius Consult designer Internettet

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 14:31

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Venlig hilsen | <http://emilius.dk>
> Brian Emilius | Emilius Consult designer Internettet

Hej

Antager, at din tabel hedder "min_tabel".
Antager, at integer kolonnen hedder "heltals_kolonne".

SELECT MAX(heltals_kolonne) AS max_count FROM min_tabel;

Håber det kan hjælpe dig.

Venlig hilsen

Trien Huy
http://www.gratisspil.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 14:41

Den 21-06-2004 15:13 skriblede Brian Emilius:

Du kunne lave en:

SELECT * FROM [navnet på tabellen]
ORDER BY [navnet på talkolonnen] DESC
LIMIT 1
;

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 14:45

Den 21-06-2004 15:40 skriblede Søren Løbner:
> Du kunne lave en:
>
> SELECT * FROM [navnet på tabellen]
> ORDER BY [navnet på talkolonnen] DESC
> LIMIT 1
> ;

Ja ok.. når det er php er det vel den her du skal bruge:
mysql_query("SELECT * FROM [navnet på tabellen] ORDER BY [navnet på
talkolonnen] DESC LIMIT 1");

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-06-04 14:56

Søren Løbner wrote:

> Den 21-06-2004 15:40 skriblede Søren Løbner:

> Ja ok.. når det er php er det vel den her du skal bruge:
> mysql_query("SELECT * FROM [navnet på tabellen] ORDER BY [navnet på
> talkolonnen] DESC LIMIT 1");

Hvorfor ikke Max?

Det koreste den kan laves :D

$max = @mysql_result(@mysql_query("SELECT MAX(felt) FROM tabel"),0);

mvh
Johan

Fra : Jacob Atzen

Dato : 21-06-04 17:24

Søren Løbner <"soren AT lobner DOT dk"> writes:

> Du kunne lave en:
>
> SELECT * FROM [navnet på tabellen]
> ORDER BY [navnet på talkolonnen] DESC
> LIMIT 1
> ;

SQL kan skam mere end det:

mysql> select * from taltabel;
+------+
| tal |
+------+
| 1 |
| 2 |
| 3 |
+------+

mysql> select max(tal) from taltabel;
+----------+
| max(tal) |
+----------+
| 3 |
+----------+

Lidt mere elegant, ik?

- Jacob Atzen

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 17:39

Den 21-06-2004 18:24 skriblede Jacob Atzen:

> mysql> select max(tal) from taltabel;
> +----------+
> | max(tal) |
> +----------+
> | 3 |
> +----------+
>
> Lidt mere elegant, ik?

Jowjow men så kan du også sige:

mysql> SELECT * FROM taltabel ORDER BY tal DESC LIMIT 1;
+------+
| tal |
+------+
| 3 |
+------+

Jeg kender ikke forskellen på udførselshastigheden, men max funktionen
er klart mere elegant.

Og nu må vi vist hellere slutte denne tråd og FUTTE til dk.edb.database
--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-06-04 17:57

Søren Løbner wrote:
> [...]
> | 3 |
> +------+
>
> Jeg kender ikke forskellen på udførselshastigheden, men max funktionen

En hurtig test - uden at vide om den er retsvisende (i en større tabel
jeg havde)... gav følgende resultat:

1. Fandt værdien via MAX() på 0.16 sec
2. Fandt værdien via ORDER BY og LIMIT på 0.26 sec

FUT: dk.edb.database

mvh
Johan

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 21-06-04 14:28

Brian Emilius wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har en mysql-tabel med en masse tal. Jeg vil gerne finde det højeste tal
> i tabellen og udskrive det - hvordan gør jeg det?

Spørger i news:dk.edb.database ??

Hint: Kig på "ORDER BY" og "LIMIT" i mysql dokumentationen...

Mvh
Tonni

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 15:11

Den 21-06-2004 15:27 skriblede Tonni Aagesen:
> Hint: Kig på "ORDER BY" og "LIMIT" i mysql dokumentationen...

Eller som Johan siger, på max()

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 21-06-04 16:05

Søren Løbner wrote:

> Eller som Johan siger, på max()

Oh ja, den blev overset... det dog stadig nr. 1 at spørge i den rigtige
gruppe ;)

Mvh
Tonni