Ejendomsforsikring
Fra : Peter G C

Dato : 21-06-04 12:26

Forsikringsretligt spørgsmål om rethjælp:

en andelsboligforening har en bygningsforsikring. Retshjælpsdækningen
omfatter tvister "som er opstået i forbindelse med sikredes drift af den
forsikrede ejendom"

Nuvel. Jeg har fået afslag på retshjælp idet tvisten ikke er et led i
driften. Klientens familieforsikring dækker ikke tvister vedrørende fast
ejendom.

Nu er jeg altså havnet i dæksningstomt område ?

Tvisten drejer sig om behandling af nogle gulvbrædder, og behandlingen har
beskadiget gulvet.

Hvad siger I?

/Peter

Fra : Rune Wold

Dato : 21-06-04 13:04

Peter G C wrote:

[klip]

> Hvad siger I?

Hvis gulvbehandlingen er bestilt af andelsboligforeningen, som et led i
den almindelige vedligeholdelse, så er der da i hvert fald tale om
"drift af den forsikrede ejendom"? Tvister i den forbindelse vil i så
fald være omfattet.

Kan retshjælpsforsikringsselskabets fortolkning være begrundet i, at
behandlingen var en ekstraordinær driftsomkostning, altså ikke et led i
den almindelige vedligeholdelse? Uanset om dette er tilfældet kan jeg
dog ikke lige se, at en sådan sondring skulle være relevant.

Hvis det er klienten, der har bestilt behandlingen, så står han vel som
udg.pkt. selv med risikoen, medmindre andelsboligforeningens forsikring
udtrykkeligt også dækker tvister opstået som følge af andelshavernes
driftsmæssige beslutninger.

Mht. klientens familieforsikring, der undtager tvister over fast
ejendom, så kunne det vel anføres, at tvisten rent faktisk ikke vedrører
fast ejendom. Skaden vedrører den brugsret, der er tilknyttet andelen i
andelsforeningen. Dette synspunkt mener jeg dog umiddelbart selv er
tvivlsomt.

Men det er da dig, der har haft forsikringsret!

/Rune Wold

Fra : MAndersen

Dato : 21-06-04 13:23

> [...]
>
> Nu er jeg altså havnet i dæksningstomt område ?
>
> Tvisten drejer sig om behandling af nogle gulvbrædder, og behandlingen har

Hvad ligger der under gulvbrædderne?
Beton der ikke kan anvendes som alm. gulv - eller andet gulv, f.eks. tæppe,
andet trægulv el. lign?

MAndersen

Fra : Gevaldi

Dato : 21-06-04 14:04

Peter G C skriblede:

[snip]

> Tvisten drejer sig om behandling af nogle gulvbrædder, og
> behandlingen har beskadiget gulvet.
>
> Hvad siger I?

Er de fejlbehandlet og i så fald har den pågældende
håndværker vel et erstatningsansvar.

--
/Gevaldi

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-06-04 14:13

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Peter G C skriblede:
>
> [snip]

> Er de fejlbehandlet og i så fald har den pågældende
> håndværker vel et erstatningsansvar.

Jeg tror Peters spørgsmål gå på, om han kan få nogen til at betale
omkostningerne ved at nå frem til en situation, hvor det er stadfæstet, at
der er fejlbehandlet og at håndværkeren har et erstatningsansvar, og hvad
størrelsen på erstatningen skal være...

/Per

Fra : MAndersen

Dato : 21-06-04 15:01

> [...]
>
> Nu er jeg altså havnet i dæksningstomt område ?
>
> Tvisten drejer sig om behandling af nogle gulvbrædder, og behandlingen har

Uanset hvad der ligger under trægulvet, vil jeg smide den på
familieforsikringen. Tvisten vedrører som sådan vel ikke fast ejendom, men
en ydelse i lejerens lejlighed, hvilket vel også kan henføres som en tvist,
der børe være dækningsberettiget under familieforsikringens
retshjælpsforsikring.

MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 21-06-04 15:17

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
tvist,
> der børe være dækningsberettiget under familieforsikringens

Behandlingen er formentlig udført af klienten selv.

/Peter

Fra : Padre

Dato : 21-06-04 15:33

> [...]
>
> Nu er jeg altså havnet i dæksningstomt område ?
>
> Tvisten drejer sig om behandling af nogle gulvbrædder, og behandlingen har

Er din klient andelsboligforeningen ?
Er skaden sket i et fællesareal eller i en lejlighed ?
Hvad står der i forsikringebetingelserne om dette punkt ?
Hvad er det for et forsikringsselskab ?

Andelsboligforeningens forsikring burde vel ikke dække de enkelte
lejligheder, så hvis skaden ikke er sket på et fællesareal, ville jeg godt
kunne forstå, hvis der ikke er dækning.

I modsat fald ville jeg umiddelbart emne, at der burde være dækning.

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 21-06-04 16:28

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er din klient andelsboligforeningen ?

Nej.

> Er skaden sket i et fællesareal eller i en lejlighed ?

Nej.

> Hvad står der i forsikringebetingelserne om dette punkt ?
> Hvad er det for et forsikringsselskab ?

Nykredit.

> Andelsboligforeningens forsikring burde vel ikke dække de enkelte
> lejligheder, så hvis skaden ikke er sket på et fællesareal, ville jeg godt
> kunne forstå, hvis der ikke er dækning.

Kan en andelshaver tegne forsikring på en ejendom, der ikke er hans?

> I modsat fald ville jeg umiddelbart emne, at der burde være dækning.

Jeg har fået to gange afslag.

/Peter

Fra : Padre

Dato : 21-06-04 21:07

> Nej.

Hvor er den så sket ? På månen ?

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 21-06-04 22:10

"Padre" <spirito_santo@yahoo.spammenot.com> skrev i en meddelelse

> Hvor er den så sket ? På månen ?

Undskyld: lejligheden.

/Peter

Fra : Padre

Dato : 22-06-04 08:41

OK. Men du skrev altså:

"en andelsboligforening har en bygningsforsikring".

Mao. er den forsikring, som du forsøger at vriste penge ud af,
andelsboligforeningens, ikke lejlighedens ejer, og det er
andelsboligforeningen, der er sikrede, når der står
"som er opstået i forbindelse med sikredes drift af den forsikrede ejendom"

Medmindre der har indsneget sig en mindre tyrkfjel i din oprindelige post ??

Da skaden er sket i en lejlighed og ikke i andelsboligforeningens areal, og
da lejlighedens ejer i henhold til foreningens vedtægter normalt må antages
at have
ansvar for vedligehold af lejligheden, ville jeg da tro, at andelshaver selv
må skulle forsikre egen lejlighed.

Eller gælder det kun for ejerlejligheder ?

--
Padre

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-04 13:21

> [...]
ejendom"

> Medmindre der har indsneget sig en mindre tyrkfjel i din oprindelige post
??

Mit oprindelige indlæg er godt nok.

> [...]
selv
> må skulle forsikre egen lejlighed.
>
> Eller gælder det kun for ejerlejligheder ?

Kan og skal en andelshaver tegne en brandforsikring på den ejendom, han bor
i?

/Peter

Fra : MAndersen

Dato : 22-06-04 14:46

> [...]

> antages
> selv

> Kan og skal en andelshaver tegne en brandforsikring på den ejendom, han

Hvis andelslejligheden har selvstændigt matr. nr. kan han, men kan også
tegnes på fællespolice.
Andelslejligheder har vel næppe selvstændigt matr. nr.

MAndersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-06-04 16:32

> Mit oprindelige indlæg er godt nok.

Jeg må indrømme, at jeg også var i tvivl om meningen.

Altså - har jeg forstået det rigtigt:
- Din klient er andelshaveren, og skaden er sket i hans lejlighed?
- Hans forsikring er ikke tegnet, så den dækker tvister om fast ejendom?
- Du har anmodet Andelsboligforeningens forsikring om at dække med
retshjælp?
- og fået afslag på det?

Hvis det er rigtigt forstået, kan jeg godt forstå, foreningens forsikring
har afslået.
Den skal dække foreningens tvister - ikke det enkelte medlems.
I vores andelsboligforenings forsikringsbetingelser (Codan) står klart, at
det er foreningen, der er dækket - og du bliver nødt til at skelne mellem
foreningen som forening - og det enkelte medlem.

Og jeg kan da godt ud fra det her se, at jeg snarest skal have vore
medlemmer gjort opmærksom på, at vi skal sørge for selv at have en
retshjælpsforsikring, hvis vi ønsker at have én.
Vi har vist heller ikke lige set konsekvensen af forsikringsbetingelsernes
ordlyd.

> Kan og skal en andelshaver tegne en brandforsikring på den ejendom, han
bor
> i?

Næppe.
Ikke hos os i hvert fald.

Hilsen Inger

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-04 20:43

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis det er rigtigt forstået, kan jeg godt forstå, foreningens forsikring
> har afslået.

Det er vist rigtigt forstået.

> [...]
> det er foreningen, der er dækket - og du bliver nødt til at skelne mellem
> foreningen som forening - og det enkelte medlem.

Jow jow.

> [...]
> retshjælpsforsikring, hvis vi ønsker at have én.
> Vi har vist heller ikke lige set konsekvensen af forsikringsbetingelsernes

Jeres medlemmer kan komme til at stå i en tvist som ikke umiddelbart er
dækket af retshjælpsforsikringen. Men jeg giver ikke op....

Tak til jer alle for svar og forslag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-06-04 22:00

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist rigtigt forstået.

Ok.
Det tog lidt tid, for min fantasi rakte altså ikke til, at du kunne
forestille dig, at en forsikring, der dækker foreningen, skulle dække et
enkelt medlem.
Prøv at forestille dig, at en ansvarsforsikring for det advokatfirma, du er
ansat hos, skulle dække noget hø, du laver i din fritid... nej vel?

- klip -

> Jeres medlemmer kan komme til at stå i en tvist som ikke umiddelbart er
> dækket af retshjælpsforsikringen.

Ja det kan vi. F.eks. en tvist mellem den enkelte andelshaver og foreningen.
Det kunne jo være ret morsomt ud fra din problemstilling.

> Men jeg giver ikke op....

Næh, jyden han er stærk og sej..
Men jeg vil godt vædde en tier eller mere på, at du ikke kommer nogen vegne
med det.
Og jeg har været jyde længere end du.

Hvorfor er det for resten, du ikke giver op?

> Tak til jer alle for svar og forslag.

Selv tak.
Hører vi nærmere?

Hilsen Inger

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-04 22:14

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvorfor er det for resten, du ikke giver op?

Retshjælpsspørgsmålet - der ér stævnet.

> Selv tak.
> Hører vi nærmere?

Næppe hvis jeg ikke tager fejl.... men jeg skal se om jeg kan huske det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : MAndersen

Dato : 22-06-04 21:37

> [...]

> retshjælpsforsikring, hvis vi ønsker at have én.
> Vi har vist heller ikke lige set konsekvensen af forsikringsbetingelsernes

Retshjælpsforsikringen er er altid med på familines basisforsikring. Der er
derfor næppe grund til at gøre noget, du kan ikke tegne en forsikring der
skulle dække en evt. gråzone.

MAndersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-06-04 21:48

> [...]

er
> derfor næppe grund til at gøre noget, du kan ikke tegne en forsikring der

Ja, se det er jo så det, jeg skal til at finde ud af
Men hvis man IKKE kan, skal andelshaverne sørme da vide, hvordan det står
til.

Hilsen Inger

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-04 22:13

> [...]

er
> derfor næppe grund til at gøre noget, du kan ikke tegne en forsikring der

Jeg er jo ikke fuldstændig ordblind

Men afslaget for familieforsikringen er begrundet i, at den ikke dækker
tvister om fast ejendom.

/Peter

Fra : MAndersen

Dato : 21-06-04 21:25

> Jeg har fået to gange afslag.
>
> /Peter

Har du fået afslag fra familieforsikringen? Den mener jeg ikke holder. Det
har intet med ejendom at gøre, at man køber en rådgivning og et produkt ved
f.eks. en farvehandler, som rådgiver forkert.
Jeg vil mene at familieforsikringen bør omfatte retshjælp til dette. Jeg kan
i hvertfald ikke se en undtagelse

MAndersen