Effekt for bruget i en mobiltelefon
Fra : Allan Juhl Kristense~

Dato : 21-06-04 09:01

Hej

Er der nogle der kan give et cirka tal for fordeling af effekt forbruget
i mobiltelefonens analogedel versus den digitaledel?

mvh
Allan

Fra : Repzak

Dato : 21-06-04 11:53

> Er der nogle der kan give et cirka tal for fordeling af effekt forbruget
> i mobiltelefonens analogedel versus den digitaledel?

Hey

Det er jo et definations spørgsmål....

TX'en er jo en pulsmoduleret form...(somehow) er ikke helt sikker... den må
jo have en bærebælge som nok er analog.. men er ikke sikker

ellers er der jo kun LF'en til højtaleren og signalet fra mic'en indtil
adc'en...

Kasper

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 24-06-04 19:49

Hej

Den er svær den der men her er lidt omkring hvor strømforbrugene ligger i en
GSM telefon:

Der er næsten ikke nogen analog del tilbage i en GSM, lidt audio og lidt RF
interface, og da de jo kun er aktive i samtale og når RF delen er aktiv kan
det ikke rigtigt betale sig at splitte dette forbrug ud for sig selv
(forbruget er alligevel minimalt).

Digitaldelen (uP + DSP) bruger 2-300 mA max når de er aktive. I standby er
de kun aktive i en lille brøkdel af tiden og selv i samtale kører de ikke på
fuld kraft.

RF delen bruger op til 2A max (i 1/8 af tiden), men da sendeeffekten fra
sendertrinnet hele tiden justeres op/ned til det lavest mulige er det kun
sjældent, derudover er sendetrinnet ikke aktiv hele tiden under samtale,
hvis ikke der nogen taleinformation at overføre så træder DTX (Discontineous
TX) i funktion og senderen er så ikke aktiv før der igen er taleinformation
at overføre.

I standby holder telefonen kontakten ved lige med netværket, og derfor
lytter telefonen til netværket med ganske korte intervaller (1-3 sekunder så
vidt jeg lige kan huske), derudover sender telefonen jævnligt et svar til
netværket om at den stadig hænger på.

Selvom en telefon skal klare alt ovenstående, så kan den alligevel klare
2-300 timers standby tid på et 600 mAH batteri, svarende til et
gennemsnitsstrømforbrug på 2-3 mA - det er da ganske godt gået ikke?

/Niels

Fra : Allan Juhl Kristense~

Dato : 26-06-04 09:20

Hej Niels

Mange tak for svar, det var noget i denne stil jeg søgte :)

> RF delen bruger op til 2A max (i 1/8 af tiden)

Hvorfor i 1/8 af tiden? Er dette fordi de enkle taleframe kan sendes 8
gange hurtigere en de 20ms tale som taleframen indholde?

mvh
Allan

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 27-06-04 18:34

Hej Allan

GSM systemet er et TDMA (Time Divided Multiple Access) system, hvilket på
dansk betyder at der er flere brugere på samme radiokanal, i GSM systemet er
der 8 brugere (samtaler) på den samme kanal, derfor er senderen aktiv i 1/8
af tiden.
Systemet er bygget op, således at telefonen sender med 217 Hz (4,6 mS)
interval, og da telefonen jo kun er aktiv i 1/8 af denne tide er senderen
(og modtageren) aktiv i 576 uS (modtageren er faktisk aktiv i 2*576 uS, den
anden gang for at monitorere nabokanaler - for måake at finde en bedre
basestation som den så kan blive overflyttet til).

Man sampler talen i 4.6 mS, laver FFT på det og overfører så
taleinformationen fra det i de 576 uS man har til sit TX burst. Faktisk
bruger man ikke alle 576 uS til at overføre data, man skal jo både have
startet senderen og lukket den ned igen inden for de 576 uS.

Så vidt jeg lige husker

Fra : Preben

Dato : 27-06-04 19:24

Hej

> [...]
> bruger man ikke alle 576 uS til at overføre data, man skal jo både have
> startet senderen og lukket den ned igen inden for de 576 uS.

Du lader til at vide en del om GSM systemet - evt. også UMTS!
Well, jeg går og leger lidt med ideen måske at skrive bachelor i enten
Bluetooth eller noget indenfor mobilkommunikation; har du evt. nogle
gode referencer til hvor jeg kan finde "dybdegående" information om
mobilnetværk og standarderne?
Evt. - hvad er overskueligt at sætte sig ind i og hvad er ikke?

Mvh / Preben Holm

Fra : Allan Juhl Kristense~

Dato : 28-06-04 18:09

> [...]
> mobilnetværk og standarderne?
> Evt. - hvad er overskueligt at sætte sig ind i og hvad er ikke?

Hej Preben

standarderne for GSM og UMTS kan du finde på European Telecommunications
Standards Institute (ETSI) hjemmeside: http://www.etsi.org

mvh
Allan

Fra : Allan Juhl Kristense~