Hyldeblomst-drik
Fra : pusmand

Dato : 21-06-04 08:20

Jeg vil forsøge at lave subj. Men hvordan gør man med blomsterklaserne:
er det HELE klasen, der skal bruges - eller skal man plukke hver enkelt
blomsterstand af, så der bliver så lidt stilk med som muligt ??
Og dernæst: nogen, der har en super-opskrift ??
Jeg har Den grønne Syltebog, men der skal bruges "Tawana citronsyre og saft
af 1 citrus nekta plastic-citron" - og kan det overhovedet købes mere ??

På forhånd mange tak.

Fra : ASKF

Dato : 21-06-04 09:57

pusmand ytrede sig i <J_vBc.17$NJ7.12@news.get2net.dk> med dette:

> [...]
>af 1 citrus nekta plastic-citron" - og kan det overhovedet købes mere ??

Ja, du skal fjerne stilkene, men det er ret nemt at skære
blomsterstandene af med en skarp kniv.

I den version af Den grønne Syltebog jeg har (67. oplag) står der blot
nævnt 25g citronsyre (2 spsk.) og saft af 1 citron, så glem du blot alt
om bestemte mærker.

Mht. andre opskrifter er Google din ven
<http://www.google.com/search?q=hyldeblomstdrik&btnG=Google+Search>

Jeg har selv planer om at prøve nogle forskellige opskrifter i år, men
kan desværre ikke anbefale nogen bestemt endnu.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : pusmand

Dato : 21-06-04 10:11

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> I den version af Den grønne Syltebog jeg har (67. oplag) står der blot
> nævnt 25g citronsyre (2 spsk.) og saft af 1 citron, så glem du blot alt
> om bestemte mærker.

Måske jeg skal investere i en ny Syltebog ...... Kan se, at min er 56. oplag
!!

Har forsøgt Google - men ville jo gerne lave drikken efter en gennemprøvet
opskrift

Mange tak for svaret

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-06-04 21:20

Den Mon, 21 Jun 2004 11:10:47 +0200, skrev pusmand:

>"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

>Måske jeg skal investere i en ny Syltebog ...... Kan se, at min er 56. oplag

Jeg har ikke lige min syltebog ved hånden, men jeg tvivler på at der
er sket ændringer fra 56. til 67. oplag. Noget helt andet er hvis der
står noget om hvilken (reviderede) udgave det er.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : ASKF

Dato : 22-06-04 10:44

Kurt Hansen ytrede sig i <bhged0h63hrpfo10meai2bt7vl5tu8g91d@4ax.com>
med dette:

>Jeg har ikke lige min syltebog ved hånden, men jeg tvivler på at der
>er sket ændringer fra 56. til 67. oplag. Noget helt andet er hvis der
>står noget om hvilken (reviderede) udgave det er.

Jeg benyttede en del tid på at finde de normale oplysninger om
revidering og årstal, men desværre er det en ret mangelfuld kolofon.
Udfra en søgning på bibliotek.dk kan jeg se at ingen af de tidligere
udgaver har medtaget oplysninger om revidering, da det ellers ville være
medtaget i de detaljerede oplysninger.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Emil

Dato : 21-06-04 22:50

pusmand skrev:

>Måske jeg skal investere i en ny Syltebog ...... Kan se, at min er 56. oplag
>!!

Den 79. udgave kom i 2003!
Her står der: 20 hyldeblomstklaser uden stilke, 25 gram
citron-/vinsyre, saft af 2-3 citroner, 500 gram sukker (eller
farin), 1 liter kogende vand og 1 tsk. flydende Atamon.
Det giver 1,75 liter koncentreret saft. Fortyndes med isvand.

>Har forsøgt Google - men ville jo gerne lave drikken efter en gennemprøvet
>opskrift

Så simpel er verden ikke. Kig lidt her for tips & tricks:
http://makeashorterlink.com/?W39F25D98

Jeg vil lige tilføje, at den rensede/økologiske skal af
citronerne skal med i skoldningen, for at give optimal smag til
drikken.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Stigaard

Dato : 21-06-04 10:01

On Mon, 21 Jun 2004 09:20:08 +0200, pusmand <pusmand@ofir.dk> wrote:

> [...]
> saft
> af 1 citrus nekta plastic-citron" - og kan det overhovedet købes mere ??

Jeg plejer at bruge 1 kg sukker for hver liter vand og så så mange
blomsterskærme (med så lidt stilke som muligt), som der kan være i
beholderen. Brug brun farin for noget af sukkeret (op til en 1/3), og 20
gram citronsyre + tre ubehandlede citroner i skiver. Gang op til den
mængde, du har lyst til.
Jeg får knap fem liter færdig saftkoncentrat ud af tre liter vand og tre
kg. sukker.

Mht. plasticcitronen, så lever den stadig, og indholdet smager stadig ikke
af citron

held og lykke

Ole S

Fra : Christian

Dato : 21-06-04 22:37

Tag stilkene fra, og prøv så vidt mulig kun at få blomserne med.
Hold dig for guds skyld fra "plastikcitroner".

Jeg plejer at gøre flg.:

Pluk blomster af hyldeblomsterne
Lav en sukkerlage af st. melis og vand.
Bland hyldeblomster med citron i skiver (med skal - det giver en
forfriskende bitterhed efter et par dage) Overhæld blandingen med den
(næsten) kogende sukkerlage. Dæk til med det samme.
Lad det trække 1-2 døgn i køleskab. Smag til med sukker og citron hvis det
er nødvendigt.

Drik det med velbehag og isterninger - evt. fortyndet med vodka for en
behagelig plimmelim

P.S Trods påstand om det modsatte så sørg for kun at bruge ganske
almindeligt hvid sukker, og hold dig fra alle forslag om brun farin,
rørsukker, demeraresukker, sirup etc - det tager bare opmærksomheden fra den
pikante hyldeblomstsmag.

-Christian

Fra : ASKF

Dato : 22-06-04 10:50

Christian ytrede sig i <IxIBc.7858$Yh.2246@news.get2net.dk> med dette:

> [...]
>(næsten) kogende sukkerlage. Dæk til med det samme.
>Lad det trække 1-2 døgn i køleskab. Smag til med sukker og citron hvis det
[snip]

De fleste opskrifter siger 4-5 døgns trækketid, er det ved
eksperimentering du har nået frem til at 1-2 døgn er nok?

PS. Dit vodka forslag er helt sikkert noget jeg vil prøve
Allan Stig Kiilerich Frederiksen