Kommentarer til ny computer
Fra : Lundsteen

Dato : 20-06-04 18:13

Hej!

Så er det blevet tid til at opgradere....

Computeren skal bruges til lidt af hvert. Dvs spil (eks. far cry), internet,
photoshop, Autocad osv.

Jeg har følgende som jeg regner med at beholde:

Kabinet, Radeon 9700 og et vandkølesystem (til CPU og Gfx). Samt tastatur,
mus og skærm. Jeg regner dog med senere at udskifte til et bedre grafikkort,
men vil gerne se, hvordan det nye system kører med mit 9700.

Jeg har fundet frem til følgende konfiguration, og vil meget jeres meninger
herom.

Budget ca. 10.000kr.

CPU
Athlon 64 3500+ Pris: 4.093 kr

Bundkort
ASUS A8V Deluxe WiFi-G Pris: 1.063 kr

Ram
2x Kingston HyperX 512MB (PC4300) Pris: 3.046 kr

PSU
Nexus NX-4000 (400watt) Pris: 639 kr

Harddisk
Seagate Barracuda 7200.7 (160GB S-ATA) Pris: 882 kr

Samlet pris: 9.723 kr (eks fragt)

Mvh. Andreas

Fra : Zalasta Quikos

Dato : 20-06-04 20:24

nu har jeg noget imod AMD, så jeg ville købe Intel, også fordi de tit kan
OCs mere en AMD, og det er jo ret aktuelt med den køling du har

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 22-06-04 01:24

Den Sun, 20 Jun 2004 21:24:27 +0200, "Zalasta Quikos"
<Zalasta_Quikos@hotmail.com> skrev:

>nu har jeg noget imod AMD, så jeg ville købe Intel, også fordi de tit kan
>OCs mere en AMD, og det er jo ret aktuelt med den køling du har

nu har jeg noget imod Intel, så jeg ville købe AMD, også fordi de ikke
behøves at OCs, og det er jo ret uaktuelt med den køling du har da AMD64
er kølige

Hvilket "argument" er bedst?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : ImNotInsane

Dato : 22-06-04 23:00

ARGHHHHHH, jeg har lige modtaget en Athlon 64 3200+ CPU. Jeg havde bestilt
en Clawhammer med 1MB L2 cache men har i stedet modtaget en Newcastle med
512KB L2 cache. Godt jeg opdagede det inden, jeg åbnede CPU boksen!
Træls ikke at kunne færdigsamle sin nye PC pga af en fejl fra sælgeren!

Jeg tager mig lige en tudekiks!
Pas på derude, hvis I skal købe en Athlon 64 CPU. De danske butikker har
åbenbart ikke helt styr på de forskellige Athlon 64 modeller!

Fra : Egil Solberg

Dato : 20-06-04 20:41

Lundsteen wrote:
> Hej!
>
> Så er det blevet tid til at opgradere....
>
> Computeren skal bruges til lidt af hvert. Dvs spil (eks. far cry),
> internet, photoshop, Autocad osv.

Det ser da ud som om du får kraft til det hele her. Et 9700 må da virkelig
være nok til Farcry.
Synes dog at det ser dyrt ud. CPU til over 4000 får du dog ikke mig til at
købe.

Fra : Ironi

Dato : 20-06-04 21:51

"Lundsteen" <lundsteenFJERN@DETTEmsn.com> skrev i en meddelelse

> Så er det blevet tid til at opgradere....
>
> Budget ca. 10.000kr.

10.000 kr?
Jeg vil nok mene, at du kan nøjes med en Athlon 64 3200+ og noget langt
billigere RAM.
Brug evt. de penge du sparer til velgørende formål såsom sponsorbarn eller
lignende.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 15:18

> Jeg vil nok mene, at du kan nøjes med en Athlon 64 3200+ og noget langt
> billigere RAM.

Helt enig!

> Brug evt. de penge du sparer til velgørende formål såsom sponsorbarn eller
> lignende.

LOL
Men hvad med noget støjreduktion for de penge du ville spare? Du har
allerede vandkøling, så du skal bare en støjsvag PSU. webconsult.dk har en
del gode at vælge imellem. Har erfaringer med fortron, de sparker røv,
desværre kun 350w.
Desuden også vibrationsdæmpning til HDD.

Christian Spøer
Omskriv "SNABELA" fra mail-adressen

Fra : ImNotInsane

Dato : 21-06-04 21:16

"Christian Spøer" <cspoerSNABELAhotmail.com> wrote in message

> [...]
> allerede vandkøling, så du skal bare en støjsvag PSU. webconsult.dk har en
> del gode at vælge imellem. Har erfaringer med fortron, de sparker røv,

Hvor mange Ampere sender de ud på stikkene?
Det er vel egentlig det, som er det vigtigste.
Kvalitetsforsyninger på 350W leverer en større strøm ud på på stikkene end
de billige forsyninger på 400W og derover.
Så man skal ikke købe efter antal Watt men mere på antal Ampere.
Støjsvage forsyninger kan også have problemer med at levere et ordentlig
antal Ampere, pga det elektroniske design.
Så pas på derude i strømforsyningsjunglen!

Fra : Egil Solberg

Dato : 21-06-04 21:44

ImNotInsane wrote:
> [...]
> ordentlig antal Ampere, pga det elektroniske design.
> Så pas på derude i strømforsyningsjunglen!

Jeg mener også det er uden betydning at se på de antal Ampere der
specificeres. De specifikke spændinger er jo givet, så effekten udtrykt i W
siger jo det samme.
Du mener sikkert at man skal se på A på hver enkelt afledning. Det er jo
sådan set fornuftig nok, men gør slet ikke at man sikres mod snyd.
De kan opgive antal Ampere som kan ydes i et meget kort tidsrum eller de kan
opgive antal A der kan udholdes over tid. Falder spændingen for meget ved
høj belastning er det jo heller intet ved at kunne levere mange A.
Der kan endvidere være snak om støj på afledningerne, hvilket heller ikke
opgives i W eller A, men som har betydning for stabilitet.

Fra : ImNotInsane

Dato : 21-06-04 22:06

"Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Der kan endvidere være snak om støj på afledningerne, hvilket heller ikke
> opgives i W eller A, men som har betydning for stabilitet.

Som sagt så er det en jungle derude!
For at være sikker på kvaliteten er man nødt til at lave strømforsyningen
selv!

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 17:56

> Hvor mange Ampere sender de ud på stikkene?

Aner det ikke...

> Kvalitetsforsyninger på 350W leverer en større strøm ud på på stikkene end
> de billige forsyninger på 400W og derover.

Nej. De yder bare samlet tættere på det de er opgivet til en skod-PSU'er.
Det ville jo ikke være særligt smart at PSU'en bare sendte mere end der blev
spurgt efter!...
Det vigtige er at den kan levere tæt på det den er opgivet til (lavt spild),
give jævn og ren strøm og blive ved med det.

> Støjsvage forsyninger kan også have problemer med at levere et ordentlig
> antal Ampere, pga det elektroniske design.

Ja, det kommer jo så an på designet ;)
I Fortrons tilfælde, der er en PSU til ca. 1000kr., er der en stor (120mm)
blæser, der bliver styret automatisk af en temperatur-måler så den kører på
lavest mulige blus. Resten er sådan set "standard" pånær at det kun er de
bedste komponenter, der er blevet brugt.

> Så pas på derude i strømforsyningsjunglen!

Helt sikkert!

Mit råd er at vælge Fortron, de er rigtig god kvalitet og finish.