Euro i de nye EU-lande
Fra : Martin Sanders

Dato : 20-06-04 07:47

Hvordan ser det ud med at bruge Euro i de nye Eu-lande? Polen Tjekkiet,
Slovakiet og Ungarn? Nogen der har erfaringer?

Fra : ole holte

Dato : 20-06-04 10:19

"Martin Sanders" <hoensemand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan ser det ud med at bruge Euro i de nye Eu-lande? Polen Tjekkiet,
> Slovakiet og Ungarn? Nogen der har erfaringer?

Endnu er de ikke gået over til E, men har du E kan du bruge dem i forretninger som man kan
i DK !

Fra : Kim Jespersen

Dato : 22-06-04 16:01

Martin Sanders wrote:
> Hvordan ser det ud med at bruge Euro i de nye Eu-lande? Polen Tjekkiet,
> Slovakiet og Ungarn? Nogen der har erfaringer?

Der er hovedsageligt 3 muligheder med hensyn til betalingsmuligheder i
Polen og Tjekkiet.
1. Du kan i Polen og Tjekkiet bruge Euro ligesom du kan i Danmark.
2. I begge lande er Netto, Shell, Statoil, Tesco og andre internationale
selskaber godt repræsenteret og der kan du altid betale med Visa/Dankort.
3. Du kan tage danske kroner med til Polen og tjekkiet. Så kan du gå i
en bank og veksle dem om til Sloty eller Koruna uden at det koster dig
noget.

Kim

Fra : Alice M

Dato : 22-06-04 18:06

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3. Du kan tage danske kroner med til Polen og tjekkiet. Så kan du gå i
> en bank og veksle dem om til Sloty eller Koruna uden at det koster dig

Hej Kim (og Martin!)

Pas på med de danske penge i Polen. Har lige hørt fra min kære bankrådgiver
at i Polen vil de helst ikek have de danske kroner efter at de er kommet med
i EU, så kursen i bankerne er blevet utrolig dårlig så det slet ikke kan
betale sig. Desuden kan du nu (i alt fald i BG Bank) godt veksle om til
Sloty.. Selvfølgelig er kursen heller ikke her specielt god. I følge banken
kan det klart bedst betale sig at tage Euro med... Eller visa kort.
Automater skulle være rigeligt repræsenteret i de nye EU-Lande.

Rejser selv på rundtur her i starten af Juli :)

MVH. AM