Adgang for håndværkere i hjemmet
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-04 13:19

Hejsa

Det ser ud til at tråden om TDC teknikkere er løbet lidt ud i sandet

Jeg har et eks fra det virkelige liv, hvor jeg blev noget knotten på en
håndværker (glarmester)
Hvad kan en håndværker egentlig tillade sig?

Vi havde bestilt en glarmester til at komme for at kikke på nogle ruder
der var punkteret
Vi havde aftalt en tid hvor vi var hjemme

Håndværker kommer uden for aftalt tid og ringer på - fair nok
Vores ældste dreng (10 år på daværende tidspunkt) var alene hjemme - han
lukker op
Jeg vil påstå at håndværkeren tiltvang sig adgang
Vi fandt en anden glarmester

Hvordan siger juraen i sådanne tilfælde?
Kan håndværker uden videre tillade sig at gå ind i hjemmet på den måde
Det svarer lidt til at ind af en ulåst dør

- Peter

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 19-06-04 15:21

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan håndværker uden videre tillade sig at gå ind i hjemmet på den måde
> Det svarer lidt til at ind af en ulåst dør

Hvis nogen er hjemme og lukker pågældende ind (uden han bruger nogen formeer
for vold) er det da ikke at tiltvinge sig adgang. Du må opdrage din 10 årige
søn bedre, hvis du ikke ønsker han skal lukke nogen ind.

Viggo

---

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-04 16:29

"Viggo Karlsen" wrote

> Du må opdrage din 10 årige søn bedre,
> hvis du ikke ønsker han skal lukke nogen ind.

HVIS det var et spørgsmål om børneopdragelse så havde jeg nok ikke
postet i dette fora
Besides så er han udviklingshæmmet, så lad os kalde det en skærpende
omstændighed

- Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-06-04 18:49

> [...]
> postet i dette fora
> Besides så er han udviklingshæmmet, så lad os kalde det en skærpende

jeg vil tro at man vil mene at du alligevel skal sikre dig at uvedkommende
ikke får adgang til hjemmet, hvis du er fraværende, også selvom du har en
udviklingshæmmet søn hjemme.

Det må juristerne her i gruppen nok afgøre. Umiddelbart virker det absurd at
du kan overlade en 10-årig ansvaret for huset/lejligheden, hvis du ikke har
sikret dig at man som uvedkommende ikke kan komme ind - en ti-årig "normal"
vil sagtens kunne lade sig overtale til at lukke op for hvem-som-helst, med
mindre forældrene har givet den pågældende så strenge ordrer til det
modsatte at det ikke sker, men når det gælder en udviklingshæmmmet, kan man
vel mene at du ikke har sikret dig tilstrækkeligt mod at fremmede kan komme
ind uden videre -
Da håndværkeren i dette tilfælde jo ikke har haft ond hensigt, så vil du
næppe kunne gøre noget ved dette, da du jo har aftalt med ham at han skulle
komme. At den pågældende så har tænkt: nu har jeg lidt tid tilovers, så nu
vil jeg besøge kunden og se om han alligevel ikke skulle være hjemme, er vel
o.k. Han finder så at der er nogen i huset som lukker ham ind - han har
altså ikke tiltvunget sig noget som helst, og han har heller ikke stjålet
noget - han har kun haft det ærlige formål at vurdere glassene.

Det kan være dumt at håndværkeren ikke har tænkt: en lille dreng kan ikke
tage dette ansvar, jeg bliver nødt til at vente på kunden til den aftalte
tid, men det kan også være at håndværkeren har tænkt: fair nok: jeg har nu
vurderet glassene og kan give et hurtigt tilbud til kunden.

Om´det er klog forretningsstrategi kan man så diskutere, og i dette tilfælde
var det ikke, da du jo valgte en anden glarmester, men om det er ulovligt,
det han har gjort, virker ikke overbevisende på mig - jeg er spændt på, hvad
juristerne her finder frem til.

--
ahw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-04 21:19

"Arne H. Wilstrup" wrote

> [...]
uvedkommende
> ikke får adgang til hjemmet, hvis du er fraværende, også selvom du har

Nu var det et spørgsmål om hvor langt en håndværker kan tillade sig at
gå og ikke et spørgsmål om sikring af hjemmet mod uvedkommende

- Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-04 22:48

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu var det et spørgsmål om hvor langt en håndværker kan tillade sig at
> gå og ikke et spørgsmål om sikring af hjemmet mod uvedkommende

Vil det sige at har du en (1) og instrueret ham/hende om at lukke
håndværkeren ind, så skal håndværkeren nægte at gå ind, da du = ejeren af
boligen *IKKE* er hjemme..?

1) Babysitter

2) Din mor

3) Din svigermor

4) Naboens mand/kone

5) Søn på 16 år

6) Datter på 14 3/4 år

7) Find selv på flere....

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-04 23:18

"Bjørn Jørvad" wrote

> Vil det sige at har du en (1) og instrueret ham/hende om at lukke
> håndværkeren ind, så skal håndværkeren nægte at gå ind, da du = ejeren
af
> boligen *IKKE* er hjemme..?

Nej jeg havde instrueret håndværkeren om at komme på et nærmere aftalt
tidspunkt, hvor der netop var sikkerhed for at der var en voksen
tilstede
Håndværkeren møder op på et meget tidligere tidspunkt, ringer på og går
ind i huset til trods for at der bliver protesteret (svagt)
Hvor svært kan det være?

Jeg spurgte blot om der var nogle regler vedr dette område
Men det er der måske ikke?

Jeg må så blot skrifligt meddele en evt håndværker at hvis man møder
uden for afltalte tidspunkt så bortfalder aftalen
Vil det være holdbart rent juridisk?

- Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-04 23:40

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej jeg havde instrueret håndværkeren om at komme på et nærmere aftalt
> tidspunkt, hvor der netop var sikkerhed for at der var en voksen
> tilstede

Det kan du jo sagtens påstå.

> Håndværkeren møder op på et meget tidligere tidspunkt, ringer på og går
> ind i huset til trods for at der bliver protesteret (svagt)

Det kan du jo sagtens påstå.

> Hvor svært kan det være?

Nej vel ..... næste gang giver du håndværkeren skriftlige instruktioner.

Det er bestemt det sikreste for håndværkere, der skal udføre et stykke
arbejde for dig.

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-04 05:26

"Bjørn Jørvad"

> Det kan du jo sagtens påstå.

Hvorfor i alverden fører du det over i en krig som om jeg har formærmet
dig eller noget?
Jeg kommer for fanden da bare med et spørgsmål om der er nogle regler
vedr uanmeldt håndværkernesøg
Hændelsen skete for flere år siden, jeg blev sgu bare nysgerrig
Nå det fører vist ikke videre

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-06-04 08:40

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> vedr uanmeldt håndværkernesøg
> Hændelsen skete for flere år siden, jeg blev sgu bare nysgerrig

Jeg tror du har gjort det eneste rigtige: At finde en anden håndværker
som kan forstå og efterleve en simpel mundtlig instruktion.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-04 10:36

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor i alverden fører du det over i en krig som om jeg har formærmet
> dig eller noget?

Nej og nej.

> Jeg kommer for fanden da bare med et spørgsmål om der er nogle regler
> vedr uanmeldt håndværkernesøg

Der findes mig bekendt ingen regler for uanmeldt besøg *specielt* af
håndværkere.

> Hændelsen skete for flere år siden, jeg blev sgu bare nysgerrig

Det var jeg ikke klar over.

> Nå det fører vist ikke videre

Jo, du har pligter også....

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-04 11:56

"Bjørn Jørvad"

Nå det var sgu da noget der kan bruges konstruktivt

Tak/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-04 15:10

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> regler
> >
> Nå det var sgu da noget der kan bruges konstruktivt

Jeg vil mene, du inden dit spørgsmål, kunne have sagt dig selv at der ingen
regler/lovgivning findes *specielt* for besøg af uanmeldte håndværkere.

Men bevares, man ved aldrig hvad de blå og specielt røde socialdemokrater
kan finde på...

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-04 16:16

"Bjørn Jørvad" wrote

> Jeg vil mene, du inden dit spørgsmål, kunne have sagt dig selv at der
ingen
> regler/lovgivning findes *specielt* for besøg af uanmeldte
håndværkere.

Ok næste vi skal have håndværkere så giver jeg bare besked om at de kan
komme ved lejlighed, som regel er der nogen hjemme...

- Peter

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 20-06-04 16:21

> [...]
> >
> Ok næste vi skal have håndværkere så giver jeg bare besked om at de kan
> komme ved lejlighed, som regel er der nogen hjemme...

Sådan gør jeg da normalt - hvis det ikke er en opgave som skal aftales i
detaljer.
Jeg kan endda instruere håndværkeren i, hvor han kan finde en nøgle, så han
selv kan låse sig ind (Jeg låser nemlig min hoveddør)

Viggo

---

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 20-06-04 15:55

> [...]
> >
> Nu var det et spørgsmål om hvor langt en håndværker kan tillade sig at
> gå og ikke et spørgsmål om sikring af hjemmet mod uvedkommende

Lad dog den kære håndværker gå ind - han kommer jo ikke i nogen ond mening -
tværtom.

Viggo

---

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-04 16:11

"Viggo Karlsen" wrote

> Lad dog den kære håndværker gå ind - han kommer jo ikke i nogen ond
mening -
> tværtom.

Ok næste gang vi skal have håndværkere i huset så giver jeg bare besked
om at de kan kikke forbi ved lejlighed - som regel er der nogen hjemme
Hvordan tror det vil gå?

Jeg vil mene at en håndværker har brudt en aftale hvis han vælger at
dukke op på et andet tidspunkt end det aftalte eller udebliver

- Peter

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 20-06-04 16:16

> [...]
>
> Jeg vil mene at en håndværker har brudt en aftale hvis han vælger at
> dukke op på et andet tidspunkt end det aftalte eller udebliver

Muligvis har han brudt en gentleman aftale mellem dig og ham - men derfra og
trække juridiske paralleller er der altså meget langt.

Viggo

---

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-04 18:13

"Viggo Karlsen" wrote

> Muligvis har han brudt en gentleman aftale mellem dig og ham - men
derfra og
> trække juridiske paralleller er der altså meget langt.

Jeg vil give dig ret i at det muligvis er det forkerte fora at bringe
spørgsmål
Det er jo heller ikke fordi jeg vil trække en håndværker igennem noget
som helst, langtfra

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-06-04 23:15

Peter Lykkegaard wrote:
-snip-
> [...]
> lukker op
> Jeg vil påstå at håndværkeren tiltvang sig adgang

Du mangler noget... "Han lukker op". Hvad skete der så? Han blev
inviteret indenfor til at udføre sit arbejde? Han sagde at han havde en
aftale med dig, hvorefter han blev lukket indenfor? Han sparkede sønnike
af vejen for at komme ind og udføre sit job?

Lige meget hvad kan jeg ikke se at han har "tiltvunget" sig adgang. Han
har formodet at i havde en aftale, men undervejs i forløbet har du
ombestemt dig:

> Vi fandt en anden glarmester

Fair nok, det har du lov til...

> Hvordan siger juraen i sådanne tilfælde?

Du har lov til at finde en anden glarmester, men du skal nok betale for
det arbejde han har udført alligevel, hvis han sender dig en regning...

> Kan håndværker uden videre tillade sig at gå ind i hjemmet på den måde
> Det svarer lidt til at ind af en ulåst dør

Det lyder altså som om at han har fået både din og sønnikes tilladelse
til at gå ind, så jeg kan ikke se problemet... (jeg er ikke jurist).
Håndværkere kommer ALTID uden for aftalt tid

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-04 23:32

"Martin Jørgensen" wrote

> Du mangler noget... "Han lukker op". Hvad skete der så?
> Han sparkede sønnike af vejen for at komme ind og udføre sit job?

Han ignorede knægtens svage protester

> Det lyder altså som om at han har fået både din og sønnikes tilladelse
> til at gå ind, så jeg kan ikke se problemet

Jeg har lavet en aftale om at han skulle komme på et nærmere fastsat
tidspunkt
Netop for at undgå at stå i den situation

> Håndværkere kommer ALTID uden for aftalt tid

Dvs det handler i grunden ikke om jura men mere om etik og moral hos
håndværkeren?
I princippet kan håndværkeren jo blot droppe forbi en tilfældig dag...

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-06-04 17:09

Peter Lykkegaard wrote:

> "Martin Jørgensen" wrote
-snip-

> Dvs det handler i grunden ikke om jura men mere om etik og moral hos
> håndværkeren?
> I princippet kan håndværkeren jo blot droppe forbi en tilfældig dag...

Det sidste var bare en "sandfærdig" joke

Jeg har snakket med flere om det og de siger allesammen det samme:

Håndværkere kan aldrig finde ud af at overholde deres aftaler og render
rundt og kommer, som det passer dem... Det var mere et "praktisk"
synspunkt, men så ved du det måske til en anden gang... Jeg tror at der
er meget sandhed i det og så må man indrette sig efter det - det har jeg
ihvertfald tænkt mig at gøre, hvis jeg får brug for en håndværker i
fremtiden...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-04 17:34

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Jeg tror at der
> er meget sandhed i det og så må man indrette sig efter det

Heri kan jeg godt følge dig i mange tilfælde ..... og det til trods for jeg
selv en basisuddannet som håndværker.

> - det har jeg
> ihvertfald tænkt mig at gøre, hvis jeg får brug for en håndværker i
> fremtiden...

Det har jeg da gjort i mange år nu også i forbindelse med både udførslen,
kvaliteten og ikke mindst prisen i/på arbejdet.

Hr. Bjørn