Bredbånd via antenneforening - hvilke udby~
Fra : Devast8or

Dato : 19-06-04 01:11

Hej med jer,

der er her hvor jeg bor fremsat forslag om vi slutter os til en anden
antenneforening istedet for at bruge vores eget. En af fordelene ved dette
skulle angiveligt være "billig bredbåndsforbindelse til internet".

Jeg vil så gerne vide hvad dette betyder så jeg har kigget på priserne hos
de to eneste udbydere jeg ved der leverer bredbånd via tv-anlægget, nemlig
TDC Webspeed og Stofa - men er der andre det kunne være, eller er det de
eneste spillere på markedet?

Og ang. Stofa: hvordan kører det? Hvor stabilt er det, hvad med adgangen til
nyhedsgrupper osv.?

TIA

Devast8or

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-04 02:05

Devast8or skrev:

>Og ang. Stofa: hvordan kører det?

Smaddergodt.

>Hvor stabilt er det

100%.

>hvad med adgangen til nyhedsgrupper osv.?

Jeg bruger ikke binære grupper. Med de andre grupper er der ingen
problemer. Stofanets newsserver er rasende hurtig.

--
Bertel

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 19-06-04 12:21

Hej

> der er her hvor jeg bor fremsat forslag om vi slutter os til en anden
> antenneforening istedet for at bruge vores eget. En af fordelene ved dette
> skulle angiveligt være "billig bredbåndsforbindelse til internet".

Hvorfor laver I ikke internetadgang i jeres egen antenneforening. Det er
der flere andre antenneforeninger der har gjort. Dyrup-Sannerum
Antenneforening, Tune, Gugge-Vissedahl er eksempler.

Firmaer som f.eks. NetDesign er istand til at leverer hele infrastrukturen
og det behøver ikke at være specielt dyr for antenneforeningen at gøre det.

Mvh
Frank

Fra : Devast8or

Dato : 19-06-04 13:37

Frank Allan Rasmussen wrote:
> Hej

> Hvorfor laver I ikke internetadgang i jeres egen antenneforening.

Det ved jeg ikke, jeg er næsten lige flyttet hertil. Men hovdparten af
forslaget går vist på fjernsynsdelen, og så er der bare nævnt det med at vi
ogsp kan få i-net igennem det. Det var derfor jeg synes det ville rart at
undersøge priser, stabilitet osv. hos de forskellige udbydere det kunne
være. Og så er det jo rart først at vide hvem jeg skal kigge hos :)

Devast8or

Fra : Jens

Dato : 23-06-04 16:32

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var derfor jeg synes det ville rart at
> undersøge priser, stabilitet osv. hos de forskellige udbydere det kunne
> være. Og så er det jo rart først at vide hvem jeg skal kigge hos :)

Der er rigtigt mange penge at spare for medlemmerne, hvis antenneforeningen
vælger at lave Internet selv.
Typisk hastighed for kr. 199,- pr. måned ligger omkring 1 - 4 Mbit/s
downstream og op til 512 Kbit/s upstream.

Hvad hedder antenneforeningen du er blevet medlem af, og hvor ligger den ?

Jens

Fra : Devast8or

Dato : 28-06-04 00:10

Jens wrote:
> [...]
> downstream og op til 512 Kbit/s upstream.
>
> Hvad hedder antenneforeningen du er blevet medlem af, og hvor ligger

Der er ikke taget beslutning om noget endnu, men den antenneforening der er
i tankerne hedder Antenneforeningen Ølstykke Vest (et virkelig opfindsomt
navn - gæt selv hvor det ligger henne :)

Men jeg kunne jo selvfølgelig se om jeg kunne finde en måde og konakte dem
direkte på - flot først at tænke på sådan noget nu...

Devast8or

Fra : :-\) Jens

Dato : 28-06-04 22:05

> [...]
> i tankerne hedder Antenneforeningen Ølstykke Vest (et virkelig opfindsomt
> navn - gæt selv hvor det ligger henne :)

Den antenneforening har allerede Internet, leveret gennem
http://www.nordit.dk se http://aovnet.dk/

Jens

Fra : Devast8or

Dato : 29-06-04 07:25

Jens wrote:
> "Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Den antenneforening har allerede Internet, leveret gennem
> http://www.nordit.dk se http://aovnet.dk/
>

> Jens

Tak, det var præcis hvad jeg manglede. Jeg vidste godt de allerede havde
internet (det var det der var hele pointen) men jeg søgte efter hvem der
leverede det. Helt perfekt, jeg vil kigge på nogle priser og se om det er
noget.

Nogen der kender noget til Nordit's stabilitet?

Devast8or

Fra : Emil

Dato : 19-06-04 15:58

Devast8or skrev:

> [...]
>TDC Webspeed og Stofa - men er der andre det kunne være, eller er det de

Jeg *tror* du skal starte med at undersøge hvilke selskaber der
udbyder kabelnet (TV) i netop *dit* område, og så spørge dem.

En anden mulighed er radiolink til en størrer virksemhed. Det er
praktiseret af DjursNet,
Her har hver enkelt (ensomt beliggende) linket til centrale
opkoblingssteder, som samles og linker sig til nettet hos Grenå
Sygehus, SHJH).

Her i området har vores antenneforening lavet aftale med
Arrownet. Den billigste løsning (128 up/256 down) koster kr.
129,- pr. md.
Herfra henter jeg med et stykke over 256. I snit har nettet været
"nede" omkring en dag om året (kabelarbejde), og der er adgang
til ca. 25.118 grupper, herunder også de binære.

Så der er flere muligheder.

m.v.h. Emil

Fra : SoftMan Brian

Dato : 20-06-04 23:21

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
> antenneforening istedet for at bruge vores eget. En af fordelene ved dette
> skulle angiveligt være "billig bredbåndsforbindelse til internet".

En anden lokal antenneforening eller en større kabeltv udbyder (TDC el.
Stofa).

Der er mange udbydere af internet til lokale antenneforeninger, eksempelvis
www.arrownet.dk og www.nordit.dk

Mine forældre har nordit hvor de bor, og de kører vist meget stabilt. Her
har vi arrownet, men dog ikke over kabeltv, men en LAN løsning (som vi vist
nok er den første af). Arrownet er desuden meget tæt på også at udbyde IP
telefoni i deres system (og jeg har også fået demonstreret streaming af tv
som data, så du kan se på computeren uden tv kort, men det er nok lidt
længere ude i fremtiden)

Fra : Merk Würdichliebe

Dato : 26-06-04 21:57

On Sat, 19 Jun 2004 02:10:34 +0200, "Devast8or"
> [...]

>antenneforening istedet for at bruge vores eget. En af fordelene ved dette
>skulle angiveligt være "billig bredbåndsforbindelse til internet".

Der vil normalt blive trukket 2 kabler ind i lejligheden 1
coaxialkabel til tv og 1 utp kabel til edbnet/internet,
ofte er man forudseende og trækker et 3 kabel til telefoni
samt andet fremtidigt, det 3. kabel er et utp kabel.

TV og internetleverandør har ikke nødvendighvis den samme.
Cybercity leverer 4 mbit/768 Kbit/s til 799,- +moms / md.
Cybercity tillader deling og er kablerne trukket tager det ikke
lang tid forbinde de 3-4 nødvendige boxe i Xfeltet,

De nødvendige boxe er:
1: skillefilter til anvendt telefonlinie,
2: router, 3: firewall, 4: Switch

Små boligforeninger kan finde på at vælge den billigste router
& spare udgiften til en hardware firewall, det er ikke godt.

Fra : marlau

Dato : 27-06-04 17:31

> [...]
> eneste spillere på markedet?
>
> Og ang. Stofa: hvordan kører det? Hvor stabilt er det, hvad med adgangen til

Der findes 3 seriøse udbydere af tjenester der vil fungere på jeres
fordelingsnet.

1. TDC - har ingen telefoni til løsningen.
2. Telia Stofa - har ingen telefoni til løsningen
3. A+ Arrownet - har IP telefoni til løsningen.

Alle 3 løsninger kører mig bekendt tilfredsstillende, men der kan være
store besparelser at hente hos A+ Arrownet, samtidig med at de kan
levere IP telefoni via løsningen.

/Marlau - ham der altid ved bedre