Import til iTunes
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-04 23:04

Jeg sidder og importere musik fra cd'er til iTunes i aften. Jeg har nu
opdaget, at man kan lave nogle indstillinger i iTunes. Dem har jeg
aldrig rørt ved. Jeg importerer åbenbart i 128 kbps og AAC-kodning. Er
det godt?
En højere bitrate vil vel give bedre kvalitet. Men så vil
sangene vel også fylde mere? Og bør man bruge den nye lossless kodning i
stedet for AAC? Der er også MP3. Er det en mere udbredt standard? Og
hvad med AIFF? Er det ikke ikomprimeret lyd?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-06-04 23:37

Henrik Münster wrote:

> [...]
> opdaget, at man kan lave nogle indstillinger i iTunes. Dem har jeg
> aldrig rørt ved. Jeg importerer åbenbart i 128 kbps og AAC-kodning. Er

Det er lidt af en smagssag, det er den samme kvalitet som når du køber
på iTunes Music Store, så hvis i planlægger at købe musik der i
fremtiden, så kan du jo lige så godt vælge en samme indstilling.

Selv benytter jeg 160kbps ville gerne have det højere men så kræver det
mere plads.

> En højere bitrate vil vel give bedre kvalitet. Men så vil
> sangene vel også fylde mere?

Ja

Og bør man bruge den nye lossless kodning i
> stedet for AAC? Der er også MP3. Er det en mere udbredt standard? Og
> hvad med AIFF? Er det ikke ikomprimeret lyd?

Du vil stort set få forskellige foreslag fra bruger til bruger...
Mp3 er smart hvis man "deler" med andre som ikke bruger iTunes eller iPod.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-04 09:27

> [...]
> opdaget, at man kan lave nogle indstillinger i iTunes. Dem har jeg
> aldrig rørt ved. Jeg importerer åbenbart i 128 kbps og AAC-kodning. Er

Det er ikke dårligt.

> En højere bitrate vil vel give bedre kvalitet. Men så vil
> sangene vel også fylde mere?

Ja.

Og bør man bruge den nye lossless kodning i
> stedet for AAC? Der er også MP3. Er det en mere udbredt standard?

mp3 er nemmere at håndtere hvis du engang imellem sender en sang til en
PC bruger.

Og
> hvad med AIFF? Er det ikke ikomprimeret lyd?

Nej AIFF er det originale CD format - her er det en nøjagtigt kopi af CD
filen.

Personligt bruger jeg kun mp3 i 192, hvis det kan lade sig gøre - jeg
gider ikke bøvl, hvis en PC Buddy skal have en fil.

Cross platform formater kan jeg jeg godt lide - ligesom fx. med jpg,
gif, tif, pdf og rtf.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Michael Holm

Dato : 19-06-04 09:39

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> [...]
> gider ikke bøvl, hvis en PC Buddy skal have en fil.
>
> Cross platform formater kan jeg jeg godt lide - ligesom fx. med jpg,

jeg bruger lossless, hvis jeg skal sende en musikfil (har gjort det 6
gange indenfor det sidste år - så det er ikke meget :) så laver jeg den
bare om til mp3 i iTunes....

Lidt spændt på om hvad Airtunes bedst kan lide....
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-06-04 10:27

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> Personligt bruger jeg kun mp3 i 192, hvis det kan lade sig gøre - jeg
> gider ikke bøvl, hvis en PC Buddy skal have en fil.

De der PC buddies skal da ha' en gang iTunes til PC.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-06-04 11:15

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> De der PC buddies skal da ha' en gang iTunes til PC.

Enig. Men gider ikke bestemme, hvad de skal installere på deres
computer.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 23-06-04 09:23

On 2004-06-20 11:27:16 +0200, spam_spam_spam@talent.dk (Martin
Bredthauer) said:

> De der PC buddies skal da ha' en gang iTunes til PC.

Nu er der jo fatisk også PC-buddies der kører en eller anden *nix, og
der har man ikke iTunes, bare mp3 afspillere...

/Daniel

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-06-04 09:43

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> Nu er der jo fatisk også PC-buddies der kører en eller anden *nix, og
> der har man ikke iTunes, bare mp3 afspillere...

Det er jo sandt nok... Mon det er muligt at afspille AAC filer i Linux?
(Jeg ved at der er muligt at lave en Linux streaming server som kan ses
i iTunes.)

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 19-06-04 17:17

Henrik Münster wrote:
> [...]
> stedet for AAC? Der er også MP3. Er det en mere udbredt standard? Og
> hvad med AIFF? Er det ikke ikomprimeret lyd?

Er enig med de andre i betragtninger om kbps. Det vigtigste er faktisk
at du fravælger 'joint stereo' og vælger normal stereo. Joint stereo er
noget med at den sammenlægger venstre - højre når der ikke er forskel på
dem. Det er en kvalitetsforringende process der alligevel ikke sparer
meget plads.
Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 19:01

Thomas Heinesen <thohei@yahoo.com> wrote:

> [...]
> noget med at den sammenlægger venstre - højre når der ikke er forskel på
> dem. Det er en kvalitetsforringende process der alligevel ikke sparer

Jeg synes ikke lige, jeg kan finde den indstilling. Mon ikke den er
sparet væk i min udgave?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-06-04 19:35

> Jeg synes ikke lige, jeg kan finde den indstilling. Mon ikke den er
> sparet væk i min udgave?

Indstillinger/Import
Under "Indstilling:" vælges "Speciel".

Mine indstillinger er:
192 kbps
VBR
Højest kvalitet
48.000 kHz
Stereo
Standard
Smart kodning
10 Hz filter

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Holm

Dato : 19-06-04 23:16

> Jeg synes ikke lige, jeg kan finde den indstilling. Mon ikke den er
> sparet væk i min udgave?

Du kan kun vælge det under "speciel"/"custum" hvis du har valgt mp3
encoder, de andre encoder har ikke denne mulighed :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-04 17:56

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Du kan kun vælge det under "speciel"/"custum" hvis du har valgt mp3
> encoder, de andre encoder har ikke denne mulighed :)

Så er det derfor. Jeg bruger jo AC-DC, eller hvad det nu hedder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-06-04 22:12

> Så er det derfor. Jeg bruger jo AC-DC, eller hvad det nu hedder.

Og dem skal du så konvertere til mp3, inden du laver en hjemmebrændt cd,
til afspilning på alm. musikanlæg

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-04 22:40

> Og dem skal du så konvertere til mp3, inden du laver en hjemmebrændt cd,
> til afspilning på alm. musikanlæg

Så er det jo godt, vi ikke har sådan et. Men øh, hvis man brænder en cd
fra iTunes, kan man så ikke bare vælge, om det skal være en audio-cd, en
MP3-cd eller hvad? Og hvor udbredt er det egentlig, at cd-afspillere kan
spille MP3? Kan vores Blaupunkt bilradio f.eks?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 20-06-04 23:16

> [...]
> MP3-cd eller hvad? Og hvor udbredt er det egentlig, at cd-afspillere kan
> spille MP3? Kan vores Blaupunkt bilradio f.eks?

hvem brænder også cd'er mere efter at havde fået en 495 kr
bilradio med lyd ind på forsiden, er det blot at kloble iPod'en til !

Indtil Airport express med AirTunes kommer, sætter jeg enten ipod'en
eller Powerbooken til anlægget derhjemme, via AUX.

Det fede ved at havde PB til er, at jeg henne fra spisebordet, mit i
årsregnskanet, kan skrue op og ned, hoppe videre til næste nr. osv. via
bluetooth mobilen T610 (det var vist henrik der før snakkede om at man
skulle ind på kontoret og ændre nummer

Det andet sjove ved at havde PB direkte til anlægget er også når man
sætter sønen, Rasmus, føs'dagsgave, USB musik keyboardet til PB, så
kommer ens Garageband musik lige ud af de store højtalere

Nok pral for i aften

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-04 00:17

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> hvem brænder også cd'er mere efter at havde fået en 495 kr
> bilradio med lyd ind på forsiden, er det blot at kloble iPod'en til !

Næ, jeg brænder ikke cd'er. Jeg er bare ved mentalt at omstille mig til
at skulle købe musik på iTunes Music Store, når den kommer. Og så er det
jo rart at være klar. Nu har jeg lagt stort set al vores musik over på
PowerBooken de to sidste aftener. Et problem, jeg lige kunne komme i
tanker om, var, hvordan man får musikken ud i bilen. Men Steve Jobs har
jo ladet antyde, at der var nogle løsninger på vej. Og så så man et
billede af interiøret fra en BMW. Og helt tilfældigt er vores Peugeot
406 ved at være gammel og trænge til udskiftning næste år. Og den nye
BMW 1'serie ser jo ret smart ud. Jeg har godt nok lidt problemer med at
lade mig se i en BMW, men det kan man vel vænne sig til.

> Indtil Airport express med AirTunes kommer, sætter jeg enten ipod'en
> eller Powerbooken til anlægget derhjemme, via AUX.

Så skal man jo have et anlæg med AUX. Men idéen er jo smart. Og Airport
Express kan måske ligesom en Airport Extreme basestation bruges til at
sende signalet videre rundt i huset. Dermed kan man opnå bedre
rækkevidde. Jeg forestiller mig et stereoanlæg i stil med:

<http://www.model-one.dk/ModelCd/ModelcdFrameset-79.htm>

> [...]
> årsregnskanet, kan skrue op og ned, hoppe videre til næste nr. osv. via
> bluetooth mobilen T610 (det var vist henrik der før snakkede om at man

Jeg synes altså ikke, det er nemmere først at skulle købe en ny
mobiltelefon og derefter sætte sig ind i spisestuen med årsregnskabet,
hver gang man vil høre musik. Hvad bliver det næste? Skal jeg sove med
en blyant mellem tæerne?

> Det andet sjove ved at havde PB direkte til anlægget er også når man
> sætter sønen, Rasmus, føs'dagsgave, USB musik keyboardet til PB, så
> kommer ens Garageband musik lige ud af de store højtalere

Så kan sønnen sidde oppe på sit værelse og blæse forældrenes
trommehinder ud nede i stuen? Jeg kunne godt finde på noget sjovere at
bruge det til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-06-04 01:42

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> hvem brænder også cd'er mere efter at havde fået en 495 kr
> bilradio med lyd ind på forsiden, er det blot at kloble iPod'en til !

Alle dem uden iPod, Powerbook og SE T610

/Preben (m. T610 og AluBook)
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Christian Bech

Dato : 21-06-04 13:11

> Alle dem uden iPod, Powerbook og SE T610
>
> /Preben (m. T610 og AluBook)

Er der forskel mellem de to 610'er?

--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-06-04 23:15

> Så er det jo godt, vi ikke har sådan et. Men øh, hvis man brænder en cd
> fra iTunes, kan man så ikke bare vælge, om det skal være en audio-cd, en
> MP3-cd eller hvad?

Hvis du under iTunes/Indstllinger/Brænder vælger "Audio-cd" konverteres
AAC eller MP3 filer til AIFF i forbindelse med brænding. M.a.o. du får
en alm. cd som kan afspilles i alm. en cdafspiller, men med en
lydkvalitet som den AAC/MP3 fil den kom fra.

> Og hvor udbredt er det egentlig, at cd-afspillere kan
> spille MP3? Kan vores Blaupunkt bilradio f.eks?

Der er faktisk en del billige "Taiwan modeller" som kan afspille MP3
filer. Der er efterhånden også en del autoradioer der kan afspille MP3.
Om din Blaupunkt kan er jo svært at sige men hvis den kan står det
nok printet på den et eller andet sted, i stil med RDS og andre
features. Bare de dog snart ville understøtte AAC.

Er der i øvrigt nogen der har erfaringer med at bruge MP3 skiver fra
iTunes i autoradioer. Mine unger fik en Denver discman, som også kan
afspille MP3 filer. Den bryder sig bare ikke om den måde iTunes laver
kataloger på. Det er som om den har problemer hvis filerne ligger for
"dybt" i filhierarkiet. Så jeg måtte lave skiverne manuelt med toast -
øv!

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-06-04 01:42

> Hvis du under iTunes/Indstllinger/Brænder vælger "Audio-cd" konverteres
> AAC eller MP3 filer til AIFF i forbindelse med brænding.

Ja tak, så kan der være 10-12 numre, istedet for 100 numre i mp3 format.

Problemet med AAC er, at man _ikke_ kan brænde en cd med mp3 filer, uden
at skulle konvertere filerne først.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-06-04 01:42

> Så er det jo godt, vi ikke har sådan et. Men øh, hvis man brænder en cd
> fra iTunes, kan man så ikke bare vælge, om det skal være en audio-cd, en
> MP3-cd eller hvad?

Jo, men AudioCD er AIFF-format, som fylder det samme som på den
originale cd.
Man mister altså muligheden for de mange numre (ca. 100) på en cd.

>Og hvor udbredt er det egentlig, at cd-afspillere kan
> spille MP3? Kan vores Blaupunkt bilradio f.eks?

De fleste nyere kan vist.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-06-04 22:33

Af samme grund som flere andre har nævnt, bruger jeg mp3 - i 192 kbps
kvalitet. Fra 128 til 160 er der i hvert fald hørbar forskel; herfra til
192 er nok mere udtryk for feinsmækkeri - eller at jeg har en stor disk.