Molokhia
Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 18-06-04 17:19

Hejsa

Så har jeg atter engang ladet min øjeblikkelige indskyldelse foretage
mine indkøb. Sidst resulterede det i en stor spand okra, denne gang
kom jeg hjem med 400g frossen molokhia.

Lidt søgning på nettet siger at det drejer sig om en egyptisk slimet
grøntsag.

Nu er spørgsmålet så bare: "Hvad i alverden skal jeg bruge den til?"

Alle gode ideer modtages gerne.

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Thomas Widmann

Dato : 19-06-04 16:54

Ronni Heuckendorff Hansen <ronni@_spam_cowsinspace.dk> writes:

> Så har jeg atter engang ladet min øjeblikkelige indskyldelse
> foretage mine indkøb. Sidst resulterede det i en stor spand okra,
> denne gang kom jeg hjem med 400g frossen molokhia.

"The Oxford Companion to Food" skriver:

[...]
It is in Egypt that the leaves, which are not unlike sorrel, have
the greatest culinary importance. They are made into a soup, also
called melokhia, to which they impart a mucilaginous/glutinous
quality. This is one of the national dishes of Egypt and has
acquired a symbolic importance as the typical dish of the populace,
in contrast to more expensive dishes prepared in wealthier
households. It is traditionally eaten with rabbit (or chicken or
other bird) as a treat.

Generally, the leaves are cooked and eaten like spinach.
[...]

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 20-06-04 10:57

On Sat, 19 Jun 2004 16:54:17 +0100, Thomas Widmann <twid@bibulus.org>
wrote:

> Generally, the leaves are cooked and eaten like spinach.
<snip>

Jeg takker for et fyldestgørende svar. Vil prøve at tilberede dem
således.

R.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 20-06-04 10:59

Ronni Heuckendorff Hansen <ronni@_spam_cowsinspace.dk> writes:

> <snip>
>
> Jeg takker for et fyldestgørende svar. Vil prøve at tilberede dem
> således.

Fortæl os om dine erfaringer, når du har prøvet det!

/Thomas

Fra : arne nielsen

Dato : 22-06-04 18:43

yaakki --
Jeg har tit fået det når jeg er nede og besøge min familie i Egypten og man
laver simpelthen bare suppe på det, gerne ud fra noget boullion. Men det er
altså noget slimet stads, som aldrig rigtig helt har fundet mit hjerte.
Men held og lykke