Kan man fortryde et køb på en Internetaukt~
Fra : dk_gryf

Dato : 17-06-04 22:03

Kan man fortryde køb af en vare man har købt på en online Internetauktion
f.eks. Lauritz.com el. Gauguin.dk??
Ifølge Lov om visse forbrugsaftaler fra før 10.01.2004 kunne man mht. § 10c
6/2, men jeg kan ikke finde ud af om man kan efter den nye Lov om visse
forbrugsaftaler som er kommet efter 10.01.2004.

Mvh
Mogens

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 17-06-04 23:41

"dk_gryf" <dk_design@gmx.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6/2, men jeg kan ikke finde ud af om man kan efter den nye Lov om visse
> forbrugsaftaler som er kommet efter 10.01.2004.

Hvis varen er købt af en privat har du ingen fortrydelsesret, men hvis den
er købt af en virksomhed har du de normale 14 dages fortrydelsesret ved
fjernsalg

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad063/

Fra : dk_gryf

Dato : 18-06-04 00:26

Du forstod åbenbart ikke hvad jeg skrev: varen er købt på en Internet online
auktion f.eks. Lauritz.com eller Gauguin.dk så dit svar må nok siges ikke at
passe til mit spørgsmål.
Mvh
Mogens

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-06-04 00:40

dk_gryf wrote:
> [...]
> auktion f.eks. Lauritz.com eller Gauguin.dk så dit svar må nok siges ikke at

Hvis du nu forklarede hvad de 2 auktions steder er, du taler om, ville
det nok være lettere at hjælpe. Når jeg hører ordet internet auktion
tænker jeg på qxl.dk som er privat auktion.

Rune Jensen

Fra : mfj

Dato : 18-06-04 00:45

Præv selv at se på www.lauritz.com og www.gauguin.dk

Fra : mfj

Dato : 18-06-04 00:48

Det er auktionshuset som man køber af - om det er private eller virksomheder
som sætter varen til salg har man jo ingen mulighed for se.
Mogens

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 18-06-04 00:56

> [...]
online
> auktion f.eks. Lauritz.com eller Gauguin.dk så dit svar må nok siges ikke

Har du prøvet at kigge på linket som jeg vedlagde i mit svar til dig.

Fra : dk_gryf

Dato : 18-06-04 07:19

Ja, det havde jeg også forinden jeg skrev hertil, men der fremgår jo intet
klart omkring det med Internet auktionshuse som de to jeg nævner, det går
mere på auktionssteder som QXL.dk
Hvor skal en byder af en vare hos Lauritz.com eller Gauguin.dk kunne vide om
der er talt om en privatmand eller en forretning som sætter varer til salg?
Personligt er min vurdering, at det ikke har noget med sagen at gøre da det
Lauritz.com eller Gauguin.dk man køber af og det er dem som udsteder
fakturaen og dertil man betaler og det er dem som sender varen i eget navn -
på intet tidspunkt får byderen noget at vide hvem der har sat varen til
salg!!!
I den gamle Lov om visse forbrugsaftaler stod det mere "klokkerent", men jeg
syntes at det virker mere uoverskueligt i den nye.

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 18-06-04 09:41

> [...]
jeg
> syntes at det virker mere uoverskueligt i den nye.

Jeg vil mene, at hvis det er lauritz.com, som usteder fakturaen er det også
dem som sælger varen. Derfor vil jeg mene, at du har 14 dages
fortrydelsesret.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-239.html

Fra : Rasmus

Dato : 18-06-04 17:22

"Mads Vestergaard" <andersv(Fjern-dette)@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
også
> dem som sælger varen. Derfor vil jeg mene, at du har 14 dages

Jeg tror nu bare Lauritz formidler betalingen/handel mellem køber og sælger,
der er ihvertfald massere af private som sælger på Lauritz.com

mvh
Rasmus

Fra : mfj

Dato : 18-06-04 21:58

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sælger,
> der er ihvertfald massere af private som sælger på Lauritz.com

Det er for så vidt korrekt, men du ved bare ikke hvem sælgeren er og desuden
får sælger sine penge selvom varen ikke bliver betalt.
Mvh
Mogens

Fra : Padre

Dato : 18-06-04 11:10

> [...]
online
> auktion f.eks. Lauritz.com eller Gauguin.dk så dit svar må nok siges ikke

Men du køber ikke af auktionshuset, som blot er formidler. Du køber af den,
der har sat varen til salg hos auktionshuset, der er derfor (som
udgangspunkt) tale om civilkøb og ikke forbrugerkøb.

Undtagelsen ville vel være hvis en proff. handlende valgte at afsætte gennem
et auktionshus

Padre

Fra : Gevaldi

Dato : 18-06-04 11:29

Padre skriblede:

> Men du køber ikke af auktionshuset, som blot er formidler. Du køber
> af den, der har sat varen til salg hos auktionshuset, der er derfor
> (som udgangspunkt) tale om civilkøb og ikke forbrugerkøb.

Nu har jeg købt flere ting hos Lauritz.com
og jeg har betalt og fået en faktura udstedt
af Lauritz.com, så i min termologi er det også
dem der er sælger.
Jeg ved godt de formidler en given ting for en
sælger, men da man ikke "kender" ham/hende
så er der kun *en* der kan stå som sælger over
for køber, og det er Lauritz.com

Man har selvfølgelig derfor også 14 dages returret
eller man kan undlade at afhente varen, men gør
man det alt for ofte, ja så bliver man vel også slettet
som køber/bruger af disse internet auktioner.

Jeg kan som afslutning fortælle at jeg købte et
vitrineskab, men det viste sig at være et ombygget
karlekammerskab, og havde derfor hvad jeg vil kalde
urigtige oplysninger og Lauritz.com tilbød mig da også
at annullere handlen da jeg gjorde dem opmærksom
på denne *mangel* i forhold til det der var oplyst på
auktions siden.

--
/Gevaldi

Fra : Rasmus

Dato : 18-06-04 17:25

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Jeg ved godt de formidler en given ting for en
> sælger, men da man ikke "kender" ham/hende
> så er der kun *en* der kan stå som sælger over

Så du vil også gøre f.eks en ejendomsmægler ansvarlig når han sælger dig at
hus som har skjulte fejl og mangler??, han er jo også bare formidler

Iøvrigt gælder reglen om 14 dages returret vist ikke når man køber noget på
auktion.

mvh
Rasmus

Fra : mfj

Dato : 18-06-04 18:17

Hvad har det med sagen at gøre?? - når du køber hos Lauritz ved du ikke hvem
sælgeren er - det gør du forhåbentlig når du køber et hus gennem en
mægler....

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-06-04 19:42

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP

> Nu har jeg købt flere ting hos Lauritz.com
> og jeg har betalt og fået en faktura udstedt
> af Lauritz.com, så i min termologi er det også
> dem der er sælger.

Hvad du nu ikke har i sinde at betale (overhovedet), kan udbyderen af
effekten så også få sit tilgodehavende dækket af Lauritz.com .......
effekten er jo solgt/bortauktioneret..?

Efter dine påstande bør både udbyder og køber været dækket ind af
Lauritz.com.......

Hr. Bjørn

Fra : mfj

Dato : 18-06-04 21:56

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> effekten er jo solgt/bortauktioneret..?
>
> Efter dine påstande bør både udbyder og køber været dækket ind af

Ja, det kan han hos Lauritz.com, men ikke hos Gauguin.dk !!
Mvh
Mogens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-06-04 22:41

"mfj" <post@dkwo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det kan han hos Lauritz.com,

Så er Laurits.com jo ikke salg fra private *til* private, men erhverssalg
til private.

Således kan jeg bedre forstå købers regresmuligheder.

> men ikke hos Gauguin.dk !!

Køber Gaugin.dk også effekterne af udbyderne umiddelbart efter auktionen,
hvorefter de sælger den til auktionsvinderen..?

PS: Jeg har selv købt via E-Bay og deres internetwebauktion fungerer ikke på
samme måde.

Hr. Bjørn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-06-04 08:33

> [...]
online
> auktion f.eks. Lauritz.com eller Gauguin.dk så dit svar må nok siges ikke

Det er ikke om varen er købt på internettet eller ej, men om det købt som
fjernsalg, dvs uden mulighed for at se varen FØR du køber den. Det kan du på
en auktion - der er typisk 14 dages fremvisning inden auktionen slutter.

Mvh Maria

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 07:52

> [...]
> 6/2, men jeg kan ikke finde ud af om man kan efter den nye Lov om visse
> forbrugsaftaler som er kommet efter 10.01.2004.

www.forbrug.dk

Søg selv

Fra : dk_gryf

Dato : 18-06-04 14:58

Jeg har talt med vagthavende jurist hos forbrugerstyrelsen og faktisk måtte
han indrømme, at uanset hvad der står i § 10c 6.stk 2 så vidste de det
faktisk ikke med sikkerhed for der havde endnu ikke været sager forelagt
forbrugerankenævnet, men man havde fået en henvendelse fra Lauritz som
tilkendegav, at det skam var muligt fysisk at være tilstede ved en auktions
afslutning og derfor mente de ikke, at reglen i § 10c 6.stk 2 kunne bruges!!
Mit argument var så, at der ikke kan afgives bud på anden måde end via en
computer - altså elektronisk - dette var det også blevet påstået muligt ved
fyskisk tilstedeværelse - hvordan de så end vil kunne styre det for han gav
mig ret i, at enten skulle alle så have en PCer til rådighed i
auktionshallen eller også ved jeg ikke hvordan at de vil klare det når der
jo skal tage hensyn til de autobud så måtte være afgivet!
Det måtte han give mig ret i ville blive et problem og at det var et godt
argument i en given sag.
Sagen er altså hverken sort eller hvid og der skal være yderligere
drøftelser inden den nye lov træder i kraft den 1. okt.

Altså har brugerne reelt ingen rettigheder hvis de ikke ønsker den købte
vare og det er så op til det enkelte auktionshus om de vil tage varen
tilbage.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-06-04 16:04

> [...]
> auktionshallen eller også ved jeg ikke hvordan at de vil klare det når der
> jo skal tage hensyn til de autobud så måtte være afgivet!

Der er rent faktisk pc'er til rådighed, og jeg har personligt selv "vundet"
en auktion på den måde - og det vil de formentlig kunne bruge som argument.

Mvh Maria

Fra : mfj

Dato : 18-06-04 18:13

Ja, det ved jeg - men hvad hvis der kommer 100...

Mvh Mogens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-06-04 08:30

> Ja, det ved jeg - men hvad hvis der kommer 100...

Men det gør det altså ikke.
Argumentet for at give 14 dages returret ved fjernsalg er at man ikke kan
se/prøve varen inden man køber den, men først får den i hånden ved levering.
Netop på auktion er der jo fremvisning i op til 14 dage før. Der var en, der
havde købt en vare, der var forkert beskrevet, men det havde han jo opdaget,
hvis han havde set varen først.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-06-04 07:17

> [...]
> 6/2, men jeg kan ikke finde ud af om man kan efter den nye Lov om visse
> forbrugsaftaler som er kommet efter 10.01.2004.

Nej, det har man ikke, da disse reger ikke gælder for køb på auktion. Det
fremgår i øvrigt klart og tydeligt af deres betingelser, og man får det i
øvrigt også oplyst på hver eneste mail, der bekræfter ens bud.

Mvh Maria

Fra : mfj

Dato : 18-06-04 18:16

Maria

Hvem siger at de er rigtige???? - fordi, at de skriver nogle betingelser
skal de nu engang overholde loven og det gør de ikke altid......det har jeg
for nylig haft en større diskusition om, som et auktionshus måtte erkende
var rigtig!
Mvh
Mogens

Fra : per christoffersen

Dato : 19-06-04 18:28

> [...]
> 6/2, men jeg kan ikke finde ud af om man kan efter den nye Lov om visse
> forbrugsaftaler som er kommet efter 10.01.2004.

Den nye forbrugeraftalelov, som er vedtaget 9/6, gælder nu først fra 1/10,
så hold du dig bare til den gamle formulering.

/Per

Fra : dk_gryf

Dato : 20-06-04 09:46

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Den nye forbrugeraftalelov, som er vedtaget 9/6, gælder nu først fra 1/10,
så hold du dig bare til den gamle formulering.

Det forandrer desværre intet - i følge vagthavende jurist hos
forbrug.dk.....læs ovenfor

/Mogens