pc går i stå under boot - nogen forslag?
Fra : Peter T.

Dato : 16-06-04 20:46

Pcen, som er en gammel spand, har windows 2000 installeret, og når den
startes op, så pauser den 1-2 minutter, når den blå bar er kommet til 50%,
hvorefter den fortsætter. Og det er noget, som den begyndte på for et halv
års tid siden...
Jeg har rodet med bios (der pt. nu kører i defaultopsætning), kørt en
memtest86 på hukommelsen og har rykket frem og tilbage på pci-kort uden
held. Windows2000 er reinstalleret men lige fedt hjælper det.

Nogen, der har et bud på problemet?

Konfigurationen er:

amd athlon 700
asus k7v med nyeste bios
512 mb pc133 ram
15 GB IBM deathstar hd
plextorbrænder
Et gammelt 2 MB trident gfxkort ( den skal køre som filserver :)
Vist nok et gammelt Codegen kabinet med 300 watt PSU

Ovenstående konfiguration har altid virket sammen indtil den pludselig
bagyndte, at tage underlig lang tid ved opstart/boot.

--
Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****

Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-06-04 22:08

Peter T. skrev:

> Nogen, der har et bud på problemet?

Det den bla. laver, når den står stille, er at checke filsystemets
konsistens igennem. Hvis det fejler, køres chkdsk.

Jeg ville få undersøgt filsystemet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter T.

Dato : 16-06-04 23:00

Jesper G. Poulsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Det den bla. laver, når den står stille, er at checke filsystemets
> konsistens igennem. Hvis det fejler, køres chkdsk.

Ja. Men 1½-2 minutter om, at tjekke en 15 GB HD for konsistens? Næppe. :)

> Jeg ville få undersøgt filsystemet.

Hmm ja. Det sjove er bare, at nøjagtigt samme pause forekom under
installationen af windows 2000 (jeg har immervæk reinstalleret w2k på den
spand mange gange efterhånden, så jeg kender til dens opførsel). Derudover
er disken nyformatteret osv.. Så et eller andet siger mig, at det er et
spørgsmål om hardware, men hvilket?

Åh forresten. Det kan muligvis kan være netkortet, så det skifter jeg i
morgen, da min sambo har lånt maskinen til specialeskrivningen. Og jeg
ved, at netkort sagtens kan virke, selvom de er defekte(!?).

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-06-04 00:17

Peter T. mumbled his insignificant opinion in:
Xns950B2BC1136muuuuuuuuuuuuuuuuh@212.54.64.134
<klip>
> Åh forresten. Det kan muligvis kan være netkortet, så det skifter
> jeg i morgen, da min sambo har lånt maskinen til specialeskrivningen.
> Og jeg ved, at netkort sagtens kan virke, selvom de er defekte(!?).

Prøv med BOOTVIS (Fra M$) værktøjet, den kan lave en omfattende logfil over
en bootsekvens,og vise grafer for cpu/disk load, og vise hvilker
drivere/programmer der bliver loadet i hvilken rækkefølge. Med en 30
sekunders pause i en af graferne, burde det være trivielt at se hvad
systemet venter på.

Fra : Peter T.

Dato : 17-06-04 09:53

Sune Storgaard leverede følgende historie fra de varme lande:

> Prøv med BOOTVIS (Fra M$) værktøjet

Det lyder godt. Og jeg har netop hentet det fra et obskurt site, da MS
ikke længere har det liggende til download. Men så vidt jeg kan se, så
virker det kun på XP og ikke på win2000? For det virker i hvert fald ikke
på min w2k-maskine pga. manglende procedurekald.

Fra : Peter T.

Dato : 18-06-04 13:12

Peter T. leverede følgende historie fra de varme lande:

> Åh forresten. Det kan muligvis kan være netkortet, så det skifter jeg
> i morgen, da min sambo har lånt maskinen til specialeskrivningen. Og
> jeg ved, at netkort sagtens kan virke, selvom de er defekte(!?).

Nå. det virkede ikke. Derudover havde jeg alt taget ud minus harddisk og
grafikkort. Jeg har også skiftet ramblok og grafikkort uden, at det hjalp.
Så nu mangler jeg blot, at skifte processor ud, hvis jeg havde haft en
ekstra slotA-cpu... Så muligvis er bundkortet defekt et eller andet
obskurt sted, men jeg har ikke mærket til noget bortset fra den lange
boottid.

Fra : Peter T.

Dato : 18-06-04 20:06

Peter T. leverede følgende historie fra de varme lande:

[snip]

Nå.. Endnu en kørsel af memtest86 har denne gang afsløret een fejl på
ramblokken.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-06-04 09:46

Peter T. skrev:

> Peter T. leverede følgende historie fra de varme lande:
>
> [snip]
>
> Nå.. Endnu en kørsel af memtest86 har denne gang afsløret een fejl
> på ramblokken.

Hvis den bare skal bruges som "skrivemaskine" så er flg. en god løsning:

- Linux
- kernel-patch-badram - Kernel patch allowing to use partly-bad RAM
modules
- OpenOffice.Org

Og med nævnte hardware er man også flyvende

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter T.

Dato : 19-06-04 10:02

Jesper G. Poulsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> - kernel-patch-badram - Kernel patch allowing to use partly-bad RAM
> modules

Lige denne funktion lyder, som en vidunderlig opfindelse! :)

> Og med nævnte hardware er man også flyvende

Helt sikkert! Men jeg tør slet ikke, da min sambo skal bruge den til
specialeopgaven på uni det næste halve års tid. Og hun vil med *garanti*
gøre livet surt for mig (og jeg vil sidde med en grim smag i munden), hvis
hendes opgave ryger pga. fejl i rammen. :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-04 10:10

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
>gøre livet surt for mig (og jeg vil sidde med en grim smag i munden), hvis
>hendes opgave ryger pga. fejl i rammen. :)

Måske sku' du gi' hende et lille kursus i backup

<mlr>