Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering indendørs om aftenen
Fra : Ole

Dato : 15-06-04 20:42

Hej

Hvis man f.eks. med sit indendørs kamera vil fotografere indendørs om
aftenen ved en fest og personer ved bordet, hvor der ikke er alt for megen
lys, hvilken iso sætter man så normalt sit kamera på.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-06-04 21:37

Ole wrote:
> Hvis man f.eks. med sit indendørs kamera vil fotografere indendørs om
> aftenen ved en fest og personer ved bordet, hvor der ikke er alt for megen
> lys, hvilken iso sætter man så normalt sit kamera på.

Jeg sætter den til den højeste, og skyder uden flash..

Jeg bruger 300D + 50mm f/1.8 i den situation.

Ønsker mig stadig en Sigma 24mm f/1.8 :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : John Friis Løndal

Dato : 17-06-04 14:48

>Jeg bruger 300D + 50mm f/1.8 i den situation.
>
>Ønsker mig stadig en Sigma 24mm f/1.8 :)

Jeg kan nu anbefale Sigma 20mm f/1.8, den er for mig næsten perfekt
til dette:

Se evt:

http://londal.fotopic.net/c207997.html

eller en lille personlig test på:

http://home3.inet.tele.dk/jloendal/Photo-test.htm

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-06-04 21:16

John Friis Løndal wrote:
> Jeg kan nu anbefale Sigma 20mm f/1.8, den er for mig næsten perfekt
> til dette:

Jeg ønsker mig delvist 24mm'en fordi den har 77mm filtergevind, og
jeg har en Canon 500D-macrolinse der har den størrelse..
fleksibilitet er en god sidegevinst, og da 24mm'en kan macro i
forvejen kan den nok gå pænt tæt på.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 15-06-04 22:47

Altså normalt stiller filmen jo selv hvilken iso den har, men ellers hvis du
har mulighed for at presse den, kan du jo prøve 400 eller 800 iso, Du skal
bare være opmærksom på, at billederne bliver noget grynede

Vh

Per

--
min email virker ikke. Så det er ikke muligt at maile mig direkte
og billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Fra : Ole C

Dato : 15-06-04 23:43

> [...]
> aftenen ved en fest og personer ved bordet, hvor der ikke er alt for megen
> lys, hvilken iso sætter man så normalt sit kamera på.

ISO 400 eller 800 - I "værste" tilfælde 1600 eller 3200 ISO, men det går jo
så ud over billedekvaliteten i større forstørrelser. Ellers en flash som
evt. kan skydes op i et hvidt loft for et blødere og knap så generende lys.

Mvh Ole C. Boesen
www.condrup.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-06-04 07:27

Ole C wrote:
> evt. kan skydes op i et hvidt loft for et blødere og knap så generende lys.

Bortset fra at dem der evt. sidder og drikker deres kaffe eller hvad
de nu gør nok ikke synes det er mindre generende..

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-06-04 23:50

Ole wrote:
> [...]
> aftenen ved en fest og personer ved bordet, hvor der ikke er alt for
> megen lys, hvilken iso sætter man så normalt sit kamera på.

Hej Ole!

Det afhænger af hvad dit objektiv kan. Man åbner som regel helt op for
blænden når man mangler lys. ISO sætter man så højt som det er nødvendigt
for at få en lukkertid der er kort nok. Hvornår den er kort nok, afhænger
bl.a. af brændvidden og hvor meget du selv har fået at drikke (læs: hvor god
du er til at holde kameraet stabilt) - samt selvfølgelig hvor stille de
festende sidder. Jo højere ISO-værdi, desto mere støj, så man ønsker
naturligvis at holde den så langt nede som muligt.

Jeg ville bruge mit 50 mm F/1.4-objektiv på mit Nikon D70 i sådan en
situation, og skrue ISO'en op til mindst 400 eller måske 800 - men det kan
give ekstremt meget støj, hvis det ikke er et spejlreflekskamera du har.

Og så er der jo selvfølgelig den mulighed at bruge en blitz. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-06-04 23:55

"Ole"
> [...]
> aftenen ved en fest og personer ved bordet, hvor der ikke er alt for megen
> lys, hvilken iso sætter man så normalt sit kamera på.

Jeg er enig med de andre, høj iso stor blændeåbning hvis det er muligt,
og husk den rigtige hvidbalance, skal du til at justere bagefter forstærker
du den støj der vil være.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-06-04 22:45

> [...]

> aftenen ved en fest og personer ved bordet, hvor der ikke er alt for megen
> lys, hvilken iso sætter man så normalt sit kamera på.

ISO3200

--
-Jens B.