Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
hussalg-prisfald
Fra : Sune

Dato : 15-06-04 20:36

Jeg har et hus jeg gav 700000,- for

Kreditlån på 568000 og pantebrev på 96000. Er hvad der er af gæld i det
lige nu, altså gæld for 664000.

Pga konstateret jordforurening er vurderingen kun på 645000.

Problemet er at jeg er nød til at sælge huset, og er kommet lidt i tvivl om
hvordan det foregår når huset er mindre værd end gælden.

Bliver kreditforeneningslånet helt indfriet og pantebrevet delvist, og hvad
med ejendomsmæglerens salær, hvordan skal det betales, skal jeg ud og skaffe
penge til det evt banklån.

Ser frem til et par kommentarer.

Hilsen

Søren

Fra : Anita

Dato : 15-06-04 21:11

"Sune" <sunemari@lorteland.dk> skrev

> [...]
hvad
> med ejendomsmæglerens salær, hvordan skal det betales, skal jeg ud og

Ja, det vil du nok være nødt til. Men prøv at få huset vurderet først. Måske
kan du sælge det over den offentlige vurdering. Det er i hvert fald ikke
unormalt. Selvom det desværre nok ikke er så sansynligt, hvis der er tale om
forurening på grunden. (Var den information også kendt da du købte huset?)

Prøv at tale med hhv. ejendomsmægler og bank. Det koster somregel ikke noget
at spørge sig for inden man handler.

Venligst Anita

Fra : Diesell

Dato : 15-06-04 21:23

"Sune" <sunemari@lorteland.dk> skrev

> Kreditlån på 568000 og pantebrev på 96000. Er hvad der er af gæld i det
> lige nu, altså gæld for 664000.

Selvom det er restgælden kan der være tale (betydelige) omkostninger i
forbindelse med indfrielse - indfrielsesgebyr, differencerenter el. overkurs
mv. Forhør hos långiver/ejendomsmægler hvad de kan indfries til.

> Pga konstateret jordforurening er vurderingen kun på 645000.

Er det den offentlig vurdering eller en salgsvurdering? Hvis det er den
offentlige vurdering kan den reele salgsvurdering desværre godt ligge et
pænt stykke under, når der er tale om jordforurening. Det kan betyde at dit
underskud bliver endnu større.

> Problemet er at jeg er nød til at sælge huset, og er kommet lidt i tvivl
om
> hvordan det foregår når huset er mindre værd end gælden.

Det kræver samtykke fra långiverne.

> [...]
hvad
> med ejendomsmæglerens salær, hvordan skal det betales, skal jeg ud og

Udgifterne fordeles i følgende prioritet:

1. Salgsudgifter herunder salær til ejendomsmægler.
2. Indfrielse af kreditforening.
3. Indfrielse af pantebrev.

Det kræver i sagens natur at de to långivere giver samtykke til at
salgsomkostninger går forud for indfrielsen af deres lån. Gør de ikke det
skal du optage et (nyt) banklån til at dække omkostninger.

Iøvrigt skal du først undersøge hos amtet hvilke muligheder du har for
oprensning af din for det offentliges regning. Udsigten kan være lang, men
det er en mulighed.

Ellers er der måske mulighed for at rette et erstatningskrav mod tidligere
ejer?

> Ser frem til et par kommentarer.

Er hermed givet. Spørg hvis der er mere.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar