Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vende et billede
Fra : Michael-7500

Dato : 13-06-04 21:34

Når jeg har taget et billede på højkant og vil vende det i FotoStation,
kommer billedet til at fylde ca. 30% mere end originalen. Er dette normalt?

Der er ofte i gruppen tale om, at JPEG er tabsgivende. Hvor meget er det, og
er det noget jeg som alm. familie-fotograf kan se? Har et Olympus
C4000-Zoom, og når jeg lægger billederne ind er de i JPEG format.

Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-06-04 23:12

"Michael-7500" <michael-7500@FJERNmail.dk> wrote in message
> Når jeg har taget et billede på højkant og vil vende det i FotoStation,
> kommer billedet til at fylde ca. 30% mere end originalen. Er dette
normalt?

Nej det skulle det ikke være billedet burde fylde det samme, jeg vender mine
billeder i et så enkelt program som ACD-See eller irfanview og de har
nøjagtig samme størrelse efter en sådan vendning.

> [...]
> er det noget jeg som alm. familie-fotograf kan se? Har et Olympus
> C4000-Zoom, og når jeg lægger billederne ind er de i JPEG format.

På de små compact kameraer er der ikke så meget at se derfor bruger de for
det meste også JPEG fordi det kan alle computere se. Men er billedet taget
med et fint DSLR kan man sagtens se forskel RAW og JPEG, kvaliteten kan ses
på pixelering, desto mere utydelige detaljer desto højere kompression. Kig
på det her link her er et eksempel med en lav kompression og et med en høj
kompression. http://compression.siho.dk/

Mvh
Simon

Fra : Lars Frandsen

Dato : 14-06-04 04:41

"Michael-7500" <michael-7500@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>
> [...]
> er det noget jeg som alm. familie-fotograf kan se? Har et Olympus
> C4000-Zoom, og når jeg lægger billederne ind er de i JPEG format.

Du kan sætte kameraet til TIFF-formatet, men så kan der også kun være 10-11
billeder på et 128MB kort.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-06-04 05:39

Michael-7500 wrote:

> Når jeg har taget et billede på højkant og vil vende det i
> FotoStation, kommer billedet til at fylde ca. 30% mere end
> originalen. Er dette normalt?

Kun for programmer der ikke håndterer JPEGs ordentligt. Hvis det vendte
JPEG billede fylder mere end originalen, betyder det at der er sket en
genpakning, med dertil hørende forringelse af kvaliteten.

ACDSee og IrfanView, som Simon nævner, formår begge at dreje JPEGs
tabsfrit. Du kan finde en liste over andre programmer der kan det på
http://sylvana.net/jpegcrop/losslessapps.html

> Der er ofte i gruppen tale om, at JPEG er tabsgivende. Hvor meget
> er det,

Det kommer an på hvilket kvalitet JPEG gemmes med.

> og er det noget jeg som alm. familie-fotograf kan se?

Ved høj kvalitet kan du næppe se det direkte. JPEGs er mere snigende:
De dele af billedet det menneskelige øje har svært ved at se, bliver
nedprioriteret. Det lyder jo godt nok, men giver problemer når man
viderebehandler et JPEG for f.eks. at hive detaljer fra skygger frem.