Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Løse filtre til digitalkameraer.
Fra : kv

Dato : 09-06-04 16:22

Hej nyhedsgruppe...

Kan man genbruge sine gamle "analoge" uv-filtre til at beskytte linsen på
f.eks. et Olympus C8080WZ (som jeg påtænker at købe) - eller skal man købe
de nye "digitale" uv-filtre (som jeg har set dem annonceret) ??

mvh
Keld Vinther

Fra : Christian

Dato : 09-06-04 18:57

kv wrote:
> [...]
> f.eks. et Olympus C8080WZ (som jeg påtænker at købe) - eller skal man købe
> de nye "digitale" uv-filtre (som jeg har set dem annonceret) ??

Kommer vel an på hvad diameter der er på det nye du påtænker at købe og
om der overhovedet er gevind på det nye.
Det med digitale filtre tvivler jeg på, har en kammeratder bruger sine
gamle "analoge", ingen problemer. Salgsfidus er mit gæt.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-06-04 19:20

kv wrote:
> Kan man genbruge sine gamle "analoge" uv-filtre til at beskytte linsen på
> f.eks. et Olympus C8080WZ (som jeg påtænker at købe) - eller skal man købe
> de nye "digitale" uv-filtre (som jeg har set dem annonceret) ??

Det kan du sagtens, hvis de passer i gevindet..

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : kv

Dato : 09-06-04 22:13

tak for svarene og ja kameraet har et 58mm filtergevind.
Kunne heller ikke rigtigt forstå at det ikke skulle kunne genbruges - men
man kan jo altid lære noget nyt...

Og til oplysning, så har Olympus C8080 et 58mm gevind til filtermontering
foran linsen.

mvh
Keld Vinther

Fra : pwa

Dato : 09-06-04 22:25

"kv" <keld.vinther@FJERNMEDSTORTskjern-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks. et Olympus C8080WZ (som jeg påtænker at købe) - eller skal man købe
> de nye "digitale" uv-filtre (som jeg har set dem annonceret) ??

ja det kan du, forudsat at de (det) er til indskruning (68 mm)
et godt bud og den bedste kvalitet er Nikon NC, hvis du skal købe nyt.
det er dog ikke helt blligt, så forhåbentlig passer dem du har.
og så er der forøvrigt ikke forskel på digitale og analoge filtre af UV
typen.
tag dig ikke af de annoncebrøl, de er kun ude efter folks pengepung.
v/h pwa