Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon ED AF 80-200 F2,8 versioner
Fra : Mathias Christensen

Dato : 07-06-04 19:05

Hej

Er på udkig efter sådan et brugt objektiv. Er der noget man bør være
opmærksom på når man køber brugt udover skrammer og ridser selvfølgelig.
Evt. ældre eller forskellige versioner man bør holde sig fra.

Mathias
E-mail: mathiasx@edbx.dk
Fjern de 2 "x"

Fra : Anders F

Dato : 07-06-04 23:48

"Mathias Christensen" <mathiasx@edbx.dk> wrote in message
> [...]
> opmærksom på når man køber brugt udover skrammer og ridser selvfølgelig.
> Evt. ældre eller forskellige versioner man bør holde sig fra.

Vi er nogen der afskyr "pus-pull"-zooms....
Ellers er de vist ret gode alle modellerne - omend de gamle
mangler -D'et....

Mvh.
Anders

Fra : JHF

Dato : 08-06-04 09:54

> Vi er nogen der afskyr "pus-pull"-zooms....
> Ellers er de vist ret gode alle modellerne - omend de gamle
> mangler -D'et....

Jeg købte et push-pull (jeg ville helst have haft det nyere dreje-dreje),
men jeg er ovenud tilfreds. push-pull generer mig overhovedet ikke, det
kører let, uden dog at være ved at rasle fra hinanden!

JHF

Fra : khs

Dato : 09-06-04 11:27

Jeg købte også push-pull versionen i D-udgave. Jeg er ligeglad med om det er
trækbassunudgaven, men ville gerne have haft stativgevindet der er på
to-ringsudgaven. Jeg fik dog et rigtig godt tilbud på en push-pull min
fotohandler var brændt inde med gennem flere år, så den var sprit ny og
aldrig brugt til halv pris at en torings fra Tyskland

Kritikere af push-pull siger ofte at det er irriterende at optiken "krybber"
når den vender nedad. Det er rigtig at den gør det, men på den anden sidde
så ved jeg det jo og så gør det ikke noget at brændvidden er krøbet når jeg
tager apperatet op til skud igen. Optiken bliver ikke længere at det som på
Sigmas 50-500.

KØB-KØB-KØB Det er en lækker optik. Det er den der standard sidder på min
D70. Det er en fornøjelse at "kigge igennem" den.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-04 11:48

[snip]
> KØB-KØB-KØB Det er en lækker optik. Det er den der standard sidder på
min
> D70. Det er en fornøjelse at "kigge igennem" den.

Hej Karsten.
Tillykke! Jeg er ved at lave selvsamme sammensætning. Jeg vil gerne høre
noget om hvor hurtigt den fokuserer, sammenlignet med den nyere 2-rings
AF-version. Jeg har læst kritik af, at vores "gamle" push-pull skulle være
irriaterende langsom til at fokusere, kan det have sin rigtighed?
Min er på vej fra UK. Damn, hvor jeg glæder mig :)

MH Jakob

Fra : khs

Dato : 09-06-04 22:58

Hej Jakob.

Forrest på objektivet sidder der en knap til at begrænse fokuseringsområdet.
Hvis objektivet skal kunne arbejde i hele fokuseringsområdet, er det
temmelig langsomt, da der er langt mellem uendelig og nærgrænsen når fokus
hunter. Man kan så sætte et stop ved ca. 3 meter således at der fokuseres
fra uendelig til 3 meter eller fra 3 meter til nærgrænsen (kan ikke huske
hvad nærgrænsen er og jeg orker ikke at stå ud at sengen nu for at se
efter). Når fokuseringsområdet halveres er fokuseringstiden ikke noget jeg
tænker over. Den er måske lidt langsommere end på 17-70mm objektivet, men
ikke meget værrere. Dog er begrænseren irriterende hvis man skal fokusere
omkring 3 meter. Så er man nødt til at slå den fra. Den findes forresten
også på to-ringsudgaven og på AF-S udgaven.... Fokuseringshastigheden
afhænger meget af huset og det er ikke fedt på en F55. Jeg synes det er OK
på en D70 og F80. En F100 eller F5 vil gøre det endnu hurtigere. Der skal jo
noget til for at flytte rundt på de store glas forrest i objektivet. Det er
ikke IF på de bagerste elementer. Heller ikke i to-ringsudgaven. Det er bare
gearet anderledes.

Push-pull versionen mangler absolut stativgevind, men jeg bruger meget
sjældent stativ så det betyder ikke så meget. D70 virker rigmelig solidt så
det går nok at spænde huset fast selv om dette 1,3 kilo "jernrør" hænger
foran. Jeg tror jeg vil købe mig en monopod til de situationer hvor jeg skal
bruge støtte. Nogle gange er vægten lidt i overkanten og rysteriet svært at
styre på lang brændvidde. Det er temmelig tungt, også på gåturene.

Du kan roligt glæde dig til objektivet kommer hjem. Det er lækkert og har du
fået det til en god pris er det lige meget om der findes en udgave med to
ringe HB-7 solblænden er desværre ekstra udstyr så den må jeg se at
finde et sted.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-04 23:58

Hej Karsten.
Tak for det udførlige svar!
Jeg har købt push-pull versionen primært fordi jeg har læst tests af den
optiske kvalitet, der skulle være den samme på samtlige versioner af
AF-objektivet. Hertil skulle det ligefrem være en fordel med push-pull, hvis
man sjældent tager billeder med stativ, hvilket jeg meget sjældent benytter
mig af. Jeg kender godt funktionen med at "halvere" fokuseringsområdet. På
mit Nikkor 60/2.8 bruger jeg det tit, idet den deler området i nær- og
fjerngrænse. Jeg er glad for at høre at det fungerer rimeligt med denne
metode, idet jeg havde frygtet det værste, efter at have læst et par tests.
Det skal primært fungere på et F70 og et D70 hus, hvor der er en smule mere
motorkraft end F50/55, så det skal nok gå :)
Jeg har også overvejet en monopod. Det kan være det bliver de barske
realiteter, når jeg skal bruge det i felten!

Mange hilsner Jakob

Fra : khs

Dato : 10-06-04 11:16

> Hertil skulle det ligefrem være en fordel med push-pull, hvis
> man sjældent tager billeder med stativ, hvilket jeg meget sjældent
benytter
> mig af.

Ja det er faktisk en god støtte det giver at holde objektivet med underhånd
og bruge hele hånden til at støtte det og kunne zoome samtiddig. Med
to-ringsudgaven miste man lidt støtte i håndholdte situationer da ringen
skal drejes. Den store push-pull ring bliver det primære greb på kameraet i
stedet for huset.

Fra : Mathias Christensen

Dato : 08-06-04 11:10

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse
> "Mathias Christensen" <mathiasx@edbx.dk> wrote in message

> Vi er nogen der afskyr "pus-pull"-zooms....
> Ellers er de vist ret gode alle modellerne - omend de gamle
> mangler -D'et....

Push-pull. Vil det blot sige at man i stedet skubber og trækker i objektivet
for at zoome?

Fra : JHF

Dato : 08-06-04 15:26

> Push-pull. Vil det blot sige at man i stedet skubber og trækker i
objektivet
> for at zoome?

Jaaa - du zoomer ved at trække eller skubbe i modsætning til at du blot
drejer for at zoome!

JHF

Fra : Mathias Christensen

Dato : 10-06-04 12:59

Nogen der har en ide om hvor meget man må give for et brugt push-pull med
AF.

Mathias
E-mail: mathiasx@edbx.dk
Fjern de 2 "x"

Fra : khs

Dato : 10-06-04 13:21

> Nogen der har en ide om hvor meget man må give for et brugt push-pull med
> AF.

Den Blå Avis siger 3000 til 5000 kroner..

Fra : Per Bau \(Udskift in~

Dato : 10-06-04 13:23

> Nogen der har en ide om hvor meget man må give for et brugt push-pull med
> AF.

Jeg gav 3.000,- for mit for 1-2 måneder siden. Ser fulstændigt ud som nyt,
incl modlysblænde, uv-filter & taske. Og der er D version af det. Købt
brugt via DBA.

/Per