Lasagne
Fra : Lene Pedersen

Dato : 14-06-04 19:58

Hejsa NG.

Når jeg laver lasagne bliver det altid den færdigkøbte blanding fra Knorr,
men pastapladerne
svarer ikke helt til kødmængden.
Er der nogen her der ligger inde med opskriften på lasagne så jeg kan lave
den helt fra
bunden af ??

Lene

Fra : My

Dato : 14-06-04 20:45

Her er "min" opskrift "

LLasange

500g hakket oksekød
2 fed hakket hvidløg
1 hakket løg
2 revne gulerødde
1 ds. tomatpure
1 ds. hakkede tomater
1 mornaysauce
paprika, salt og peber
ca. 1/2l blandet mælk/vand (afhængig af hvor meget sauce man ønsker)
revet ost
lasagneplader.

Brænd paprikaen af i fedtstof, kom løg, kød og hvidløg i og lad det brune.
Kom resten i og lad det koge godt igennem.
Lægges sammen og kommes i ovn i ca 30 min ved 200g., hvorefter du kommer
ost på de sidste 5-10 min

MY

Fra : Lene Pedersen

Dato : 17-06-04 20:08

Jeg tror jeg vælger at forsøge mig med din opskrift først. Så prøver jeg
med Ralpf´s en anden gang hvor jeg har tiden til det.

Lene

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-06-04 20:49

"Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svarer ikke helt til kødmængden.
> Er der nogen her der ligger inde med opskriften på lasagne så jeg kan lave

- jamen du laver sådan set bare en kødsovs, som ikke er for tynd (lad den
småsimre, til en god del af væden er fordampet) og lægger den i lag
skiftevis med lasagneplader og sauce mornay - og måske ost og rasp på toppen
de sidste 10 mintter i ovnen. ... længere er den ikke. Er fadet fyldt op og
har du stadig kødsovs tilbage er det bare i fryseren med det og så har du
til en gang kødsovs med pasta en dag ved lejlighed. Fy da! Knorr!

ras

Fra : Ralph

Dato : 14-06-04 22:20

"Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her der ligger inde med opskriften på lasagne så jeg kan lave
> [...]

Hej Lene, hermed min opskrift: Beklager de lidt vage mængdeangivelser, men
det kan ikke (rettere JEG kan ikke) angives præcist.

1-2 tykke skiver bacon, i tern 1x1x1 cm
1-2 løg, finthakket
1-2 fed hvidløg, finthakket
5-700 gr. hakket okse (hvornår bliver en ko til en okse? - når den er
slagtet)
1-2 fintrevne gulerødder
1 finthakket chilli
en dåse flåede tomater
en lille dåse tomatpure
1-2 kop vand
salt, peber, oregano

50 g. smør/margarine
2 spsk. mel
3/4 liter mælk - eller halvt vand, halvt mælk
2 håndfulde ost, gerne mozarellea, men gerne blandet med osterester fra
køleskabet
revet muskatnød

2-300 gr. pastaplader

Start med kødsovsen, kom ingredienserne i gryden i samme rækkefølge som de
er nævnt, rør mindst 2 minutter mellem ingredienserne, fuld skrue på varmen
indtil det koger, så simre i MINDST een time - måske der skal tilføjes lidt
ekstra vand/vin, men det må ikke blive FOR flydende

Ostesovs (også kaldet Bechamelsovs)
Smelt fedtstof, kom mel i, rør, kom væske i lidt ad gangen, piskrør så der
ikke kommer klumper, HVIS det klumper, så igennem sigte FØR osten kommes i,
koge, sluk for varmen, i med osten og muskaten, i vasken med gryden og tænd
for den kolde hane så bunden af gryden afkøles, ellers brænder det let på,
HVIS det brænder på, så lad VÆRE med at røre i bund, det kan sagtens bruges
alligevel blot det sorte ikke kommer op i sovsen.

Så skal det lægges i lag, kødsovs, plader, kødsovs, plader, kødsovs, lidt
bechamel, plader, kødsovs, lidt bechamel, plader, etc. sørg for at slutte
med kødsovs og MEGET bechamel til sidst, der er ikke noget værre end
udækkede pastaplader, de er hårde og ødelægger det hele.

i ovn - 175-200 grader i ca. 30-45 minutter og vente, vente, vente, det er
sindsygt varmt, så vent gerne mindst et kvarter med at servere efter det er
ude af ovn.

--
venligst
Ralph

Fra : Lene Pedersen

Dato : 16-06-04 19:44

> [...]
> 3/4 liter mælk - eller halvt vand, halvt mælk
> 2 håndfulde ost, gerne mozarellea, men gerne blandet med osterester fra

Uha.. det lyder lækkert

> [...]
lidt
> ekstra vand/vin, men det må ikke blive FOR flydende

En hel time ?!? Jamen det har jeg jo slet ikke tid til..

> [...]
bruges
> alligevel blot det sorte ikke kommer op i sovsen.

Ostesovs ???? Og så lige mig der ikke bryder sig så vældig meget om varm
ost.... det kan vel udelades ...eller hva´?

Fra : Ralph

Dato : 16-06-04 21:04

"Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:40d09506$0$298

> En hel time ?!? Jamen det har jeg jo slet ikke tid til..

Så lav det en dag du har tid, tro mig det er det værd at give det den tid
det tager - gerne 2-3 timer.

Indrømmet, jeg HAR da lavet lasagne på under 3 kvarter alt incl., men det
smager bare ikke NÆR så godt

> Ostesovs ???? Og så lige mig der ikke bryder sig så vældig meget om
varm
> ost.... det kan vel udelades ...eller hva´?

Joh, det kan det vel, men så er det ikke lasagne du laver, men kødsovs,
mælkesovs og lasagneplader i ovnen, det er sikkert fint, men det er ikke
lasagne. Prøv nu alligevel evt kun med een håndfuld ost, tvivler på at at du
vil få samme smagsoplevelse som ren varm smeltet ost.

Det er lidt ligesom mine "frikadeller", som min svoger så rigtigt påpeger så
skal der ikke hvidløg, chilli, bacon, evt persille, evt. feta i meget små
tern, evt. soltørrede tomater i frikadeller, det gør jeg nu alligevel, det
er IKKE frikadeller det ved jeg godt, men de smager nu vildt godt sammen med
spaghetti og stærk tomatsovs.

En anden historie: min svigermor kan ikke fordrage parmesanost "jeg brækker
mig" siger hun, på trods af det er mine fiskefileter og mine karbonader (som
er iblandet rigelige mængder af netop parmesan - i raspen) blandt hendes
favoritter - for ikke at nævne min tomatsuppe - som er krydret med hendes
hadekrydderi nr. 1: timian, jeg sørger blot for at si suppen inden
servering.

--
venligst
Ralph

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 17-06-04 00:17

In article <40d0a794$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> Så lav det en dag du har tid, tro mig det er det værd at give det den tid
> det tager - gerne 2-3 timer.

Eller lav - og spis noget af - kødsovsen et par dage før. Den *kan* også
fryses.

> [...]
> lasagne. Prøv nu alligevel evt kun med een håndfuld ost, tvivler på at at du
> vil få samme smagsoplevelse som ren varm smeltet ost.

Og mon ikke der er bechamel/ost (eller ostesmag) i den Knorr lasagne,
Lene plejer at spise?

> [...]
> er iblandet rigelige mængder af netop parmesan - i raspen) blandt hendes

Jeg kan heller ikke fordrage "parmesan", som er købt revet. Det stinker
rent ud sagt ad helvede til. Så jeg køber som så mange andre hel
parmesan og river selv. (Den lokale SuperBest har dog kun Grana Padano,
så det nøjes jeg oftest med, ellers er det Zanettis parmesan fra Føtex.)

Vores to børn på 6 og 3 elsker at få en bid parmesan at gnave i.
Sidst jeg var i Føtex, havde de også en pecorino (fåreost). Selv synes
jeg den var OK, men lidt for salt, men ungerne elskede den! Den lugtede
lidt når den kom på pasta, men ikke så meget som færdigrevet "parmesan".

Hvorfor nogen vil spise noget der stinker så afskyeligt som det der
sælges på dåse som "parmesan" er mig en gåde.

-Lasse

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 15-06-04 00:46

On Monday 14 June 2004 20:57, Lene Pedersen wrote:
> Når jeg laver lasagne bliver det altid den færdigkøbte blanding fra Knorr,
> men pastapladerne
> svarer ikke helt til kødmængden.

I mangel af bedre så kan Knorr Lasagnette kombineret med 500g kød, lidt mælk
og et halvt glas Jalapenos anbefales. Det tager endda kortere tid at
tilberede fordi der ikke er nogen plader som skal stables.

Jeg synes 500g kød svarer ganske fint til retten.

--
Jonas Kongslund