Blodsukker skal ned nu
Fra : M&M

Dato : 13-06-04 07:57

Nogle der ved hvordan jeg hurtigt får mit blodsukkertal ned?
Jeg ved at på sigt skal jeg motionerer og spise grønsager/fibre, men lige
hér og nu, har jeg hårdt brug for at få målt et lavere tal...
Jeg har to dage til det....

/M&M

Fra : hedegaard

Dato : 13-06-04 18:52

> [...]
> Jeg ved at på sigt skal jeg motionerer og spise grønsager/fibre, men lige
> hér og nu, har jeg hårdt brug for at få målt et lavere tal...

Det kommer jo an på hvor højt dit blodsukker er... Jeg forstår slet ikke
hvad meningen skulle være i at du skal have målt et lavere tal - og at du
har to dage til at få det ned. Blodsukkeret svinger jo over dagen i
forbindelse med måltider og motion. Når du spiser kulhydrater øges dit
blodsukker.
Har du selv en blodsukkermåler? Ellers vil jeg da anbefale dig at få fat i
en hurtigst muligt. De kan købes på apoteket. Du kan dog også nærmest få dem
smidt i nakken fra producenterne (søg på nettet)... Hvis du mener det er et
problem du har i kort tid kan du på apoteket også købe strimler til at måle
blodsukker manuelt.

Jeg har selv diabetes på 12. år, og en enkelt måling siger ikke ret meget i
forhold til hvordan blodsukkeret ligger generelt da det hurtigt kan svinge
både op og ned. Jeg synes du skal bede din læge om at få målt et
langtidsblodsukker, der viser dit gennemsnitlige blodsukker over de sidste
tre måneder, det vil give et meget bedre billede af dit blodsukkerniveau.

Jeg går ud fra, at du har fået målt højt blodsukker hos din læge??? Men hvad
begrundelsen skulle være til at du har to dage til at få det ned forstår jeg
ikke helt.
Mit bedste råd til dig er, at du skal holde dig til langsomme kulhydrater
(grøntsager, groft brød og lign) Spar på sukker, frugt, hvidt brød, mælk og
lign. Spis 6 måltider om dagen der alle indeholder grøntsager. Du kan via
motion godt få dit blodsukker til at falde, nu og her, men det er jo ikke
garanteret, at dit næste målte fasteblodsukker er blevet lavere.
Men det er nok det bedste forsøg!

Jeg vil dog mene, at du skal passe meget på med at "snyde" dig til et lavere
tal bare for at få målt et lavere nu og her - hvis du virkelig har diabetes
er det jo altafgørende at få den rigtige behandling for at undgå grimme
følgesygdomme. Jeg vil anbefale dig at læse mere på www.diabetes.dk eller
www.netdoktor.dk

VH Tina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-04 19:12

hedegaard wrote:

> [...]

[klip en masse fornuftige ord]

> Du kan via
> motion godt få dit blodsukker til at falde, nu og her,

Du skal dog være opmærksom på, at hos nogle får motion blodsukkeret til
at stige! Motion er dog stadig en god ting, men hvis du skal have et
lavt blodsukker her og nu, så risikerer du altså den modsatte virkning,
hvis du løber 5 kilometer, inden du får målt blodsukkeret. Men som Tina
forstår jeg heller ikke grunden til, at du vil have tallet ned her og
nu. Det lyder som om, du er på vej ud i noget skidt - og det er ikke
lægen du snyder, hvis du har diabetes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten

Dato : 13-06-04 19:14

On Sun, 13 Jun 2004 08:56:35 +0200, M&M wrote:

> [...]
> Jeg ved at på sigt skal jeg motionerer og spise grønsager/fibre, men lige
> hér og nu, har jeg hårdt brug for at få målt et lavere tal...

Insulin

Hvorfor har du brug for at få et lavere tal ?

--
Morten
Diagnosed 5/02/04 Type 1, at age 41

Fra : M&M's mor

Dato : 13-06-04 20:19

Jeg har ikke diabetes...endnu. Min læge og en diætist har gennem 1 års tid
sagt at jeg er et grænsetilfælde, men ikke har diabetes og har givet mig
div. kost og motionsråd. Jeg går til kontrol hver 3-4 måned og det har været
på grænsen men ikke "nok" til at jeg skulle i medicinsk behandling.

Fint nok, men det ligger nu sådan at jeg til en test i forbindelse med noget
arbejde, fik målt et tal, der lå lige på dén grænse de havde sat, og jeg
kunne ikke få atvide hvormeget det var. Jeg skal nu have målt mit blodsukker
igen, mandag eller tirsdag, og hvis det ikke er gået nedad, kan jeg opgive
en livslang drøm. Lidt ærgerligt, når det måske "kun" drejer sig om
marginaler, derfor efterlysningen om et råd for at komme igennem
nåleøjet....

Jeg takker for rådene, og har også holde snitterne fra søde sager siden jeg
fik beskeden i lørdags. Jeg har lige spænet en tur på ca. 4km (det er langt
for mig) og kan se at det måske var en dårlig idé nu og her, så jeg må
hellere tage en tur foran fjernsynet *smil*

Jeg ved godt at det på sigt ikke er noget at spøge med, og vil naturligvis
tage situationen op til vurdering efter næste måling, i samråd med min læge.

Hilsen M&M

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-04 09:10

M&M's mor wrote:

> Jeg har ikke diabetes...endnu.
>
> Jeg skal nu have målt mit blodsukker
> igen, mandag eller tirsdag, og hvis det ikke er gået nedad, kan jeg opgive
> en livslang drøm.

En livslang drøm om ikke at være på medicin? Hvis du er røget over på
den forkerte side af grænsen, så er det altså ikke din verden, der
bryder sammen. Og som tidligere nævnt, du snyder kun dig selv ved at
prøve at opnå et "forkert" blodsukkertal.

> Lidt ærgerligt, når det måske "kun" drejer sig om
> marginaler, derfor efterlysningen om et råd for at komme igennem
> nåleøjet....

Hvis du bare ligger en smule for højt, er det sandsynligvis meget lidt,
du skal ændre på din tilværelse. Lidt mere motion, fingrene fra sodavand
med sukker og lidt mere omtanke med de søde sager. Og hvis det ikke er
nok til at få tallet ned, så en pille som skal tages en gang om dagen
eller ved hvert måltid.

Lige et måske vigtigt spørgsmål: Er det dig, der tidligere har skrevet
om problemer med at få diagnostificeret Crohns sygdom? I så fald kan
sukkertallet have en sammenhæng med den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : M&M's mor

Dato : 14-06-04 15:14

<klip hist og pist>
> [...]
> bryder sammen. Og som tidligere nævnt, du snyder kun dig selv ved at
> prøve at opnå et "forkert" blodsukkertal.

---
Tja, jeg fornemmer at det drejer sig om ca. 0,5 jeg ligger på den forkerte
side, dét er sgu' da ærgerligt!!
---

> [...]
> med sukker og lidt mere omtanke med de søde sager. Og hvis det ikke er
> nok til at få tallet ned, så en pille som skal tages en gang om dagen
----

Har droppet de sukkerholdige sager og vil lige tale med doktormanden om det
er ok med en pille hvis jeg så bare gør opmærksom på det ved testen.
---

> Lige et måske vigtigt spørgsmål: Er det dig, der tidligere har skrevet
> om problemer med at få diagnostificeret Crohns sygdom? I så fald kan
> sukkertallet have en sammenhæng med den.
---
Jep (du har da vist en rigtig god hukommelse :) men alle tal der er tjekket
i dén forbindelse siger at alt er ok og jeg får ikke medicin længere for
det. Jeg ved, at det kan komme igen, men lige nu har jeg ingen symptomer og
slap medicinen 1. februar.

Jeg har fået et råd om at spise gulerødder, så det forsøger jeg. Jeg har
købt en Accu-chek og målte en time efter frokost mit tal til 10.5 - altså
0.5 over grænsen så vidt jeg kan læse mig frem til på diabetes.dk

Hilsen M&M

Fra : hedegaard

Dato : 14-06-04 16:00

> Jeg har fået et råd om at spise gulerødder, så det forsøger jeg. Jeg har
> købt en Accu-chek og målte en time efter frokost mit tal til 10.5 - altså
> 0.5 over grænsen så vidt jeg kan læse mig frem til på diabetes.dk

Hvis man er type 1 diabetiker er det "tilladt" at blodsukkeret er under 10
efter et måltid - man stræber efter at blodsukker et er 4-7 før måltid og
ikke over 10 en time efter et måltid...

For mennesker uden diabetes svinger blodsukkeret ikke meget ud over
3-6mmol/l

Jeg synes at du skal snakke med lægen og få en tjek af dit
langtidsblodsukker. Hvis det er nogenlunde, så burde det da ikke være
nødvendigt med medicin. Nu ved jeg jo ikke hvorfor det er du skal have målt
blodsukker i forbindelse med job, men jeg kan forestille mig, at hvis man er
i behandling for en type 2 diabetes vil det blive sidestillet med at have
for høje tal...

Godt, at du har fået fat i en blodsukkermåler, så har du da en chance for at
følge med. Hvornår på dagen skal du have målt blodsukker i forbindelse med
arbejdet?

Tina

Fra : M&M's mor

Dato : 14-06-04 21:19

<klip> Godt, at du har fået fat i en blodsukkermåler, så har du da en chance
for at
> følge med. Hvornår på dagen skal du have målt blodsukker i forbindelse med
> arbejdet?
>
> Tina
</klip>

Imorgen tidlig....fastende naturligvis

Jeg har målt mit blodsukker til middag, ca. en time efter jeg spiste: 10.5
Til aften inden jeg spiste: 11.5 (havde spist et par gulerødder i løbet af
dagen)
Ved 20-tiden, efter en løbe/gåtur på en times tid: 9.4
Er det logisk? jeg synes selv det var noget højt til aften med de 11.5
Hvor stor sikerhed er der på sådan en test?

Jeg vil måle igen inden jeg går til køjs, og inden jeg tager over og får
taget prøven...

Det er iøvrigt en smal sag at tjekke med Accu-Chek, jeg troede det gjorde
ondt, men jeg kan mildest talt overhovedet ikke mærke det :)

Hilsen M&M

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-04 16:07

M&M's mor wrote:

> Tja, jeg fornemmer at det drejer sig om ca. 0,5 jeg ligger på den forkerte
> side, dét er sgu' da ærgerligt!!

Jeg har aldrig hørt, at der skulle være så skarp en grænse, men ok. Jeg
havde lå en del mere over i lang tid, inden jeg fik konstateret type 2.
Mine forholdsregler svarer stort set til det, som jeg tidligere skrev
om, nemlig at holde sig fra sukkerholdige sodavand og omtanke mht. slik.
Og så skal jeg blot tage en pille til hvert måltid. Men det er
selvfølgelig meget forskelligt fra person til person.

> Har droppet de sukkerholdige sager og vil lige tale med doktormanden om det
> er ok med en pille hvis jeg så bare gør opmærksom på det ved testen.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener her. Men hvis du skal i en form for
behandling, skal du være opmærksom på, at det ikke kun er sukker, der
påvirker blodsukkeret. Det er kulhydrater, som der er masser af i for
eksempel brød, kartofler og ris.

> Jep (du har da vist en rigtig god hukommelse :)

Jeg kunne endda huske, hvad M&M står for...

> [...]
> det. Jeg ved, at det kan komme igen, men lige nu har jeg ingen symptomer og

Nu skal du ikke blive nervøs og tro, at du har fået udbrud, blot fordi
dit sukkertal måske er steget, men...

Vær opmærksom på, at hvis sukkertallet pludseligt stiger mere end
marginalt, så kan det skyldes, at du har betændelse i kroppen. Mit
sukkertal lå meget pænt, indtil jeg fik et nyt udbrud af Crohns, så steg
det pludseligt til næsten det dobbelte - og det endda selvom betændelsen
var forholdsvis begrænset, kun endetarmen var ramt. Og det hjalp stort
set ikke at sætte dosis op på diabetes-pillerne.

Efter jeg fik fjernet endetarmen og dermed betændelsen, er sukkertallet
faldet tilbage til det normale.

> Jeg har fået et råd om at spise gulerødder, så det forsøger jeg. Jeg har
> købt en Accu-chek og målte en time efter frokost mit tal til 10.5 - altså
> 0.5 over grænsen så vidt jeg kan læse mig frem til på diabetes.dk

Hvis du skal til at passe på, så skal du for øvrigt også være opmærksom
på, at grønt er sundt, men frugt kan indeholde en forfærdelig masse
kulhydrater.

Hvad ligger dit sukkertal på, når du er fastende, for eksempel når du
vågner om morgenen? Du skulle også prøve at måle tre timer efter et
måltid. Hvis blodsukkeret falder hurtigt igen, betyder det ikke så
meget, at det ryger op over 10 efter et måltid. I så fald skulle det
ikke blive nødvendigt med piller.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : M&M's mor

Dato : 14-06-04 21:28

<klip og klistre> Jeg har aldrig hørt, at der skulle være så skarp en
grænse,
Dét er der desværre i dette tilfælde...

> [...]
> behandling, skal du være opmærksom på, at det ikke kun er sukker, der
> påvirker blodsukkeret. Det er kulhydrater, som der er masser af i for
Ja, det er trist, for jeg elsker kartofler....I'm the KartoffelWoman *G*
Men skal nok komme det i hu :)

> Jeg kunne endda huske, hvad M&M står for...
Imponerende!!!

> Vær opmærksom på, at hvis sukkertallet pludseligt stiger mere end
> marginalt, så kan det skyldes, at du har betændelse i kroppen.
Det skulle være tjekket og ok - ifgl de seneste check

> Efter jeg fik fjernet endetarmen og dermed betændelsen, er sukkertallet
> faldet tilbage til det normale.
Arghh...altså hvis jeg kan vælge .... *glupz*

>---frugt kan indeholde en forfærdelig masse kulhydrater.
Øv, jeg er nu mere til frugt end grøntsager - ærgerligt at kartofler falder
udenfor kategorien grøntsager...

Jeg har jo kun målt 3 gange: en time efter frokost: 10.5
Lige før aftensmaden: 11.5 (hvilket undre mig meget, men ok, jeg havde
guffet nogle gulerødder sidste på eftermiddagen)
Ca. 2 timer efter aftensmaden, og umiddelbart efter en gå/løbetur på en
lille time: 9.4
>Mvh. Kim Ludvigsen

Tak for svar :)
M&M's mor Heidi (ku' du så også huske dét?) *smil*

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-04 22:02

M&M's mor wrote:

> [...]
> guffet nogle gulerødder sidste på eftermiddagen)
> Ca. 2 timer efter aftensmaden, og umiddelbart efter en gå/løbetur på en

Gulerødder påvirker også blodsukkeret, så det er et spørgsmål om, hvor
mange du har spist, og hvornår du spiste dem i forhold til målingen. Det
vil være rart at kende dit fastende blodsukker, men ovenstående kunne
tyde på, at du nok skal i en eller anden form for behandling, for
eksempel kostomlægning, motion og/eller piller.

Tag en snak med lægen, også selvom dit fastende blodsukker ligger
længere nede. Og få lægen til at måle dit langtidsblodsukker, som Tina
også har foreslået.

Og lad være med at se det som en katastrofe, hvis du skal i behandling.
Det vil derimod være en katastrofe, hvis du forsøger at undgå en
nødvendig behandling - det kan få nogle meget ubehagelige følger såsom
blindhed og amputationer, hvis man konstant render rundt med forhøjet
blodsukker. Desværre er det ligesom med rygning, man mærker det ikke her
og nu, og når først effekten sætter ind, er det ofte for sent. Derfor
ser man også diabetikere, der blæser højt og flot på deres sukkertal og
som spiser, hvad de har lyst til.

> M&M's mor Heidi (ku' du så også huske dét?) *smil*

Så vidt jeg husker, underskrev du dig dengang med "Miver og Mulles mor",
og altså uden Heidi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-04 22:58

Kim Ludvigsen wrote:

> men ovenstående kunne
> tyde på, at du nok skal i en eller anden form for behandling, for
> eksempel kostomlægning, motion og/eller piller.

Der skulle stå: "og evt. piller".

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-04 23:31

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> [...]
> var forholdsvis begrænset, kun endetarmen var ramt. Og det hjalp stort
> set ikke at sætte dosis op på diabetes-pillerne.

Godt du selv fortalte historien igen, for det var faktisk det jeg selv kom
til at tænke på da jeg så Heidis indlæg.
Og du kan bedre fortælle det end jeg.

Og ja det er da skræmmende, men hellere være på vagt end at overse noget.

Og til Heidi:

Dine målinger og forsøg på at bringe dit blodsukker ned lige her og nu, har
intet med at gøre om du har sukkersyge og vil få skader af det senere. At få
diagnosen diabetiker betyder ikke noget negativt for din fremtidigt
helbredstilstand.

For der har meget mere at sige er; om du passer på dig selv, spiser sundt og
rigtigt, og lader dig undersøge og evt. behandle hvis der er behov herfor.

Jeg håber du forstår hvad jeg forsøger at sige: Hellere være diagnosticeret
og i "behandling" end udiagnosticeret og i færd med at ødelægge sin krop.

Og nej, jeg havde faktisk glemt hvad det ene M stod for.

Mvh.

Fra : hedegaard

Dato : 14-06-04 11:56

> [...]
> for mig) og kan se at det måske var en dårlig idé nu og her, så jeg må
> hellere tage en tur foran fjernsynet *smil*

Jeg synes du skal blive ved med at motionere - muskler forbrænder
kulhydrater uden brug af insulin ved motion og jo mere muskelmasse du har i
forhold til fedt jo bedre vil insulinen virke i din krop, hvilket helt
naturligt vil få dit blodsukkerniveau til at falde. Hvis blodsukkeret stiger
i forbindelse med motion er det fordi din krop frigiver kulhydratlagre fra
lever og muskler fordi dit blodsukker er faldet på grund af motionen.
Kroppen er jo så snildt indrettet, at den styrer blodsukkeret til at ligge
stabilt ved at regulere med insulin og frigive kulhydrater hvis blodsukkeret
bliver faretruende lavt.

Gå ned på dit apotek og køb nogle strimler til at bestemme blodsukker med
manuelt - så kan du måske bedre få en fornemmelse af hvad der sker i din
krop i forbindelse med måltider og i forbindelse med motion. Du kan måle før
hver måltid, en time efter du har spist, før du går i seng og i forbindelse
med motion. Det skulle gerne give dig et billede af hvordan dit blodsukker
ligger og hvordan du godt kan styre det med rigtig kost og motion

Jeg vil da anbefale dig, at du sørger for at holde dit blodsukker stabilt
den dag du skal have målt blodsukker igen i forbindelse med dit arbejde. Det
gør du ved at spise grøntsager og groft brød med mange kostfibre i. Undgå
sukkersøde ting, hvidt brød, mælk og søde frugter. Nogle siger også, at
koffein får blodsukker til at stige, men det ved jeg ikke om det passer.

> Jeg ved godt at det på sigt ikke er noget at spøge med, og vil naturligvis
> tage situationen op til vurdering efter næste måling, i samråd med min
læge.

Se, det er en fornuftig holdning...

Held og lykke med jobbet - og mon ikke din indsats nok skal give nogle bedre
tal... Og hvis ikke, ja så skal du glæde dig over, at din diabetes bliver
opdaget i tide før du har pådraget dig alverdens følgesygdomme der er meget
værre end diabetes i sig selv.

VH Tina

Fra : M&M's mor

Dato : 15-06-04 06:30

Blot til venlig info:

Jeg fornægter ikke risikoen for at have fået sukkersyge, jeg modtager gerne
behandling, omlægning af mine vaner, tager tests....lytter og lærer...og jeg
opfatter det generelt ikke som en katestrofe i mit liv.

Men lige nu og her, afhænger en livsdrøm af om jeg har over eller under et
bestemt blodsukkertal (et tal jeg iøvrigt ikke kender, jeg har blot fået at
vide at den første måling var "lidt for høj")

Jeg synes så bare at hvis mit blodsukker tal én morgen, kan afgøre min
fremtid i den retning jeg har drømt om i over 20 år....så vil jeg gøre ret
meget for at få et pænt tal nu her til morgen.

Hvad der så kommer bagefter, tager jeg dérfra. Vidende at der er risiko for
kronisk diabetes, og/eller tilbagevendende Crohns.

Desværre har jeg lige målt mit morgental til 9.5, hvilket vist er noget for
højt ifgl listen på diabetes.dk, så skulle det være ml. 4-7 *øv*

Jeg kan for nu nok ikke ændre så meget på det tal der kommer ved testen, så
det er bare at håbe det vil blive accepteret, ellers vil jeg godt nok ærgre
mig gul og blå i laaaang tid :(

Foreløbig tusind tak for mange gode indlæg og råd :))

Hilsen M&M

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-06-04 08:16

M&M's mor wrote:

> Jeg fornægter ikke risikoen for at have fået sukkersyge, jeg modtager gerne
> behandling, omlægning af mine vaner, tager tests....lytter og lærer...og jeg
> opfatter det generelt ikke som en katestrofe i mit liv.

Rart at høre. Når vi andre har fremturet med advarsler, så er det fordi,
der er nogle som blot lukker øjnene, og det kan som nævnt give nogle
alvorlige komplikationer, hvorimod en behandlet sukkersyge ikke behøver
at være et voldsomt indgreb i ens liv. Det værste er næsten ens
slægtninge og venner, der har svært ved at forstå, at man altså godt kan
spise sukker, selvom man har sukkersyge.

> Men lige nu og her, afhænger en livsdrøm af om jeg har over eller under et
> bestemt blodsukkertal

Tør man spørge, hvad det er? Det lyder næsten som noget, hvor du har
ansvar for andres liv, og hvor man er bange for, at du kan få
insulinchok. Og vend gerne tilbage med et jubiiii! eller en stort øv! så
vi kan juble eller græde med dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : M&M's mor

Dato : 15-06-04 09:45

<klip> Tør man spørge, hvad det er?
</klip>

Nej, jeg må desværre ikke sige noget om det.....endnu :o
Men det er udelukkende min egen person det handler om, jeg bringer ingen i
fare, bare rolig.

Tjekkede mit tal til 9,9 inden jeg kørte for at få det tjekket på
laboratorium.
Hér blev det målt til 7,6 !!!
Tjekkede da jeg kom hjem: 9,6

Så jeg har lige talt med Roche, der siger at en hjemmemåling aldrig kan
blive som en laboratorietest, så ... med en pris på omkring 10kr pr. test,
dropper jeg nu de daglige målinger, der jo faktisk kun giver mig en ide om
om det går op eller ned, selve tallet kan jeg ikke stole på....ærgerligt,

Men jubii for de 7,6 som jeg så håber er godt nok *krydser fingre*

Jeg skal nok melde tilbage om det gik eller ej :))

Hilsen M&M

Fra : hedegaard

Dato : 15-06-04 10:01

> [...]
> om det går op eller ned, selve tallet kan jeg ikke stole på....ærgerligt,

Hmmm på mit laboratorium (Århus kommunehospital) bruger de den samme
blodsukkermåler som jeg bruger herhjemme (one touch)...
Nå, men der kan da selvfølgelig godt være udsving på målinger taget lige
efter hinanden med samme måler. Godt at du så fik den lave test på
laboritoriet når nu det er ret vigtigt for dig med en lav test... Jeg håber
så, at det var godt nok - det vil jeg da tro, da 7,6 er ret tæt på
normalværdien...
Nu har du jo så fået en god ide om hvad du selv kan gøre for at mindske dit
blodsukker - så ud med sukker og ind med grøntsager og motion (Især det
sidste er også en spark bagi til mig selv - i perioder kan det altså være
svært! Jeg kæmper en brav kamp for at tabe nogle kilo efter sidste
graviditet )

Tina