Ølglas har fået opvaskemiddel
Fra : Torben B. Sørensen

Dato : 12-06-04 13:51

Jeg har overtaget nogle dejlige ølglas, som desværre har en ulempe: De er i
mange år blevet vasket med opvaskemiddel. Så det kniber med skumdannelsen.
Hvad kan man gøre ved det? Kan man lade glassene stå i blød med noget, der
neutraliserer sæberesterne (eller hvad det nu er, der forhindrer skummet)?

Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-06-04 17:16

Torben B. Sørensen (2pper@ofir.dk) skrev følgende:
> [...]
> skumdannelsen. Hvad kan man gøre ved det? Kan man lade glassene stå i
> blød med noget, der neutraliserer sæberesterne (eller hvad det nu er,

Saltvand skulle gøre tricket...

- Martin

Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 18-06-04 13:50

"Torben B. Sørensen" <2pper@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> neutraliserer sæberesterne (eller hvad det nu er, der forhindrer skummet)?

Er det udelukkende sæberesterne, der neutraliserer skummet, så handler det
blot om at få skyllet glassene mange gange nok i lunkent vand, MEN...

Såfremt du har vasket dem i opvaskemaskine, ER der en risiko for at glassene
ikke vil stå med flot skum længere. Når glas vaskes ved høje temperaturer,
har de en tendens til at få mikroskopiske revner. Disse revner indeholder
ofte støv etc, der dræber skummet.

Ved disse revner vil man desuden se kulsyren drives ud af øllet meget
hurtigt, hvilket gør øllet fladt hurtigere.

Personligt vasker jeg glas af i 40-45 grader varmt vand uden sæbe, eller
evt. med en smule sæbe og derefter flere afskylninger. Endelig tørrer jeg
glassene med et rent viskestykke... Og i mine glas står øllet og skummet
flot.

Men indrømmet - noget religion er der nok også i denne behandling

Højt Skum
Thomas