er rød/grøn/gul peber samme frugt ?
Fra : Robert Andersen

Dato : 12-06-04 11:18

Min kone påstår at rød/grøn/gul peber er samme frugt i forskellig modenheds
grader, jeg mener at det er tre forskellige udgaver af peberfrugten, hvem af
os har ret ?

/Robert Andersen

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 12-06-04 11:42

Måske du kan bruge dette til noget:
Capsicum annuum var. Grossum

Oprindelse: Oprindelig fra Sydamerika. Peberfrugten kom til Europa i
1600 tallet, indført af spanierne, i Danmark blev den dog først udbredt i
1960 erne.

Kendetegn:
Peberfrugter er store opblæste mildt og sødt smagende frugter. Peber
frugter findes i forskellige farver fra grønne ( umodne ) hvide, gule og
røde ( modne ) til lilla frugter. De skal være faste og klare i farven, uden
bløde pletter.

Anvendelse:
Rå, i salat og som pynt ,stegte, bagte, farserede, sauterede, kogte.

Sæson: Maj-november. Importeres

Bemærkninger:
Tørrede peberfrugter der pulveriseres forhandles som paprika, og
findes i mange styrker fra mild til stærk.

Andre leksikonord hvor ordet Peberfrugt, piment indgår

Peberfrugt, piment

Fra : alfaekko

Dato : 17-06-04 10:31

"Robert Andersen" <no@mail.adr> skrev i en meddelelse
> [...]
modenheds
> grader, jeg mener at det er tre forskellige udgaver af peberfrugten, hvem

Grøn og rød er den samme frugt i umoden/moden version.
Gul er en anden.
Man ser indimellem halvmodne peberfrugter, der er halvt grønne, halvt røde,
men aldrig gule....

Anders

Fra : -V-

Dato : 18-06-04 02:24

alfaekko wrote:

> Grøn og rød er den samme frugt i umoden/moden version.

Alt afhængig af formen (ja, jeg ved godt at det bare er fænotypisk) kan den
klassicificeres til hørende Canapé, Ace, Redskin eller Clio, allesammen
hybrider af den samme grundstamme, som LInda anfører i det foregående
indlæg.

> Gul er en anden.

Hvis den er 'rigtigt' gul er det varianten Golden Bell.
Hvis den er sådan lidt halvbleg-gul er det en Gypsy.

Altsammen fra Phillips & Rix: "Vegetables".
Kopier af billeder kan suppleres til de få interesserede, der måtte være.

-V-

Fra : Conny Nielsen

Dato : 20-06-04 22:07

> [...]
> Gul er en anden.
> Man ser indimellem halvmodne peberfrugter, der er halvt grønne, halvt

Hej, underligt....

Vi har lige fået peberfrugter hjem på arbjede. De er halvt gule og halvt
grønne. Kanonflotte og lækker til salatbar

Mener altså helt bestemt, at det er den samme frugt. Men modningen der er
forskellig.

MVH

Conny