Line-in Vs. Rec
Fra : Lasse Gorm Jensen

Dato : 11-06-04 22:51

Hej,

Jeg forsøger i disse dage at få overspillet nogle gamle kasettebånd
til CD. Derfor har jeg sat min kasettebåndafspiller til min PC via
Rec-indgangen (Da det er en bærbar har den ikke line-in)

Men: Resultatet bliver af meget ringe kvalitet, dvs _meget_ støj...
Skyldes det at man ikke kan bruge Rec-indgangen som Line-in, - og
hvad er i givet fald forskellen på disse?

På forhånd tak for hjælpen!

/Lasse G. Jensen
Vh
Lasse G. Jensen
Aalborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 01:17

Lasse Gorm Jensen skrev:

> til CD. Derfor har jeg sat min kasettebåndafspiller til min PC via
> Rec-indgangen (Da det er en bærbar har den ikke line-in)

Din PC har en REC-indgang?

> Men: Resultatet bliver af meget ringe kvalitet, dvs meget støj...

Er du sikker på at du udstyrer indgangen fuldt ud?

Det kunne også tænkes at indgangen simpelthen er af for ringe kvalitet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse Gorm Jensen

Dato : 12-06-04 08:42

On 12 Jun 2004 00:16:41 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Din PC har en REC-indgang?

Undskyld, det var måske lidt forkert beskrevet, mener mic-indgangen

>Er du sikker på at du udstyrer indgangen fuldt ud?

Hvad mener du præcist med dette?

>Det kunne også tænkes at indgangen simpelthen er af for ringe kvalitet.

Det tror jeg ikke, det lyder fint når jeg optager med en mikrofon...

>Med venlig hilsen
>Jesper G. Poulsen

Vh Lasse G. Jensen

Vh
Lasse G. Jensen
Aalborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 09:42

Lasse Gorm Jensen skrev:

> Undskyld, det var måske lidt forkert beskrevet, mener mic-indgangen

Okay, det sætter jo problemstillingen i et helt andet lys.

> Hvad mener du præcist med dette?

Hvis du ikke sender nok signalniveau ind, vil dit signal drukne i støj.

> Det tror jeg ikke, det lyder fint når jeg optager med en mikrofon...

En mikrofonindgang er specielt forstærket - det er en linieindgang
ikke. Du overstyrer altså din indgang og derfor bliver lyden ikke god.
Desuden er en MIC-indgang kun mono og du vil vel gerne overspille dit
musik i stereo...?

Jeg vil anbefale dig en semiprof løsning til USB.

http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=5970
http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=10412

Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse Gorm Jensen

Dato : 12-06-04 13:51

On 12 Jun 2004 08:41:40 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>En mikrofonindgang er specielt forstærket - det er en linieindgang
>ikke. Du overstyrer altså din indgang og derfor bliver lyden ikke god.

Ok, det forklarer det - må nok få fat i en anden PC, eller den løsning
du foreslår...

>Desuden er en MIC-indgang kun mono og du vil vel gerne overspille dit
>musik i stereo...?

Det er ikke musik, kun tale, i mono.

>Jeg vil anbefale dig en semiprof løsning til USB.
>
>http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=5970
>http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=10412

Det skal jeg overveje, tak for det kvalificerede svar!

Vh Lasse G. Jensen
Vh
Lasse G. Jensen
Aalborg

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-06-04 09:06

"Lasse Gorm Jensen" <lgjensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men: Resultatet bliver af meget ringe kvalitet, dvs _meget_ støj...

Det er nok en indgang til mikrofon du benytter.
Prøv at tjekke dine indstillinger for mikrofon og sørg for at der ikke er
sat +20 db boost på, dette kan nemlig være en af årsagerne til støj (og
overstyring af lyden).
Sørg også for at dine kabler ikke er de billigste du kan finde, vil du have
ordenlig lyd så koster det (ikke meget, men mange bække små....)

Når du så vil starte dine optagelser, så hold øje med evt. VU-metre, de må
kun lige komme op i det røde felt, men så heller ikke mere, alt andet bliver
som regel til forvrængning af lyden. Tilpas optage styrken for hvert bånd du
vil indspille, de er med garanti ikke alle optaget med samme styrke.

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 09:46

Laziter [9440] skrev:

> Det er nok en indgang til mikrofon du benytter.
> Prøv at tjekke dine indstillinger for mikrofon og sørg for at der
> ikke er sat +20 db boost på, dette kan nemlig være en af årsagerne

De flest MIC-indgange er kun mono.

> Sørg også for at dine kabler ikke er de billigste du kan finde, vil
> du have ordenlig lyd så koster det (ikke meget, men mange bække

Kablerne skal blot være at god mekanisk kvalitet. Når ikke der benyttes
audioudstyr af top-kvalitet er kabelvalget iøvrigt ret irrelevant.

> Når du så vil starte dine optagelser, så hold øje med evt. VU-metre,
> de må kun lige komme op i det røde felt, men så heller ikke mere, alt

Ikke ved digital optagelse. Er optagelsen nået op i det røde felt er
den også overstyret. Digitalt overstyrede optagelser er ikke rare at
lytte til (man gør sig selv en bjørnetjeneste).

> andet bliver som regel til forvrængning af lyden. Tilpas optage
> styrken for hvert bånd du vil indspille, de er med garanti ikke alle
> optaget med samme styrke.

Korrekt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-06-04 10:22

> De flest MIC-indgange er kun mono.

Ay caramba, what r mesa thinking!!!!
Det havde jeg da ikke lige taget med i mine overvejelser..

> Kablerne skal blot være at god mekanisk kvalitet. Når ikke der benyttes
> audioudstyr af top-kvalitet er kabelvalget iøvrigt ret irrelevant.

Ja det er rigtigt, men som med så meget andet så følges pris og kvalitet
ofte ad, og køber man et ordenligt kabel har man jo også muligheden for at
bruge det et andet sted hvor netop kvaliteten er mere i fokus.

> Er optagelsen nået op i det røde felt er
> den også overstyret. Digitalt overstyrede optagelser er ikke rare at
> lytte til (man gør sig selv en bjørnetjeneste).

Ok, det vidste jeg så ikke, så lærte jeg da også noget idag

> Korrekt.

Pyh, jeg kan ramme rigtigt en gang imellem

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 14:02

Laziter [9440] skrev:

> Ja det er rigtigt, men som med så meget andet så følges pris og
> kvalitet ofte ad, og køber man et ordenligt kabel har man jo også

Bare ikke med kabler. Et kabel til 5000,- er ikke bedre end et til 500,-

Den vigtigste faktor ved et kabel er stadig den mekaniske side. Et
kabel skal være blødt og fleksibelt ellers knækker lederne. Der skal
ligeledes være en god mekanisk aflastning mellem kabel og stik.

> Ok, det vidste jeg så ikke, så lærte jeg da også noget idag

Det er ofte diskuteret i dk.teknik.lyd.