Metallica - Parken mp3 og flac
Fra : Jakob Madsen

Dato : 11-06-04 12:32

Så kom koncerten endelig op på www.livemetallica.com

Jeg har selv købt koncerten på mp3, men jeg er ret skuffet over lyden. Er
der nogen der ved hvor stor forskellen er på mp3 og flac udgaverne? Vil man
kunne høre stor forskel på de to formater, eller er det simpelthen
optagelsen der er dårlig?

/Jakob

Fra : Michael

Dato : 11-06-04 16:30

> [...]
man
> kunne høre stor forskel på de to formater, eller er det simpelthen

Lyden til selve koncerten var skandaløs. Jeg troede først det var fordi jeg
stod ude i siden, helt oppe foran scenen (var scenevagt ved koncerten), men
har hørt fra andre og læst i anmeldelserne at det vist lød forfærdeligt over
hele parken.

--
Michael

Fra : Jakob Madsen

Dato : 11-06-04 17:02

> [...]
men
> har hørt fra andre og læst i anmeldelserne at det vist lød forfærdeligt

Ja, ved godt at lyden i Parken ikke er for god, jeg var selv med til
koncerten. Men jeg synes ikke det er de samme problemer som man oplevede i
Parken, der er problemet her. Det er mere selve optagelsen, den er meget lav
og lyder slidt, som om den var optaget på et kassettebånd der havde været
overspillet et par gange.

/Jakob

Fra : John Doe

Dato : 11-06-04 17:15

"Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> kunne høre stor forskel på de to formater, eller er det simpelthen

Hej Jacob
¨
Jeg har også købt MP3 udgaven, og blev også skuffet over lyden. Men jeg er
sikker på, at det hænger sammen med at de udgaver de sælger på nettet ikke
er blevet efter'produceret' på nogen måde ligesom en rigtig CD eller anden
liveoptagelse. Det er den 'rå' lyd direkte ud af mixerpulteren.

John

Fra : Kong Kent

Dato : 11-06-04 21:33

> Så kom koncerten endelig op på www.livemetallica.com

Jepz. ENDELIG!!

> Jeg har selv købt koncerten på mp3, men jeg er ret skuffet over lyden. Er
> der nogen der ved hvor stor forskellen er på mp3 og flac udgaverne?

Der er rimelig stor forskel. Pakket i FLAC fylder koncerten 783 mb, og når
det bliver konverteret til musik fylder det så de to skiver. Kvaliteten er,
som skrevet, ikke 100% - men jeg synes nu ikke den er dårlig. Når man har
været der, fornemmer man stemningen, og publikum kan da også sagtens høres
under koncerten. Specielt der hvor Jaymz snakker med publikum...

>Vil man
> kunne høre stor forskel på de to formater, eller er det simpelthen
> optagelsen der er dårlig?

Jeg tror sagtens du kan høre forskel. Der er unægtelig noget forskel på en
komprimeret mp3 og den noget mere detaljerede FLAC udgave. Deraf også
prisforskellen

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Lampen

Dato : 12-06-04 05:21

> Jeg tror sagtens du kan høre forskel. Der er unægtelig noget forskel på en
> komprimeret mp3 og den noget mere detaljerede FLAC udgave. Deraf også
> prisforskellen

Det kommer helt an på hvordan de har lavet mp3'en.

Jeg er 99.99% sikker på at jeg kan tage de flac's i snakker om, og
komprimmere dem til mp3, og så vil i ikke kunne høre forskel whatsoever.

Finten ved FLAC er at det er lossless, dvs intet går til spilde, det er
det samme som at tage en cd, rippe den til wavs, og så pakke den med
f.eks. winrar, forskellen er at flac komprimmerer bedre, da det er
designet til at pakke lyd, og ikke alle mulige ander fil typer.

Dvs, man kan tage flac'en, decode den til en wav fil, komprimere den til
mp3, and thats that. Hvis man bruger den rigtige mp3 encoder med de
rigtige settings, vil i umuligt kunne høre forskel.

Til en live optagelse, hvor lyden er helt fucked i forvejen, så ser jeg
ikke den dybere mening i at bruge flac, og reklamere med at det er
premium, hvorimod mp3 skulle være standard(taget direkte fra deres
hjemmeside.

Fra : Kong Kent

Dato : 15-06-04 10:01

> [...]
> ikke den dybere mening i at bruge flac, og reklamere med at det er
> premium, hvorimod mp3 skulle være standard(taget direkte fra deres

hmm... der er vist noget du lige skal have forklaret:

Jo, lyden i Parken var dårlig, men det var akustikken der spillede gæsterne
et puds. Ikke kvaliteten af det spillede musik. Så når koncerten bliver
hentet direkte fra PA-anlægget, tror jeg ikke du skal forvente så
forfærdelig meget ekko og rumstøj

Men det kan da godt være, at de har nogle mikrofoner hængende rundt omkring
i salen til at opfange ekko og andre mislyde, hvis det er dét du tror

Har selv brændt skiven ud og hører den hver dag på mit anlæg. Lyden er
GANSKE ok!! Lyt selv og meld så tilbage.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Jacob

Dato : 11-06-04 21:37

On Fri, 11 Jun 2004 13:32:28 +0200, Jakob Madsen wrote:

> [...]
> der nogen der ved hvor stor forskellen er på mp3 og flac udgaverne? Vil man
> kunne høre stor forskel på de to formater, eller er det simpelthen

Som John Doe skriver er det rå lyd direkte fra pulten. Du kan equalize det
lidt, så bliver det meget bedre. Det gjorde jeg. Jeg købte FLAC og den
lyder også helt "flad" hvis man ikke gør noget ved den.

Jeg har skruet en del op for de helt lave frekvenser og så ellers faldende
hen til omkring 2 KHz hvorfra jeg lader originalen være som den er. Prøv
dig frem.

Er det i øvrigt bare mig eller lyder den høje E-streng lidt underlig lige i
starten af Nothing Else Matters? Som om den er lidt ude af stemning. Lige
inden da har der været en lille "guitar doodle" (Kirk) og der var ingen
ting galt og bare lidt inde i Nothing Else Matters er den også god igen.

-Jacob