Emulering af Print Screen
Fra : Ole Lützhøft

Dato : 10-06-04 19:10

Jeg skal lave et program (c) der med visse intervaller tager et "Print
screen" af et (bestemt) vindue. Programmet skal skrive det i en JPG
eller tilsvarende format.
Kan noget gi' et hint om hvordan jeg kommer igang med den opgave ?

/Ole

Fra : Klaus Petersen

Dato : 11-06-04 07:27

> Jeg skal lave et program (c) der med visse intervaller tager et "Print
> screen" af et (bestemt) vindue.

Du kan søge på google under f.eks. screenshot - på denne her side er der
noget kode http://www.fortunecity.com/skyscraper/windows/364/scrncapt.html

Forskellen fra at tage et screenshot af desktop og et bestemt vindue er det
"window handle" du sender ind i GetWindowDC.

> Programmet skal skrive det i en JPG eller tilsvarende format.

Hvad er "tilsvarende format"?

Hvis du vil gemme i jpeg får du brug for libjpeg -
ftp://ftp.simtel.net/pub/simtelnet/msdos/graphics/jpegsr6.zip

Den kan tage et bytearray og komprimere til en jpeg fil samtidigt med det er
forholdsvist let at bruge.

> Kan noget gi' et hint om hvordan jeg kommer igang med den opgave ?

Hvorfor vil du lave det i C?

Hvis du har adgang til delphi har du bedre chancer for at få det lavet, for
delphi har nogle værktøjer du skal bruge som C ikke har.

Find ud af om du vil have det som et program med vinduer eller som et konsol
program?
Hvis det skal køre på en server gør det nok ikke så meget at det er et
konsol program.

Hvor stort er tidsrummet mellem screenshots'ne?
Er der behov for god nøjagtighed mht. tiden?

Fra : Ole Lützhøft

Dato : 12-06-04 20:14

On Fri, 11 Jun 2004 08:26:44 +0200, "Klaus Petersen"
<spectual2@getTOnet.dk> wrote:

> [...]
>konsol program.
>
>Hvor stort er tidsrummet mellem screenshots'ne?
>Er der behov for god nøjagtighed mht. tiden?

Tak Klaus

det det gælder om er at filen skal fylde så lidt som mulig.
Den skal FTP'es til en hjemmeside efterfølgende.

Intervallerne er ikke kritiske, jeg foretiller mig 4 gange i timen.
Grunden til "C" er at det er jeg mest fortrolig med - samt at jeg har
Visual Studio.

Jeg ville helst at mit program kører som en service, hvis jeg kan få
det til at fungere.

/Ole

Fra : Klaus Petersen

Dato : 13-06-04 09:30

> det det gælder om er at filen skal fylde så lidt som mulig.
> Den skal FTP'es til en hjemmeside efterfølgende.

Ja så er jpeg udmærket!

> Intervallerne er ikke kritiske, jeg foretiller mig 4 gange i timen.
> Grunden til "C" er at det er jeg mest fortrolig med - samt at jeg har
> Visual Studio.

Hvis jeg skulle lave det ville jeg nok bruge en performance counter (se
f.eks. QueryPerformanceCounter på msdn eller i en windows api dokumentation)
og en waitable timer til at tjekke på counteren regelmæssigt.

Grunden til at jeg også ville bruge en performance counter at for at undgå
at tidspunkterne forskyder sig for hver gang.

Hvis det er lige meget med forskydningerne kan du bare bruge en waitable
timer (se CreateWaitableTimer).

> Jeg ville helst at mit program kører som en service, hvis jeg kan få
> det til at fungere.

Det er ikke specielt svært at få det til at køre som en service. Jeg har
prøvet at lave en engang udfra denne her side:
http://www.muukka.net/programming/service.html

Af ren nysgerrighed, hvad skal dit program bruges til?

Fra : Ole Lützhøft

Dato : 13-06-04 18:40

>Af ren nysgerrighed, hvad skal dit program bruges til?

Det skal bruges til at offentliggøre data - Print Screen - fra en
vejrstation på Internettet ...