Panther + OS 9.2.2
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-04 16:13

Hej

- Et par spørgsmål...

1, Skal jeg vente med / lade være at opgradere Panther 10.3.3 til der
kommer en nyere - 10.3.5? - Der er tilsyneladende temmelig mange, der
har haft problemer med 10.3.4... (Jeg har 10.3.4 Combo liggende).

2, Ang. ZoomView. - Jeg synes, det er lidt en bøvlet måde at indstille
den på, så den virker som stort set alle andre forstørrelsessystemer -
Mac eller PC, det er sådan set ligegyldigt.
Findes der en måde, hvorpå man kan undgå, at når man trykker på '+' for
at forstørre, at den så zoomer ind til fuld zoom og ikke som i CloseView
tager et trin ad gangen. - Skal man derimod zoome ud, gøres det trinvis
med '-' - som i CloseView?

3, Er der nogen, der har erfaringer med at have flere OS 9.2.x systemer
på en computer med fx. Panther? - Det vil være nødvendig for mig at have
både Mac OS 9.2.2US, DK og evt. også IE.... (af hensyn til Apples
sprogkits, hvor der er nogle af dem, der reagerer forskelligt på de
forskellige systemer).

4, Mail og browser. - Jeg vil fortsætte med at bruge WaMCom til både
mail og netsurfing.... Hvordan kan jeg sætte WaMCom X således, at den
bruger samme 'Mozilla' mappe, som den gør i OS 9.2.2? - Det fremgår
faktisk ingen steder i hverken 'Help' eller div. tekstorienterende filer
i WaMCom..

5, - Og så et helt andet spørgsmål... Hvordan pokker kan det være, at
når jeg sætter strømforsyningen til min USB hub, så blokerer den for
_samtlige_ USB porte - både de 2 i maskinen samt de 4 i hub'en? - Kører
jeg derimod uden ekstern strømfors., så reagerer samtlige drev - floppy,
zip, ExpertMouse Pro og Saratoga+iMate perfekt! - Strømfors. er en
'autoswitcher' fra 115v-240v...

- Men hold da helt ..... hvor er der kommet skub på nu. Selvom min
G3/900 var hamrende hurtig, så er det godt nok forskel til en
G4/1,4ghz..

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 12-06-04 11:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> 1, Skal jeg vente med / lade være at opgradere Panther 10.3.3 til der
> kommer en nyere - 10.3.5?

Nej. Læg den bare på med det samme.

> Der er tilsyneladende temmelig mange, der
> har haft problemer med 10.3.4... (Jeg har 10.3.4 Combo liggende).

Der er normalt tale om fejl 40... eller fordi den .pkg der er hentet af
Softwareupdtae er korrupt. Hvis man henter en .dmg med comboopdtaeringen
er man på den sikre side.

> [...]
> at forstørre, at den så zoomer ind til fuld zoom og ikke som i CloseView
> tager et trin ad gangen. - Skal man derimod zoome ud, gøres det trinvis

sæt max zoom til 2x. så zoomer den 2x i første hug - du kan stadig
zoome mere hvis du har behov for det. zoom-out er helt trinløs. Sætter
du den til max 1x zoom kan du zoome ind trinløst, men det kan tage
lang tid at nå det nivau man har behov for.

> [...]
> både Mac OS 9.2.2US, DK og evt. også IE.... (af hensyn til Apples
> sprogkits, hvor der er nogle af dem, der reagerer forskelligt på de

Du kan have så mange OS9 mapper du vil på én partition. Men så er du
tvunget til at bruge Startdisk til at vælge imellem dem, frem for OF's
bootmanager. For at kunne tilgå eks fonte i dit classic miljø skal
skal din OS9 systemmappe være valgt i kontrolpanelet Classic.

> [...]
> bruger samme 'Mozilla' mappe, som den gør i OS 9.2.2? - Det fremgår
> faktisk ingen steder i hverken 'Help' eller div. tekstorienterende filer

I havn't got a clue :( Men hvorfor ikke bruge Firefox? eller Safari?

> [...]
> jeg derimod uden ekstern strømfors., så reagerer samtlige drev - floppy,
> zip, ExpertMouse Pro og Saratoga+iMate perfekt! - Strømfors. er en

USB hubs er og bliver voodoo - prøv dig frem.

> - Men hold da helt ..... hvor er der kommet skub på nu. Selvom min
> G3/900 var hamrende hurtig, så er det godt nok forskel til en
> G4/1,4ghz..

Selvfølgelig, en beige G3 er og bliver en sløv pade selv om man
stopper aldrig så hurtig en CPU i den.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-04 15:14

Hej Morten

OK, du får et svar/kommentar, da du kravlede ud af killfiltret i
forbindelse med overflytningen..

Morten wrote:

> Nej. Læg den bare på med det samme.

> Der er normalt tale om fejl 40... eller fordi den .pkg der er hentet af
> Softwareupdtae er korrupt. Hvis man henter en .dmg med comboopdtaeringen
> er man på den sikre side.

Hm, - der er kun _Én_ ud af de efterhånden mange, der har rapporteret om
fejl og hastighedssænkning, der har brugt 'Softwareupdate', så det kan
altså ikke bare være det.

De fleste er på iBooks - men også nogle få TiBooks, samt QS 733 og
op.... Jeg har ihvertfald fået 8 rapporter fra iBook-bruger, 3 TiBook, 2
QS 733 samt 2 Dual 1,2ghz og en enkelt G5....

Det er de samme fejl, der rapporteres af alle, nedgang i hastighed,
Finder forsvinder i menuen, Dock'en flytter sig, Office X kan ikke åbne
RTF filer lavet af bl.a. Nisus Writer Express og MSOffice 2001 (Mac) og
2003 (Win). fonts bliver til volapyk, hvis dokumenter er lavet i Office
XP eller MSO2001 med ikke latinske bogstavsæt. Mail og Safari går ned
for et godt ord... osv.osv....

Mit eget gæt, - siden det alle drejer sig om samme fejl, - er, at der er
en fejl i 'Installer', som gør, at detr sker et eller andet....

> [...]
> du den til max 1x zoom kan du zoome ind trinløst, men det kan tage
> lang tid at nå det nivau man har behov for.

Hm, er prøvet, men jeg synes alligevel, der går for lang tid, som du
skriver.

I øvrigt er der en fejl et eller andet sted, - når ZV aktiveres, eller
man lukker et vindue, - så ryger pilen enten ned i venstre eller højre
hjørne. Det er vilkårligt... Hvis det ikke var det, kunne man måske tro,
at det var fordi, der kunne være forberedt en funktion, som fx. Zoomtext
til Windows har, - at man kan aktivere zoom i et forudvalgt skærmafsnit
ved at køre pilen ned i et hjørne og klikke én gang på musen. Så åbnes
der et vindue nederst på skærmen med 2-3 tekstlinier i valgt forstr.,
hvor man også har markør og blinkmærket, så man direkte ser de større
bogstaver man skriver, mens man samtidig ovenover kan følge med i,
hvordan tekst fordeler sig i opr. vinduesstr.. - Men det _er_ kun et gæt...

> [...]
> bootmanager. For at kunne tilgå eks fonte i dit classic miljø skal
> skal din OS9 systemmappe være valgt i kontrolpanelet Classic.

Hvis jeg forstår dig ret, så betyder det, at man selv kan bestemme,
hvilket sprog, der skal åbne som classic mode?

Og det andet mht. flere systmer, - det er jo bare som hidtil på OS 9.x...

> I havn't got a clue :( Men hvorfor ikke bruge Firefox? eller Safari?

Just a matter of security... så længe, der er flere certifikater i
WaMCom end i både Firefox + Thunderbird og de 'ægte' Mozilla'er (Mozilla
1.7, Opera 7, Netscape 7) vedbliver jeg med WaMCom. - WaMCom har samme
certifikatsæt som Netscape Communicator 4.8/128US... Og ja, den opd. sig
selv på samme måde som NC 4.8/128, - hvad Mozilla 1.7 i øvrigt ikke
gør... Så her er altså yderligere en forskel på WaMCom og Mozilla, som
diskuteret i tidl. tråd.

> USB hubs er og bliver voodoo - prøv dig frem.

Har forsøgt samtlige varianter... Det var i øvrigt det samme som på min
G3/900... Så en mulighed er, at selve 'autoswitchen' er strøget på
den... - Det ender nok med, at jeg smider et 4-ports USB kort i den,
næste gang, jeg skal have varer hjem fra USA.

> Selvfølgelig, en beige G3 er og bliver en sløv pade selv om man
> stopper aldrig så hurtig en CPU i den.

Nå, nå... Nu er det altså ikke en Beige G3, jeg opg. til en 900mhz, -
derimod en B&W G3/400 El Capitan. - Mine nu 2 Beige G3/300 har jeg endnu
ikke rørt ved, hvad CPU opg. angår. Indtil nu er de blot fyldt op med RAM.

- Og så synes jeg forresten, at det er temmelig irriterende, at man ikke
kan starte fra tastaturet med iMate+Saratoga, - men man kan godt
genstarte med COM+CRTL+START.. - altså i OS 9.2.2...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 01:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> OK, du får et svar/kommentar, da du kravlede ud af killfiltret i
> forbindelse med overflytningen..

prop mig endelig tilbage med det samme - jeg er ikke spor taknemmlig og
anser dig stadig for at være et fjols af den mere ubehagelige art.
Der vare nok ikke længe før jeg får trådt på dine alt for ømme fødder.

> Hm, - der er kun _Én_ ud af de efterhånden mange, der har rapporteret om
> fejl og hastighedssænkning, der har brugt 'Softwareupdate', så det kan
> altså ikke bare være det.

fejlene skyldes "det".
Mht hastighedsænkninger er de nok ret anemiske og subjektive, idet der er
tale om såvel et multiuser som multitasking system, og jeg næppe tror, at
de kan replicere præcist de samme forhold fra gang til gang.

> Finder forsvinder i menuen.

har jeg aldrig hørt om. medmindre det er fordi de har intallerwet en
eller andet obskur haxie.

> Dock'en flytter sig.

Har jeg ligeledes aldrig hørt om, kan ej heller forstille mig, med mindre
de skulle have pillet.

> [...]

> fonts bliver til volapyk, hvis dokumenter er lavet i Office
> XP eller MSO2001 med ikke latinske bogstavsæt. Mail og Safari går ned

skyldes oftest at fontcachen skal tømmes og/eller en fontkonflikt
skabt af en tredipartsfont.

> Mit eget gæt, - siden det alle drejer sig om samme fejl, - er, at der er
> en fejl i 'Installer', som gør, at detr sker et eller andet....

Der er ikke en fejl i installationsscriptet der kan gøre hvad du
beskriver - i givet fald ville fejlene forkomme på alle opdaterede
maskiner. Men det kan være at de bør tømme nogen af deres caches.

> Hvis jeg forstår dig ret, så betyder det, at man selv kan bestemme,
> hvilket sprog, der skal åbne som classic mode?

hvad mener du? du vælger bare den OS9 systemmappe du ønsker i Classic
kontrolpanelet. Det kræver dog at du det koresponderende OSX
sprogmodul installeret,

> [...]
> selv på samme måde som NC 4.8/128, - hvad Mozilla 1.7 i øvrigt ikke
> gør... Så her er altså yderligere en forskel på WaMCom og Mozilla, som

Du bør ved lejlighed sætte dig ind i hvad certifikater, er for en
størrelse og hvordan de bruges.

> Nå, nå... Nu er det altså ikke en Beige G3, jeg opg. til en 900mhz, -
> derimod en B&W G3/400 El Capitan.

Det er stadig en sløv pade... selv i forhold til AGP modellerne med maxbus,
og ATA4.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).