Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
flexlån til 30-årigt fast
Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-06-04 09:51

Hej med jer.

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=176183

er jo lidt bekymrende læsning. Findes der ikke et sted på nettet, hvor man
kan blive en anelse klogere på omlægninger, kurser og den slags?

Vi tror, at vil vil skippe vores F1 til fordel for et 30-årigt fastforrentet
lån (cirka 1 million kroner), men jeg fatter ikke en fløjtende fis af
diverse kreditforeningers beregningsprogrammer.

Hvad betyder det f.eks. at kursen er 97 på et 30-årigt og 101 på et F1?

ras

Fra : Ole Brink Sørensen

Dato : 10-06-04 21:55

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message news:rhVxc.1535$mK2.577@news.get2net.dk...
> [...]
>
> er jo lidt bekymrende læsning. Findes der ikke et sted på nettet, hvor man
> kan blive en anelse klogere på omlægninger, kurser og den slags?

Ja, det er lidt bekymrende at de ikke kan finde ud af at give nogenlunde enslydende råd, men jeg tror at man må konstatere at i dag har man kun sig selv at stole på. Du kan finde diverse beskrivelser af de forskellige lånetyper og en gennemgang af låneomlægninger/-konverteringer på www.mybanker.dk under "Værd at vide" -> "Realkredit"

> [...]
> diverse kreditforeningers beregningsprogrammer.
>
> Hvad betyder det f.eks. at kursen er 97 på et 30-årigt og 101 på et F1?

At kursen på et lån er 97, betyder at hvis du vil have udbetalt 100 kroner, skal der sælges obligationer for (100/0,97) 103,09 kroner. Altså bliver hovedstolen på 103,09 kroner og det er også det der skal betales tinglysningsafgift (tidl. stempelafgift) af. Dette sidste forhold gælder dog kun for obligationslån, ikke kontantlån.

God fornøjelse,
Ole.

Fra : Michael

Dato : 10-06-04 23:06

"Ole Brink Sørensen" <radarFJERNDETTE@mail-online.dk> wrote in message
> [...]

tinglysningsafgift (tidl. stempelafgift) af. Dette sidste forhold gælder dog
kun for obligationslån, ikke kontantlån.

Eller sagt med andre ord, så får I et kurstab på 30.000 kr hvis I omlægger
til et fastforrentet lån. Oveni det kommer diverse afgifter og omkostninger
(vistnok omkring 15.000). Jeres gæld bliver altså forhøjet med ca. 45.000 kr
i forhold til nu. Jeg holder selv fast i et F1-lån, da den korte rente skal
stige til mere end det dobbelte, før der er underskud i forhold til det
fastforrentede lån. I må selvfølgelig afgøre det selv, men husk at alle
disse "vismænd" ofte er ansat i banker og realkreditinstitutter, og de
tjener selvfølgelig penge hver gang I omlægger jeres lån. Stod det til dem,
udskiftede alle husejere deres lån 4-6 gange om året - det holder bare ingen
steder.

Jeg vil istedet foreslå, at I lægger den månedlige difference mellem et
F1-lån og det fastforrentede til side på en konto. Lige nu drejer det sig om
ca. 900 kr. pr. måned efter skat (F1 lån kontra 5% fastforrentet hovedstol
1.000.000 kr.). Den model har jeg selv brugt i nogle år og kontoen er
efterhånden løbet op i 25.000 kr. Pengene er ment som en sikkerhed hvis
renten (mod forventning) skulle stige rigtig meget.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-06-04 08:49

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
omkostninger
> (vistnok omkring 15.000). Jeres gæld bliver altså forhøjet med ca. 45.000

- altså hvis kursen er under 100 skal vi låne mere end vi skal bruge. Altså
skal vi bruge 1 mio. skal vi låne lidt mere end 1 mio. for at "få" den ene
mio?

> Jeg holder selv fast i et F1-lån, da den korte rente skal
> stige til mere end det dobbelte, før der er underskud i forhold til det
> fastforrentede lån.

- yeps ... men så er man jo også næsten tvunget til at holde fast i den, for
i givet fald er den faste rente jo også steget.

> [...]
> efterhånden løbet op i 25.000 kr. Pengene er ment som en sikkerhed hvis
> renten (mod forventning) skulle stige rigtig meget.

- jeg vil nu hellere smide dem efter det lidt dyrere banklån, hvor rente er
lidt højere og dermed blive hurtigt færdig med det lån. Iøvrigt rækker
25.000 jo ikke til mange måneder, hvis renten stiger til det dobbelte.

ras

Fra : Michael

Dato : 11-06-04 17:12

> [...]
> lidt højere og dermed blive hurtigt færdig med det lån. Iøvrigt rækker
> 25.000 jo ikke til mange måneder, hvis renten stiger til det dobbelte.

Ja, hvis kursen er <100 skal I låne ekstra for at "få" den ene million. Her
altså 30.000 ekstra.

Det er skam også ganske fornuftigt at afdrage på banklånet.

Hvis renten stiger til den dobbelt betyder det blot, at jeg sparer mindre
op. Renten skal rent faktisk stige til det 3-dobbelte, før jeg begynder at
"æde" af opsparingen. Mit udgangspunkt var nemlig et 7% fastforrentet lån.

Fra : David T. Metz

Dato : 14-06-04 01:11

Michael wrote:
> [...]
> og omkostninger (vistnok omkring 15.000). Jeres gæld bliver altså
> forhøjet med ca. 45.000 kr i forhold til nu.

I store træk enig.

> Jeg holder selv fast i
> et F1-lån, da den korte rente skal stige til mere end det dobbelte,
> før der er underskud i forhold til det fastforrentede lån.

Det tror jeg ikke på. Du kan ikke have regnet restgældsreduktionen ved
obligationslån med i det overslag?

David

Fra : Mikkel

Dato : 17-06-04 09:11

> Det tror jeg ikke på. Du kan ikke have regnet restgældsreduktionen ved
> obligationslån med i det overslag?

Kan du forklare den? Vi holder også selv fast i et F1-lån, da vi regner med
at renten skal stige en del, før vi taber penge på det. Jeg ved, at i det
lange løb er det en sikkerhed f.eks. at lægge om til 5% eller lign, men det
er jo de færreste der nu om dage beholder det samme lån løbetiden ud.

Mvh,

Mikkel

Fra : David T. Metz

Dato : 20-06-04 05:20

Mikkel wrote:

> Kan du forklare den?

Har man et fastforrentet obligationslån sker der det, at når renten stiger
så falder kursen på obligationerne og derfor falder restgælden. Man kan
indkassere gevinsten ved at konvertere op i rente.

> Vi holder også selv fast i et F1-lån, da vi
> regner med at renten skal stige en del, før vi taber penge på det.

Om man "taber" eller ej afhænger af mange ting. Bl.a. hvor længe man har
tængt sig at blive boende.

> Jeg ved, at i det lange løb er det en sikkerhed f.eks. at lægge om
> til 5% eller lign, men det er jo de færreste der nu om dage beholder
> det samme lån løbetiden ud.

Ja, men med RTPL får man ingen konverteringsgevinster.

David

Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-06-04 08:46

"Ole Brink Sørensen" <radarFJERNDETTE@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

www.mybanker.dk under "Værd at vide" -> "Realkredit"

- tak der er lidt læsestof.

[...]

- aha ... og så vidt jeg har forstået ligger kursen næsten altid sådan lige
under 100 ... eller hvad?

ras

Fra : Devilicious

Dato : 11-06-04 19:22

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> - aha ... og så vidt jeg har forstået ligger kursen næsten altid sådan
lige
> under 100 ... eller hvad?

Både ja og nej (så blev du så klog :)

Når du bliver foreslået et fastforrentet lån, vil man oftest anbefale en
obligation hvis kursen er tæt på 100. Dels fordi realkreditinstitutterne
ikke må udstede obligationer hvor kursen er over 100, dels fordi du ved
obligationer hvor kursen er under 100 får et kurstab som væsentligt kan
forhøje din restgæld.

Pt. er det 5-30'eren som er interessant, da den er tættest på 100.

(Tilfældig teori vedr. obligationer generelt)
Hvis du blot betragter de lukkede obligationsserier over kurs 100, vil du se
at mange af dem ikke kommer meget over 100. Det skyldes, at hovedparten af
realkreditobligationerne er konverterbare, hvilket vil sige, at lånetagerne
altid har ret til at indfri obligationerne til kurs 100. Med andre ord, hvis
du køber en obligation til kurs 105, risikere du at den bliver
"tvangsindløst" til kurs 100, og så har du et kurstab.
I praksis forsvinder alle dine obligationer ikke lige på en gang, da
indfrielserne spredes ligeligt ud over alle de obligationer der er i serien.
(/Tilfældig teori vedr. obligationer generelt)