Læsehjælp: Gardehuusar ?
Fra : aafe

Dato : 09-06-04 19:04

Læser jeg rigtigt, når jeg læser at barnefaderen er Gardehuusar?

http://eckmann.dk/garderhuusar.gif

Jeg kan ikke læse hvad nogen af dåbsvidnerne hedder. Jeg kan faktisk
kun læse, at det begynder med "Pigerne" og ender med "Gudbjerg A. u.
S."

http://eckmann.dk/faddere.gif

hvis nogen har lyst og evne til at hjælpe med dette vil jeg være glad.

På forhånd tak for hjælpen, og med venlig hilsen
Arne

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 09-06-04 19:16

On Wed, 09 Jun 2004 20:04:27 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Læser jeg rigtigt, når jeg læser at barnefaderen er Gardehuusar?

Der står Garversvend

Hilsen Kaj Ahlburg

Fra : aafe

Dato : 09-06-04 19:32

On Wed, 09 Jun 2004 20:16:12 +0200, Kaj Ahlburg wrote:

>Der står Garversvend

Ja. så forstår jeg bedre, jeg ikke kunne finde ham i gardehusarernes
stambøger )

Og så tror jeg søreme også jeg har fundet den lille familie i FT 1860
fra Svendborg, hvor det udøbte barn betegnes som "en lille Frugt af
deres Kjærlighed et drengebarn"

Tak for hjælpen, Kaj !

med venlig hilsen
Arne

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 09-06-04 19:25

> [...]
>
>Jeg kan ikke læse hvad nogen af dåbsvidnerne hedder. Jeg kan faktisk
>kun læse, at det begynder med "Pigerne" og ender med "Gudbjerg A. u.

Pigerne Karen Jensen og Anne Karstesen?? E?? Hans Knudsen, Rasmus ??,
Jens Jensen og Jens Hansen af Gudbjerg. A.e.L.

Mere tør jeg ikke byde på.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : aafe

Dato : 09-06-04 19:35

On Wed, 09 Jun 2004 20:24:40 +0200, Kaj Ahlburg wrote:

>Pigerne Karen Jensen og Anne Karstesen?? E?? Hans Knudsen, Rasmus ??,
>Jens Jensen og Jens Hansen af Gudbjerg. A.e.L.
>
>Mere tør jeg ikke byde på.

Endnu en gang tak, Kaj !

med venlig hilsen
Arne

Fra : Inger Buchard

Dato : 09-06-04 20:30

Jeg foreslår:

Pigerne Anna [sammenlign med begyndelsen til A- hos næste Anna]Jensen og
Anne Kristine Eriksen, Hans Knudsen Rasmussen
Jens Jensen og Jens Hansen af Gudbjerg. A.e.L.

mvh
Inger Buchard

Fra : aafe

Dato : 10-06-04 00:12

On Wed, 9 Jun 2004 21:29:56 +0200, "Inger Buchard" wrote:

>Jeg foreslår:
>
>Pigerne Anna [sammenlign med begyndelsen til A- hos næste Anna]Jensen og
>Anne Kristine Eriksen, Hans Knudsen Rasmussen
>Jens Jensen og Jens Hansen af Gudbjerg. A.e.L.

Også tak for hjælpen til dig, Inger !

Jeg har lagt en anden version af billedet ud på internettet, hvor jeg
har indcirklet to streger, som jeg synes ligner hinanden så meget, at
den første af disse streger synes at være andet og mere end en
tilfældig streg ?

http://eckmann.dk/faddere2.gif

Har du og/eller andre et bud på, hvad A. e. L. kan stå for ?

I det første billede med forældrenes forekommer også en forkortelse,
som jeg læser som "d. u. B.", hvilket jeg formoder kunne stå for "den
udlagte Barnefader" ?

http://eckmann.dk/garderhuusar.gif

(et noget misvisende navn, nu hvor det er opklartet at det drejer sig
om en Garversvend og ikke en Gardehuusar)

Men, først og fremmest tak for hjælpen!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Inger Buchard

Dato : 10-06-04 07:28

> [...]
> har indcirklet to streger, som jeg synes ligner hinanden så meget, at
> den første af disse streger synes at være andet og mere end en

Nummer to streg er det øverste sving af K'et i K (er det Kathrine og ikke
Kristine??)

Nummer eet streg? I hvert fald ikke C eller K, som da vist er de eneste
store bogstaver med det sving. Fordoblingsstregen over -n- er det heller
ikke. Prøv at sammenligne med efternavnet Hansen - dér står det også over
et -n- , men uden betydning.

> Har du og/eller andre et bud på, hvad A. e. L. kan stå for ?

Nej, desværre.

mvh
Inger

Fra : aafe

Dato : 10-06-04 11:51

On Thu, 10 Jun 2004 08:28:14 +0200, "Inger Buchard" wrote:

> [...]
>ikke. Prøv at sammenligne med efternavnet Hansen - dér står det også over

Ja, nu du gør opmærksom på det, kan jeg godt se, der er et par ekstra
streger rundt omkring, som jeg ikke havde hæftet mig ved.

I betragtning af den generelle utydelighed, må den første streg så
også have lov til at være - slet og ret en utydbar streg

med venlig hilsen
Arne