Er dette lovligt??
Fra : Not-my-mail@do-not-u~

Dato : 08-06-04 11:59

Hej alle.

Jeg faldt fornyligt over en lille ting:
Jeg har et firma, lad os kalde det skobutikken, og jeg har en internet side
der hedder www.skobutikken.dk.
Selvfølgelig har jeg konkurrenter. En af mine konkurrenter har også lavet en
hjemmside, lad os kalde den www.støvleimportøren.dk.
Han har dog lavet et pegedomæne til hans hjemmeside der hedder
www.skobutik.dk så alle de kunder der kommer til at skrive mit navn forkert
måske havner på hans hjemmeside.
Det skal siges at butikkerne ligger i samme by.

Mit spørgsmål kort: Er dette lovligt?

Mvh.

Morten

Fra : Nico de Jong

Dato : 08-06-04 15:47

<Not-my-mail@do-not-use-this.ok> skrev i en meddelelse
> [...]
> der hedder www.skobutikken.dk.
> Selvfølgelig har jeg konkurrenter. En af mine konkurrenter har også lavet

Jeg har et værre problem med www.farum-data.dk som kun er en henvisning til
www.pha-data.dk
Jeg har klaget til klagenævnet for domænenavne, men da klagen er ret ny, er
der ikke sket noget endnu.
Som begrundelse for klagen har jeg skrevet :
/quote
Markedsføringslovens §§ 1 og 5 synes at være det mest relevante, da (1)
indklagedes navn "læner" sig så meget op ad vores, at forveksling kan ske.
Hvis f.eks. en norsk potentiel kunde slår op på www.farum-data.dk, og kun
ser annonce for dagens tilbud hhv diverse PC-udstyr, ovenikøbet på forkert
adresse, kunne han godt få det indtryk at www.farumdata.dk er nedlagt eller
at firmaet er gået konkurs (2) "Farum Data" har været brugt aktivt som
firmanavn siden midt i 80'erne og vi er et begreb indenfor vores niche, med
kunder fra Svalbard til Schweiz og fra Montreal til Helsinki
/unquote

Nico

---

Fra : Anders [8000]

Dato : 08-06-04 21:23

>"Farum Data" har været brugt aktivt som
> firmanavn siden midt i 80'erne og vi er et begreb indenfor vores niche,
med
> kunder fra Svalbard til Schweiz og fra Montreal til Helsinki

Har du/I overvejet at få hjort noget ved siden? Tror bestemt jeg kunne gøre
det MEGET bedre, og mine evner er meget små inden for det område.

Virker bare noget amatør agtigt med sådan en hjemmeside, nu du siger det er
et gammelt firma med kunder fra hele verden.

Fra : Nico de Jong

Dato : 08-06-04 21:34

"Anders [8000]" <vipberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> et gammelt firma med kunder fra hele verden.

Som jeg har sagt på hjemmesiden, er det absolut ikke min stærke side.Jeg
tvivler ikke på at andre kan lave pæne hjemmesider. Det er bare ikke det der
giver penge i kassen hos mig. Lidt a la skomagerens børn, der går på slidte
sko.
Og jeg har dokumentation på såvel firmaets alder som kundernes lokation.
Nico

---

Fra : Anders [8000]

Dato : 08-06-04 22:19

> Som jeg har sagt på hjemmesiden, er det absolut ikke min stærke side.

Nej, men det er der jo heldigvis andre der er En hjemmeside profilerer
jo virksomhedens "ansigt" udaftil, og der er det jo kun en fordel at virke
organiseret og seriøs. Ved 2 firmaer som sælger de samme produkter/løsninger
ville jeg da ihvertfald klart starte med at vælge ud fra den hjemmeside som
jeg synes virkede mest seriøs (hvis vi her forudsætter at indholdet af
hjemmesiderne er ens).

> Og jeg har dokumentation på såvel firmaets alder som kundernes lokation.

Dette sætter jeg skam heller ikke spørgsmålstegn ved. Kunne jo blot ske at
du kunne forøge din kundemængde ved at forbedre denne.

Mvh. Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-04 01:15

Anders [8000] skrev:

>Har du/I overvejet at få hjort noget ved siden?

Har du overvejet at flytte den del af debatten til
dk.edb.webdesign? Der er ikke noget juridisk i den.

--
Bertel