Hjælp - min mac blev til en PC!
Fra : Michael Petersen

Dato : 08-06-04 11:03

Nu er jeg ikke nogen terminalhaj (endsige terminalnovice) og jeg er
altid blevet skræmt af dos-vinduer og kommando-promter - jeg gik derfor
nærmest i panik da min imac for få minutter siden blev til en
kommandopromt uden videre! Jeg havde netop installeret den seneste
sikkerhedsopdatering og genstartet. Herefter ville jeg logge mig ind,
men klikkede ved en fejl på den forkerte bruger. Da jeg så klikkede
cancel i login-vinduet blev skærmen sort og med følgende tekst:

Darwin/BSD (Imac.local) (console)
login:

Da jeg så havde sat mig op på stolen igen og været ude og hente en
Panodil prøvede jeg at skrive mit brugernavn hvorefter den bad om
password. Det fik den også, men uden at godkende det og et øjeblik efter
tonede min dejlige blå almindelige login-skærm frem igen.

Okay - hvad var det lige der skete?? Siden jeg fik min LC tilbage i '92
har jeg aldrig nogensinde tidligere haft kontakt med Mac'ens indre.
Hvorfor nu?

Mvh, Michael

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 09-06-04 20:44

Hejsa

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

[snip]

> Darwin/BSD (Imac.local) (console)
> login:

[snip]

> Okay - hvad var det lige der skete?? Siden jeg fik min LC tilbage i '92
> har jeg aldrig nogensinde tidligere haft kontakt med Mac'ens indre.
> Hvorfor nu?

Havde du brugt linux, ville jeg sige, at du havde fået slået din
X-manager ned, sådan at du bare havde din kommandopromt, og da du så
loggede ind, startede den automatisk din X-manager igen, sådan at du
kunne se de fine vinduer.

Det er nok noget tilsvarende på OSX

Skulle det ske igen, og den ikke lige gider starte vinduerne, kan du jo
prøve med en genstart.

Og det klarer du med:

shutdown -r now

ud for promten, når du er logget ind. Evt er du nødt til at skrive

sudo shutdown -r now

for at udføre det med root-rettigheder.

Og kan den ikke funde kommandoen, så skriver du

/etc/shutdown -r now

med eller uden 'sudo' foran.

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Michael Petersen

Dato : 09-06-04 20:56

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> sudo shutdown -r now
>
> for at udføre det med root-rettigheder.
>
> Og kan den ikke funde kommandoen, så skriver du

Ja, jeg håber nu ikke jeg får brug for det, men tak for info alligevel.
Jeg vil gemme et print for en sikkerheds skyld

mvh, Michael